پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل – پیشینه ورود اسلام به قزاقستان به سده ۸ میلادی باز میگردد. زمانی در دوره حکومت عباسیان و حکومت تانگ در چین، که گسترش اسلام از آندلس رو به آسیای میانه و ترکستان نهاده بود.
در سده ۱۹ میلادی، اسلام در قزاقستان رشد سریعی داشت، چون تزارهای روس بر این تصور بودند که با قبول اسلام از طرف قبیلهها، آنها به هم نزدیک شده و تمدن واحدی ایجاد میکنند؛ پس در پذیرش اسلام از سوی آنان محدودیت قائل نشدند. البته برخلاف تصور روسها، نفوذ اسلام در مردم قزاق آنان را به صورت اقوامی ظلمستیز درآورد و آنها در مقابل روسها به شورش و مقاومت برخاستند. بعدها که روسها که متوجه قدرت سیاسی مسلمانان توسط قزاقها شدند، ساخت مساجد را سخت نموده و تبلیغات مسیحی را در این جمهوری گسترش دادند.
امروزه بیشتر جمعیت قزاقستان را مسلمانان سنی حنفی مذهب تشکیل میدهند. قزاقها که حدود ۶۰٪ جمعیت این کشور را تشکیل میدهند و ازبکها، تاتارها و اویغورها که در مجموع کمتر از ۱۰٪ جمعیت قزاقستان را شامل میشوند به طور تاریخی حنفی مذهب بودهاند. دیگر مذاهب اسلامی که کمتر از یک درصد جمعیت این کشور را شامل میشوند عبارتند از سنیان شافعی (عمدتاً چچنیها)، شیعیان، پیروان فرقههای صوفیه و احمدیه. بیشترین تمرکز مسلمانان در نواحی جنوبی کشور در مرز ازبکستان است. در حال حاضر ۲.۰۳۸ مسجد در این کشور وجود دارد که اکثر آنها عضو انجمن روحانی مسلمانان قزاقستان»، یک سازمان ملی با پیوندهای نزدیک با حکومت قراقستان، میباشند. فقط حدود ۷۰ مسجد عضو این انجمن نیستند.
مسجد امانکول آتا قزاقستان، مسجدی کوچک و زیبا است که در منطقه ییلاقی در حومه شهر آلماتی پایتخت این کشور واقع شده است.
به دلیل بنا شدن این مسجد در دوران شوروی سابق، سال ساخت دقیق بنای آن دقیقا مشخص نیست. اما آنچه بیش از هر چیز توجه مخاطب مسجد را به خود جلب می نماید، به کار رفتن رنگ سفید در طراحی داخلی و خارجی بنا است.
همچنین از دیگر ویژگی های مسجد می توان به قرار گرفتن بنا در محیطی روستایی، ساده و آرام بخش اشاره کرد.
تمامی صندلی ها و دکوراسیون داخلی مسجد نیز با استفاده از رنگ سبز به عنوان رنگ نمادین دین مبین اسلام طراحی و ساخته شده اند.
این مسجد همچنین دارای حوزه علوم اسلامی است که در مجاور ساختمان قرار گرفته است.