دوشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۷
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۰۹۲۳
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام صداقت تشریح کرد:

محوریت مساجد در سبک زندگی اسلامی ایرانی

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد مهم‌ترین رویکردهای فرهنگی این نهاد را در سال ۹۷ معرفی کرد.

(دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶) ۱۰:۵۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام مجتبی صداقت، سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در بازدید از خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه متأسفانه جایگاه مساجد در کشورمان پس از 40 سال که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، شایسته نیست، گفت: متأسفانه با نوعی کم‌کاری که توسط برخی مسئولان اجرایی، قانون‌گذاری و نیز مراکز فرهنگی در طول این مدت صورت گرفته، مسجد از محوریت سبک زندگی اسلامی خارج شده است.

وی افزود: البته این نقد متوجه ما نیز هست، یعنی ممکن است شخص مؤمنی در جامعه اسلامی‌مان زندگی کند، اما هیچ رابطه مستحکمی با مسجد نداشته باشد. در حالی که در فقه و اعتقاداتمان مسجد محور فعالیت‌هاست. مثلاً روایت داریم وقتی قصد خرید منزل داشتید، جایی خریداری کنید که صدای اذان مسجد به گوشتان برسد. این روایت به این معناست که با مسجد ارتباط داشته باشیم.

گفتمان‌سازی برای بازگشت مساجد به محور سبک زندگی اسلامی

وی درباره برخی رویکردها و برنامه‌های فرهنگی امور مساجد گفت: رویکرد اصلی معاونت فرهنگی در امور مساجد در سال 97 فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در موضوع مسجد است. در این باره راهبردهایی تعریف شده است که مهم‌ترین رکن این نقشه عملیاتی، حوزه خبر و رسانه خواهد بود.

حجت الاسلام صداقت در توضیح رویکرد گفتمان‌سازی با موضوع مساجد گفت: یکی از کارهای مهمی که اکنون باید انجام دهیم، ایجاد گفتمان مجدد با موضوع محوریت مساجد در سبک زندگی اسلامی ایرانی است. یک قسمتی مربوط به «ارتقای مدیریت مسجد» است تا این مکان مقدس قابلیت حضور اقشار مختلف جامعه را داشته باشد. در این باره برنامه‌ریزی‌هایی در حال شکل‌گیری است و جلسات و دوره‌هایی برای ائمه جماعات و اعضای هیئت اُمنا برگزار کردیم.

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی امور مساجد در پایان مهمترین محور فعالیت معاونت فرهنگی این نهاد را فرهنگ‌سازی معرفی کرد و در این باره افزود: فرهنگ‌سازی در امر مربوط به مسجد به این معناست که مسجد در فرهنگ عمومی جامعه پایه و محور اساسی شود. خط مقدم ما در این بخش، خبرنگاران و خبرگزاری‌ها هستند؛ قشری که وظیفه فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی بر دوش ایشان است.

(دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶) ۱۰:۵۷
https://news.masjed.ir/u/jjc
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید