چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۵
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۱۰۴۹
گزارشگر : ایده ایده

گزارشی از عزاداری فاطمیه در جنوب تهران

برخی رسانه‌ها هنگام طرح آسیب‌های اجتماعی، ابتدا به مناطق مستضعف‌نشین شهر تهران می‌روند اما کمتر، به رویدادهای دل‌نشین و نوآورانه آن‌ها توجه دارند، تجمع عاشورای فاطمی مساجد جنوب تهران از جمله آن‌ها است.

(چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶) ۱۲:۵۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حضرت آیت‌الله وحید خراسانی از مراجع تقلید در سال 1379 در دیدار با سیدمحمد خاتمی؛ رئیس جمهور وقت کشورمان، از وی خواست تا زمینه تعطیل‌شدن روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (ع) در ایران فراهم شود که سرانجام با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب مجلس، این روز از سال 1380 در کشور تعطیل رسمی اعلام شد.

این اقدام، گامی بلند در راستای برگزاری بیشتر مجالس سوگواری به مناسبت شهادت حضرت زهرا (ع) به ویژه در قالب برپایی اجتماعات و دسته‌‌های سوگواری بود.

اجتماعات فاطمی طی یک دهه اخیر به صورت گسترده در کشور از جمله در شهر تهران برپا می‌شوند که بررسی‌های خبرنگار ما حکایت از این دارد که هیئات مذهبی، مسئول برپایی اکثریت این اجتماعات هستند.

برگزاری مجالس روضه و توسل به اهل بیت (ع) از جمله اجتماعات فاطمی، از سوی هر نهادی که انجام می‌شود، مصداق تعظیم شعائر  و اقدامی بسیار ارزشمند و قابل احترام است، اما نکته‌ای که در این میان قابل بیان است اینکه، تنها یکی از اجتماعات بزرگ در سطح شهر تهران که از سال 1390 تاکنون به همکاری ده‌ها مسجد و حضور هزاران نفر از گروه‌های مختلف مردم، برگزار می‌شود، اجتماع فاطمیه جنوب تهران است. 

آیت‌الله مرتضی قائنی؛ مبتکر «اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران» در این ارتباط به خبرنگار ما، گفت: این اجتماع با رویکردی کاملا مسجدی و مردمی از سال 1390 تاکنون همه ساله در سالروز شهادت حضرت زهرای اطهر (ع) در خیابان شوش شرقی برگزار می‌شود و هر سال، مسجد تازه‌ای آمادگی خود را برای برگزاری این اجتماع اعلام می‌کند.

امام جماعت مسجد مهدیه با بیان اینکه از ابتدای شکل‌گیری اجتماع فاطمی در جنوب تهران، برخی شخصیت‌ها و دستگاه‌های حکومتی و دولتی پیشنهاد کمک‌های مالی برای برپایی این اجتماع را دادند، اما هیچگاه این موضوع را نپذیرفته‌ایم، اظهار کرد: اجتماع فاطمی جنوب تهران با همکاری ده‌ها مسجد جنوب تهران از جمله مساجد امام جعفر صادق (ع) بقیه‌الله (عج) الحسین (ع) وفا و ائمه بقیع (ع) برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم تا همین رویکرد کاملا مسجدی و مردمی را حفظ کنیم. 

بنا بر این گزارش, اجتماع فاطمی جنوب تهران، روز سه‌شنبه (اول اسفندماه 1396) با پیشگامی ائمه جماعات مساجد این منطقه از تهران و همراهی نمایندگان مراجع معظم تقلید، روحانیون و سایر گروه‌های مردم برگزار شد.

در این میان، اما یک نکته تامل‌برانگیز است که چرا درحالی که برخی از اجتماعات فاطمی شهر تهران از سوی رسانه‌های کشور به ویژه صدا و سیما، پوشش گسترده خبری داده می‌شود، اجتماع فاطمی جنوب تهران مورد بی‌مهری برخی رسانه‌ها به ویژه صدا‌وسیما قرار می‌گیرد؟

این موضوع از این منظر قابل تامل است که رسانه‌ها هنگام طرح آسیب‌های اجتماعی، ابتدا به مناطق مستضعف‌نشین پایتخت می‌روند و مشکلات این منطقه را در بوق و کرنا می‌کنند، اما کمتر به رویدادهای برجسته جنوب تهران از جمله برنامه‌هایی که از سوی مساجد این منطقه، برگزار می‌شود، توجه دارند.

در ادامه تعدادی از تصاویر اجتماع فاطمی جنوب تهران می‌آید:

 

 

 

 

 

(چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶) ۱۲:۵۵
https://news.masjed.ir/u/hiz
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید