دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۰
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۰۸۹۷
گزارشگر : ایده ایده
بسته ویژه خبری شانزدهم بهمن‌ماه؛

مراسم شبی با قرآن با تلاوت «حسین شالچی»

مراسم شبی با قرآن با تلاوت «حسین شالچی», اعلام ویژه‌برنامه‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در «مسجد جامع نارمک», گفتگوی امام جماعت سابق مسجد مفتخر در رابطه با نقش مساجد در تحقق اهداف انقلاب اسلامی و مروری بر نقش مسجد در زندگی شهید اندرزگو از عناوین مهم بسته ویژه خبری 16 بهمن هستند.

(دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۴۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد, بسته ویژه خبری «مسجد» در نظر دارد بازتاب اخبار روزانه مساجد تهران در خبرگزاری‌ها را هر روز به صورت خلاصه به اطلاع علاقه‌مندان برساند. اخبار، اطلاعیه‌ها و خلاصه گزارش مساجد از جمله اخبار این بسته ویژه خبری هستند.

اخبار نقل شده از منابع معتبر خبری داخلی و خارجی هستند. 

مراسم شبی با قرآن با تلاوت «حسین شالچی»

مراسم شبی با قرآن کریم به مناسبت ایام انقلاب فاطمی پنجشنبه، 19 بهمن‌ماه پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) واقع در خیابان شهید دعوتی(هفت چنار) با تلاوت حسین شالچی، قاری ممتاز کشورمان برگزار می‌شود. در این مراسم نورانی، گروه تواشیح ولایت و حافظان ممتاز قرآن کریم به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

 ویژه‌برنامه‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در «مسجد جامع نارمک»

سخنرانی دکتر قاضی طباطبایی امشب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء ، بازدید از موزه عبرت و بیت امام خمینی (ره) در جماران، نورافشانی و برپایی شب‌های خاطره را بخش دیگری از برنامه‌هایی نام برد که همزمان با سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این مسجد برگزار می‌شوند.

همچنین، مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمه (ع) از ۳۰ بهمن تا دوم اسفندماه با سخنرانی حجت‌الاسلام آل هاشم و مرثیه‌خوانی امیر عباسی در این مسجد برپا می‌شود.

مسجد جامع نارمک در نارمک، خیابان سمنگان واقع شده است.

 برنامه‌های مسجدی ستادهای نماز جمعه در دهه فجر

حجت الاسلام سیاح مدیر ستادهای نماز جمعه کشور، گفت: اختصاص بخشی از محتوای خطبه‌های نماز جمعه به موضوع مسجد و معرفی کتابی در حوزه مسجد، از مهم‌ترین برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در دهه فجر سال جاری است.

گمنامان و فعالان فرهنگی هر محله از طریق مساجد شناسایی شوند

امام جماعت سابق مسجد مفتخر در گفتگویی اظهار کرد:  اِشراف یک امام مسجد به اطلاعات روز را عامل مهمی در ایجاد جاذبه در مساجد و دستیابی به همزیستی اجتماعی مومنانه دانست و بر لزوم شناسایی گمنامان فرهنگی محلات تاکید کرد.

حجت الاسلام ذوالفقاری با اشاره به پیشرو و پیشتاز بودن مساجد در تحقق اهداف انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی هم مساجد، مرکز حضور و تجمع انقلابیون بودند، به گونهای که شاهد هستیم تبلور و وحدت میان آحاد مردم و علما در همین مساجد شکل میگرفت و در واقع هسته و مرکز اصلی انقلاب هم همین پایگاه بود، به طوری که گفتوگو پیرامون انقلاب، پخش اعلامیهها و بیانات امام خیمنی (ره) در همین مساجد شکل میگرفت و ائمه جماعات در همین سنگر اقدام به روشنگری مردم میکردند، امروز هم میتوانیم از این سنگر بهترین بهرهبرداری را در رشد و تعالی انقلاب انجام دهیم.

 نقش مساجد پس از انقلاب پررنگ‌تر شده است

 یک مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه اهالی مسجد در دهه ۴۰ به ندای الهی امام خمینی (ره) لبیک گفتند، گفت: مسجد، خاستگاه انقلاب اسلامی بود و نقش آن پس از پیروزی انقلاب در تحولات کشور، پر‌رنگ‌تر شده است.

 محمود طاری مساجد و هیئات مذهبی را دو نهاد اثرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: مساجد از دیرباز تاکنون نقش سازنده‌ای در پرورش جوانان در حوزه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی و علمی داشته‌اند.

 مسجد قندی سرآغاز تحولات فکری «شهید اندرزگو» شد

شبستان در یادداشتی کوتاه به فعالیت‌های شهید اندرزگو و رابطه‌اش با مسجد پرداخته است که در ادامه می‌آید. 

 سیدعلی فرزند سیداسدالله گودرزی در مسجد قندی نزد حجت‌الاسلام بروجردی؛ امام جماعت این مسجد، طی سه سال، دروس مقدماتی را فراگرفت و نزد میرزاعلی‌اصغر مرندی نیز به تحصیل پرداخت، او در این مدت جامع‌المقدمات، تحف‌العقول، نهج‌البلاغه، فقه، اصول و برخی دیگر از دروس حوزوی را نیز فرا گرفت. 

با ادامه مبارزات، اندرزگو هفت سال سرگردان و بدون خانواده بود تا سرانجام با وساطت حجت‌الاسلام موسوی، امام جماعت مسجد چیذر و حجت‌الاسلام سیدعلی‌اصغر هاشمی، سرپرست مدرسه علمیه چیذر و با نام مستعار شیخ عباس تهرانی، به خواستگاری دختر آقای عزت‌الله سیلس‌پور رفت، ماجرای این ازدواج که با وساطت یک امام جماعت انجام شد را از زبان کبری‏ سیلسپور؛ همسر شهید اندرزگو می‌خوانیم:

«حدود سال 1349 بود که با آقای اندرزگو آشنا شدم و ازدواج کردم، آن‌زمان من‏ 16  سالم بود و ایشان حدودا 29 سال؛ دختری بودم که به‌ لحاظ تربیت و جوّ مذهبی‏ خانواده، زیاد به مسجد می‏‌رفتم، پیش‌نماز مسجد محل‌مان در چیذر؛ حاج آقا موسوی‏، ایشان را به خانواده‌ ما معرفی کرد، حاج آقا می‏‌گفت "این جوان که طلبه‌ حوزه‌ی چیذر است، جلوی مرا گرفته و گفته است که می‏خواهد ازدواج کند و دختر موردنظر باید این‏ شرایط را داشته باشد اول این‌که برادر نداشته باشد، دوم پدرش آدم ساده‏‌ای باشد، سوم این‌که خانواده‏‌شان شلوغ نباشد.»

 شهید اندرزگو در روز ۲ شهریور ماه ۱۳۵۷ زمانی که راهی خانه یکی از دوستان‌ش بود، از سوی مأموران ساواک که از قبل آن منطقه را تحت نظر داشتند، مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

 

 

(دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۴۰
https://news.masjed.ir/u/htl
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید