شنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۷:۰۲
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۹۵۲
گزارشگر : ایده ایده
کارشناس فرهنگی ناحیه شهید اشرفی اصفهانی:

مجریان«پیوند مسجد و مدرسه» باید ارتباط با جوانان را بیاموزند

حجت الاسلام عبدی گفت: گام اول برای گرفتن نتیجه بهتر در این طرح، آموزش ائمه جماعات در نحوه ارتباط صحیح با کودکان، نوجوانان و دانش آموزان است.

(شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶) ۱۷:۰۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام عبدی کارشناس فرهنگی ناحیه شهید اشرفی اصفهانی، یکی از فعالان و کارشناسان در طرح «پیوند مسجد و مدرسه» است و فعالیت‌های گسترده‌ای را برای تحقق اهداف طرح پیوند مسجد و مدرسه انجام داده است. به بهانه نزدیک شدن اختتامیه جشنواره طرح «پیوند مسجد و مدرسه»، گفتگویی با مضمون بررسی طرح«پیوند مسجد و مدرسه» با او انجام داده‌ایم که در ادمه می‌آید.

حجت الاسلام عبدی در رابطه با خصوصیات امام جماعت و یا رابطین طرح پیوند مسجد و مدرسه به پایگاه تخصصی مسجد گفت: یکی از نکاتی که در تحقق اهداف طرح پیوند مسجد و مدرسه و اصولاً در جذب قشر جوان به مسجد باید در نظر داشت، اهمیت دادن به آنها است. استفاده از دانش‌آموزان و جوانان در کارهای مسجد و دادن برخی مسئولیت‌ها بطور کامل در همین راستا است. به عنوان مثال؛ می‌توان از بین دانش‌آموزان مسجدی تعدادی را بعنوان موذن انتخاب کرد و یا از بین خودشان فردی را بعنوان مسئول برگزید. مسئول موذنین، مسئول مکبرین و غیره از کارهایی است که می‌توان در این رابطه انجام داد.

وی افزود: باید به همه دانش آموزان در دوره‌های زمانی مختلف مسئولیت داده شود، تا رابطه‌ی صمیمانه‌ای بین امام جماعت مسجد و دانش آموزان مسجدی ایجاد شود. اگر به این شکل باشد یقیناً آن امام جماعت در برنامه پیوند مسجد و مدرسه موفق تر خواهد شد.

حجت الاسلام عبدی با بیان اینکه خودش یک امام جماعت است گفت: طبق تجربه 12 ساله‌ای که اینجانب در مسجد محل خدمتتم بدست آوردم، هر چقدر امام جماعت تواضع و فروتنی داشته باشد، بیشتر در جذب جوانان به مسجد موفق خواهد شد. در واقع می‌توان گفت: بزرگترین ابزار برای جذب جوانان به مسجد تصرف دل آنهاست. همان جمله‌ای که مقام معظم رهبری در بیانات خود بر آن تأکید داشتند.

وی در ادامه با اشاره به تأثیرات جغرافیای و جامعه شناختی بر اجرای این طرح گفت: در اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه روش اجرا در شهر به شهر با یکدیگر متفاوت است. تفاوت در انتظارات دانش‌آموزان هر شهر و منطقه از امام جماعت متفاوت است. همچنین نیازهای دانش‌آموزان، موقعیت مسجد و میزان رفاه اجتماعی و مادی نیز می‌تواند بر رفتار رابطین مسجد و مدرسه تأثیر بگذارد.

وی در ادامه در خصوص تعداد مساجد حاضر در طرح پیوند مسجد و مدرسه از سوی ناحیه اشرفی اصفهانی گفت: اکنون در سطح شهرستان شهریار بالای 106 نفر امام جماعات داریم، که از این تعداد، طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدم که، تنها 32 مسجد و امام جماعت می‌توانند در طرح پیوند مسجد و مدرسه فعالیت خوبی داشته باشند. کسانیکه که حوصله ارتباط با نوجوانان و دانش آموزان را داشته باشند. ناحیه اشرفی اصفهانی 32 مسجد را در این رابطه به معاونت فرهنگی امور مساجد معرفی کرد . در نهایت به پیشنهاد مرکز رسیدگی امور مساجد قرار شد تا 7 مسجد در طرح پیوند مسجد و مدرسه شرکت کنند. البته این به این معنا نیست که مساجدی که در این طرح حضور ندارند از ازتباط با مدرسه غافل باشند. با این حال ناحیه اشرفی اصفهانی در حال حاضر حدوداً 12 مسجد فعال در این زمینه دارد.

عبدی در رابطه با معیار معرفی مساجد از سوی ناحیه اشرفی اصفهانی برای شرکت در طرح پیوند مسجد و مدرسه گفت: ویژگی شاخص این مساجد و امامان جماعت، ارتباط خوب با دانش آموزان، فعالیت، سرحال و جوان بودن آنهاست، اما در مورد ائمه جماعتی که سِنی از آنها گذشته و ممکن است نتوانند کار را بخوبی به نتیجه برسانند، تأمل بیشتری انجام دادیم.

وی افزود: ائمه جماعاتی را که برای این طرح معرفی کردیم، افرادی هستند که هم جوان هستند و هم با صبر و حوصله اهداف این طرح را پیش می‌برند. همچنین باید روابط عمومی خوبی نیز داشته باشند. در مواردی هم افرادی نیز بعنوان جایگزین در این زمینه معرفی کردیم.

عبدی در خصوص جایگاه و ویژگی مدیران و مسئولان آموزش و پرورش که قرار است در این طرح با امور مساجد همکاری کنند، گفت: در رابطه با آموزش و پرورش، یقیناً کسی باید این مسئولیت را بپذیرد که پشتکار و مسئولیت‌پذیری لازم را داشته باشد.

وی افزود: برای دست یافتن به نتیجه بهتر در گام اول، مدارس و مساجدی که در همسایگی هم بودند و قابلیت اجرای این برنامه را داشتند را رصد کرده و مدیران مدارس و ائمه جماعات را با کلیات طرح پیوند مسجد و مدرسه آشنا کردیم و اهداف آن را برایشان تشریح کردیم. اکنون هماهنگی‌های لازم انجام شده است و همه چیز برای اجرای طرح و رسیدن به اهداف آن آماده است.

حجت الاسلام عبدی با اشاره به کم نظیر بودن چنین طرح‌هایی گفت: به نظر من «پیوند مسجد و مدرسه» که از طرف مرکز رسیدگی به امور مساجد مطرح شده است، طرح بسیار خوبی است. به این شرط که اختیارات رابطین را در اجرای آن افزایش دهند. به عنوان مثال، به لحاظ مالی دست رابطین را بیشتر باز بگذارند تا در تشویق و دادن جایزه آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

این کارشناس فرهنگی، فعالیت‌های ائمه جماعات را در این طرح بیشتر از اقامه‌ی نماز دانست و گفت: تنها این نیست که صرفاً با حضور دانش‌آموزان در مسجد اقامه نماز صورت پذیرد. بهتر است که همزمان و زیر نظر مدارس، برنامه و کلاسهای آموزشی نیز در مساجد برگزار شود. اکنون که جوانان ما با تکنولوژی درگیر شده‌اند بهتر است آموزش‌های آن نیز در مساجد برگزار شود.

وی افزود: اگر بخواهیم که نوجوانان ما مسجدی شوند، باید علاوه بر فعالیت‌های مساجد برنامه‌هایی در مورد خود دانش‌آموزان و مرتبط با نیازهای آنان، مثل کلاسهای آموزشی در زمینه‌های مختلف، در مساجد برگزار شود.

حجت الاسلام عبدی با بیان اینکه ائمه جماعاتی که قرار است در این طرح حضور یابند باید از آموزش‌های ویژه برخوردار باشند، گفت: گام اول برای گرفتن نتیجه بهتر در این طرح، آموزش نحوه ارتباط صحیح با کودکان، نوجوانان و دانش آموزان است.

کارشناس فرهنگی ناحیه اشرفی اصفهانی همچنین در خصوص پیشرفت‌های این ناحیه در طرح «پیوند مسجد و مدرسه» گفت: در طی دو سال اخیر، حدوداً 60 تا 70درصد در برقراری ارتباط با مدارس و دانش‌آموزان پیشرفت داشتیم. در همین راستا چندین جلسه مشترک در ناحیه و آموزش و پرورش برای مدیران مدارس و ائمه جماعات برگزار کرده‌ایم. در این مدت بیشتر وقت ما صرف هماهنگی بین ناحیه، آموزش و پرورش و مدیران مدارس شد که نتایج و بازده این اقدامات در ماه‌های آینده، بیشتر مشخص خواهد شد.

(شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶) ۱۷:۰۲
https://news.masjed.ir/u/mny
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید