جمعه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۹۲۹
گزارشگر : ایده ایده
کارشناس فرهنگی ناحیه شهید دستغیب:

باید یخ بین روحانیت و قشر جوان آب شود

حجت الاسلام سلطانی معتقد است: اگر محبت بین امام جماعت و قشر جوان ایجاد شود، آنوقت آنان جذب می‌شوند. مهم ایجاد ارتباط خوب این قشر با طبقه‌ی روحانیت است.

(جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶) ۱۴:۰۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام سلطانی کارشناس فرهنگی ناحیه شهید دستغیب، یکی ازفعالان و کارشناسان در حوزه پیوند مسجد و مدرسه است. به بهانه نزدیک شدن اختتامیه جشنواره این طرح گفتگویی با مضمون بررسی طرح مسجد و مدرسه با او انجام داده‌ایم که در ادمه می‌آید.

این کارشناس فرهنگی در رابطه با ماهیت طرح گفت: طرح «پیوند مسجد و مدرسه» یکی از کارهای بنیادی است که امور مساجد در زمینه رشد و بالندگی نوجوانان و جوانان برای حضور مستمر و موثر در مساجد انجام داده است. طرح «پیوند مسجد و مدرسه»، یک طرح و برنامه‌ی زمان بر بوده و نتیجه‌­ی آن بعد ازچند سال مشخص خواهد شد. لذا نباید منتظر بازدهی زود هنگام اینگونه طرح­ها بود.

این کارشناس فرهنگی به مشکلات این طرح در زمان اجرا پرداخت و گفت: یکی از مشکلاتی که ائمه جماعت در رابطه با این موضوع دارند، عدم برقراری ارتباط خوب بین طبقه‌ی روحانی با قشر جوان است. این رابطه لزوماً به این معنی نیست که ما با آنها به طور استدلالی صحبت کنیم، یا بخواهیم در مورد مبانی دین با آنان بحث کنیم. اصل قصه ایجاد محبت است.

وی افزود: اگر محبت بین امام جماعت و قشر نوجوان و جوان ایجاد شود آنوقت آنان جذب می‌شوند. در واقع، مهم ایجاد ارتباط خوب نوجوانان و جوانان با طبقه‌ی روحانیت است. دلهای نوجوانان مانند زمین خالی است که آماده‌ی پذیرش هر پندی هستند و هر چیزی که در آن کاشته شود آن را می‌پذیرند.

سلطانی در ادامه تشریح کرد: متاسفانه در سیستم آموزش و پرورش به معنای عام آن، پرورشی وجود ندارد و فقط آموزش صورت می‌گیرد. قبلاً حداقل یک معاونت پرورشی در مدارس وجود داشت که گاهی اوقات اقداماتی را برای طرح مسائل دینی و مذهبی انجام می‌داد. اما در این دهه­‌های اخیر با وجود برخی کوتاهی‌های صورت گرفته و با امضاءِ سندهای بین‌المللی در آموزش و پرورش، مثل سند2030 و ...، اقدامات معاونان پرورشی نیز به فراموشی سپرده شد. یعنی بحث پرورشی کاملا فراموش شد.

وی تصریح کرد: اگر ما به عنوان هادیان مذهبی امت و به عنوان کسانی که رسالتمان برقراری ارتباط بین مردم و دینشان است، از این قشر تاثیرگذار غفلت کنیم، از هدف خود دور خواهیم شد و چه بسا به آن نرسیم. متاسفانه برخی از نواحی آموزش و پرورش در طول این طرح، همکاری مناسبی با مساجد نداشتند. با این حال مدیران مناطقی مانند اسلامشهر که بزرگترین منطقه­ در ناحیه­‌ی شهید دستغیب است همکاری خوبی با این ناحیه داشتند.

کارشناس فرهنگی ناحیه دستغیب در ادامه گفت: یکی از مشکلات بوجود آمده این طرح، خوفِ مدیران مدارس نسبت به حضور روحانیون در مدارس به علت دخالت در امور مدیریتی و آموزشی مدرسه است. که دلیل عمده این ترس مربوط به برخورد نامناسب برخی از روحانیونی است که فکر می‌کنند به علت ملبس بودن به لباس روحانیت حق دخالت و اظهار نظر در امور مدیریتی وسایر زمینه­‌ها را دارند.

وی افزود: چون قشر روحانی، عموماً مورد رجوع مردم در زمینه‌های مختلف هستند، این شبهه برای برخی از برادران ایجاد می­‌شود که حق اظهارنظر در همه زمینه­‌ها را دارند. در واقع اینگونه نیست و ما فقط در مواردی حق دخالت در امور مدیریتی مدیران را داریم که خلاف قانون و مبانی دین باشد.

سلطانی در ادامه گفت: منطقه «واوان» جزو فعالترین بخش اسلامشهر(ناحیه شهید دستغیب) در طرح پیوند مسجد و مدرسه است. دلیل عمده این فعال بودن، همکاری امام جمعه آن با ناحیه دستغیب و آموزش و پرورش این شهر است. ایشان در ایام مختلف، از طلبه های قم برای حضور در مدارسی که امام جماعت ندارند دعوت می‌کند. در واقع همکاری یک شخص در حد امام جمعه و کمک مسئولان آموزش و پرورش، نیاز اصلی برای تحقق طرح «پیوند مسجد و مدرسه» است.

این کارشناس فرهنگی در ادامه گفت: هدف عمده و اصلی این طرح برقراری ارتباط بین مساجد و مدارس است که بتوانند افرادی را برای حضور در مسجد جذب کند، اما با ثبت نام دانش آموزان از محله‌های مختلف و دور از مسجد(مسجدی که طرح را اجرا می‌کند) عملا جذب به مسجد در حد یک وعده نماز ظهر صورت می‌گیرد و مجموعه فعالیت‌ها به مدرسه ختم می‌شود. این مورد یکی از مشکلاتی است که ما نمی‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

وی در ادامه به تعدد مشکلات و موانع سر راه طرح پیوند مسجد و مدرسه گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در مسیر اجرای طرح وجود دارد، نوع دید برخی از ائمه جماعات نسبت به مدرسه و دانش‌آموزان است. متاسفانه برخی از ائمه جماعت گمان می‌برند؛ مدرسه و دانش‌آموز باید در خدمت آنها باشند، نه آنها درخدمت دانش‌آموز و مدرسه!

 سلطانی در ادامه تصریح کرد:‌ ما بر مردم ولایت نداریم. اگر با نگاه از بالا به پایین به مدارس برویم و فکر کنیم که همه باید در خدمت ما باشند، به هدف مورد نظرمان نخواهیم رسید. هدف اصلی ما در این طرح این است که؛ باری را از دوش مدیر و معلم و از لحاظ فکری و ذهنی از روی دانش آموزان برداریم. لذا باید با این نگاه  ورود به مدرسه کنیم. اگر بخواهیم با نگاه خود بزرگ بینی وارد مدرسه بشویم اشتباه است. باید همانگونه که توقع داریم مدیر مدرسه ساعات عمومی را در اختیار ما قرار دهد، ما نیز باید با آنها هماهنگ باشیم. باید جلسات عمومی بیشتری برای ایجاد روابط بهتر و موثرتر بین قشر روحانی و دانش‌­آموزان برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام سلطانی در خصوص جایگاه اجتماعی روحانیت در عصر جدید گفت: در هیچ دوره‌ای به اندازه دوران فعلی، تبلیغات سوء بر علیه روحانیت نشده بود. بیشترین برهه ای که روحانیت مورد هجوم قرار گرفتند دوره‌ی مشروطه و زمان شیخ فضل الله نوری بود. زمانی که طلبه‌ها مورد هتاکی قرار می‌گرفتند که در نهایت شیخ فضل الله اعدام شد و هتاکی به اوج خود رسید. ولی بعد از انقلاب خصوصاً دهه‌ی اخیر، این حملات نسبت به روحانیون و طلبه‌ها بیشتر شده است. دستگاه وهابیت هم در قالب هویت ایرانی، نقدهایی نسبت به روحانیت داشته و از هجمه‌ها حمایت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: ما باید سعی کنیم یخی که در رابطه بین روحانیت و قشر جوان به وجود آمده را آب کنیم. به خوبی می‌توان گفت؛ یکی از دلایل موفقیت حجت الاسلام حاج علی اکبری در اتحادیه دانش­‌آموزی حسن خلق ایشان بود.

سلطانی تصریح کرد:‌ ضعف ما طلبه ها در برخورد با مقوله‌­ی «پیوند مسجد و مدرسه» این است که با حالت تکبر به قضیه ورود می‌کنیم و بعد گمان می‌کنیم که همه باید در خدمت ما باشند. رمز موفقیت در مدارس ایجاد ارتباط عاطفی با بچه ها است. وقتی بچه ها به ما اعتماد کردند، ما نیز باید بدرستی به این اعتماد جواب بدهیم. حضرت رسول(ص) یک نمونه بارز در حسن خلق و گشاده رویی در تاریخ است. کسانی که جذب حضرت رسول(ص) شدند بخاطر حسن خلق ایشان بود. درصدر اسلام کسانی که بخاطر حسن خلق ایشان جذب شدند به مراتب خیلی بیشتر از کسانی بودند که بخاطر استدلال رسولانی که حضرت رسول(ص) به مناطق مختلف می‌فرستاد . یعنی حسن خلق کلیدواژه‌ی موفقیت حضرت رسول بود. آدمی فطرتاً میل به خوب بودن دارد وقتی که این خوبی را از ما دید و ما هم حقیقتا خوب باشیم جذب ما می‌­شود.

حجت الاسلام سلطانی کارشناس ناحیه شهید دستغیب در ادامه گفت: بنده در یک دوره‌ای در دانشگاه رجائی معاون نهاد بوده‌­ام، کار تخصصی دانشگاه رجائی تربیت معلمان فنی است. با این حال متاسفانه چهره‌های انقلابی و سیاسیِ درجه یک خیلی کم به این دانشگاه می‌آمدند. کسانی که قرار بود در آینده تربیت نیروی کار کشور را انجام دهند کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند در حالیکه اتفاقاً دشمنان نظام همیشه از همین مکان‌ها تهاجم را شکل داده‌اند و فکر و اندیشه مدرس و محصل را هدف قرار داده‌اند. لذا طرح پیوند مسجد و مدرسه یک هدف بزرگ دارد که تحقق آن نیاز به همکاری و همدلی بیشتری بین مدرسه و مسجد دارد. امید است که با دقت نظر و برنامه ریزی صحیح در کنار آموزش رابطین به اهداف والای این طرح دست یابیم.

(جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶) ۱۴:۰۱
https://news.masjed.ir/u/j1J
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید