چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۷
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۰۸۵۷
گزارشگر : ایده ایده
در گفتگو با حجت الاسلام نظری مطرح شد:

بررسی طرح‌ها و برنامه‌های مساجد ناحیه شهید شاه آبادی

مدیر ناحیه شهید شاه آبادی گفت: بیست مسجد شهرستان ملارد نماز صبح برگزار می‌کنند که نسبت به سال پیش افزایش صد در صدی داشته است.

(چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶) ۱۱:۰۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، در راستای تحقق اهداف بلند مدت و کوتاه مدت مرکز رسیدگی به امور مساجد که پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب تعیین شده است، بر آن شدیم تا میزان تحقق این اهداف را از مدیران نواحی هجده گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد جویا شویم.

آنچه در ادمه می‌آید گفتگوی پایگاه تخصصی مسجد با حجت‌الاسلام نظری مدیر ناحیه شهید شاه آبادی است که به تعداد مساجد فعال، چالش‌های ناحیه، تعداد مساجد برگزار کننده نماز صبح و میزان استفاده از سامانه «سجم» مرکز رسیدگی به امور مساجد پرداخته است.

حجت الاسلام نظری در خصوص روند ثبت اطلاعات خدام، امنا و ائمه جماعات در سامانه سجم مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: اطلاعات کل ائمه جماعات مساجد فعال این ناحیه ثبت شده است. اطلاعات ۵۵ ائمه جماعت وارد سامانه سجم شده و تعدادی نیز در مرحله صدور حکم هستند. البته این گله را دارند که چرا حکم انها در موعد مقرر از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد صادر نشده است که این مسئله تبعات خاص خود را دارد. انتظار می‌رود که مرکز رسیدگی به امور مساجد در مورد صدور احکام ائمه جماعات با نواحی همکاری ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: 80 مسجد در این ناحیه وجود دارد که ۲۵ مسجد به دلیل کمبود جمعیت در برخی مناطق فاقد ائمه جماعت هستند. به علت جغرافیای خاص ملارد و صفادشت و وجود شرایط ییلاق و قشلاق، صرف نمی‎کند که یک امام جماعت برای ۱۵ یا ۲۰ روز برای به منطقه اعزام شود. با این حال تدابیری اندیشیده شده تا به صورت فصلی برای ماه رمضان و ماه محرم روحانی فرستاده شود و همزمان چند روستا را تحت پوشش قرار دهند. اما نکته اساسی اینجاست که وقتی روحانی اعزام می‌شود باید به لحاظ مالی و اقتصادی تامین شود.

مدیر ناحیه شهید شاه آبادی خاطر نشان کرد: به دلیل فقیر بودن منطقه، کمک و مساعدت مردمی در سطح پایینی قرار دارد. یکی از دلایلی که ۲۵ مسجد این ناحیه امام جماعت ندارند، کم جمعیت بودن، محروم بودن و فاصله زیاد مناطق از یکدیگر است. به طوریکه چند روستا و یا شهرک فاقد مسجد، در فاصله دوری از هم هستند و حضور یک امام جماعت برای پوشش آن مناطق کفایت نمی‌کند. دلیل دیگر نبودن خانه عالم برای این روحانی ها جهت اقامت است که دلیل مهمی است.

وی افزود: یکی از کارهایی که این ناحیه با کمک دهیاری‌ها در حال انجام دادن است، ساختن خانه عالم در مناطق فاقد امام جماعت است که با همکاری دهیاری و بخشداری مناطق این ناحیه در حال انجام است.

حجت الاسلام نظری در خصوص ثبت اطلاعات خدام و امناء در سجم گفت: 40 خادم این ناحیه فعال هستند. ۱۵ خادم دیگر مدارک خود را به ناحیه تحویل داده‎اند. در مورد هیئت امنا نیز از ۵۵ مسجد یاد شده ۱۱۳ نفر عضو هیئت امناء هستند که اطلاعات ۸۲ نفر از این ها در سامانه سجم ثبت شده است.

وی در خصوص روند برگزاری نماز صبح در مساجد این ناحیه گفت: در حال حاضر در ناحیه شهید شاه آبادی ۲۰ مسجد نماز صبح برگزار می‌کنند که به دلیل انسجام بیشتر جمعیت، اکثر این مساجد در شهرستان ملارد قرار دارند. در شهر صفادشت به دلیل پراکندگی جمعیت کمتر نماز صبح برگزار می‌شود. البته در جلسه شورای ناحیه این پیگیری در حال انجام است تا شیوه های تشویقی بیشتری برای برگزاری نماز صبح در مساجد در نظر گرفته شود. تعداد مساجد برگزارکننده نماز صبح نسبت به سال پیش افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است. بطوریکه تعداد این مساجد در سال پیش ۱۰ مسجد بوده که اکنون این رقم به ۲۰ مسجد در سال ۹۶ رسیده است.

مدیر ناحیه شهید شاه آبادی با اشاره به اهمیت جایگاه زن در جامعه و مسجد گفت: در بحث «مسجد و بانوان» نیز از ائمه جماعات خواستیم تا از هر مسجد دو نفر را معرفی کنند که یک نفر مسئول بسیج خواهران و نفر دیگر رابط هیات امناء و بانوان آن مسجد است. البته بیشتر رابطین را همسران ائمه جماعات و خواهران جلسه‌ای تشکیل می‌دهند. در همین راستا قرار است یازدهم بهمن‌ماه سال جاری(96) در سالن همایش‌های اداره ارشاد همایش «مسجد و بانوان» توسط این ناحیه برگزار شود. همچنین، جلساتی نیز با مدیریت حوزه علمیه خواهران سرکار خانم اکبری برگزار شده تا بانوان مسجدی فعال را از میان خواهران مسجدی این ناحیه معرفی کنند تا با فعالیت‌ها و مشکلات بانوان بیشتر و دقیقتر آشنا شویم. بطوریکه بدانیم چه فعالیت‌هایی در مساجد ناحیه برگزار می‌شود. همچنین قرار شد تا برنامه‌ای برای تقدیر و تشکر از این خواهران فعال در مساجد داشته باشیم.

وی در خصوص مراسمات دهه تکریم گفت: در طول این دهه برنامه‌های مختلف در مساجد این ناحیه برگزار شد. همچنین در دهه تکریم ناحیه شهید شاه آبادی با همکاری دیگر نهادها غبار روبی مساجد را انجام داد.

نظری در خصوص روند آموزش در ناحیه شاه آبادی گفت: در بخش آموزش متاسفانه طبق برنامه معاونت جذب آموزش پیش نرفته‌ایم. جلسات آموزشی مانند فن‌خطابه و یا استهلال که در سال یکبار برگزار مي‌شود به خوبی استقبال شده اند ولی کلاس‌ها و جلسات مستمر کمتر از سوی ائمه جماعات مورد استقبال واقع شدند. طرح هادیان محرم و هادیان رمضان نیز با ناحیه شهید اشرفی اصفهانی و آقای حیدری بطور مشترک برگزار شد. با این حال تا کنون کلاس‌های آموزشی متعددی در این ناحیه برای ائمه جماعات، خدام و امناء برگزار شده است. به عنوان مثال جلسه آموزش ایمنی خدام چندی پیش در پایگاه آتش‌نشانی شهرستان ملارد برگزار شد که اکثر قریب به اتفاق خدام در این جلسه  شرکت کردند. جلسه هم اندیشی امناء نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام نوری معاونت جذب و آموزش در این ناحیه برگزار شد. در هر صورت سعی بر این بوده تا آنچه که از سوی معاونت جذب و آموزش مقرر شده، اجرا شود.

وی افزود: در بخش عمرانی، ۶ مسجد در حال بازسازی هستند. تعداد بسیاری نیز برای بازسازی وام گرفته‌اند. بیشتر مساجد این ناحیه نیاز به تعمیر و بازسازی دارند. همچنین قرار است یک زمین هم در شهر ملارد به ساخت مسجد اختصاص پیدا کند که هنوز تاییدی از سوی استان نیامده است.

وی در خصوص همکاری با دیگر نهادهای شهرستان ملارد و صفادشت گفت: در طول دورانی که مدیریت بنده در این ناحیه آغاز شده است، تا کنون با تمام ارگان‌ها و نهادهای این دو شهرستان همکاری داشته‌ام و در ماه حداقل یک الی دو بار با آنها جلسه برگزار می‌کنیم.به طور مثال؛ با بهزیستی جلسه خارج از موضوع برگزار کرده‌ایم. جلسات پیشگیری از اعتیاد و جرم از جمله این جلسات است. همکاری گسترده‌ای نیز با سپاه و بسیج شهرستان ملارد و صفادشت داریم تا مساجدی که پایگاه بسیج خواهران و برادران ندارند، دارای پایگاه شوند. همچنین جلسات متعددی با امام جمعه این شهرها برگزار شده است.

حجت الاسلام نظری در خصوص ارتباط با ما مدارس گفت ارتباط مساجد ناحیه شهید شاه‌آبادی با مدارس شهرستان صفادشت و ملارد بسیار خوب است. 12 امام جماعت شهرستان ملارد در مدارس این شهرستان فعالیت می‌کنند. 4 امام جماعت نیز در طرح امین حضور دارند که به صورت مربی پرورشی در مدارس فعالیت می‌کنند، البته این فعالیت در راستای «پیوند مسجد و مدرسه» است. همچنین از معلمان، مدیران و معاونین که در صف نماز مساجد شرکت دارند نیز  توسط ناحیه تقدیر شده است. به عنوان مثال جوایزی برای معلمان و مدیرانی که در مساجد نماز می‌خوانند تهیه شده و در مدرسه و در حضور دانش‌آموزان به آنها اهدا شده است. این کار بازتاب بسیار خوبی داشته است. بطوریکه دانش‌آموزان با دیدن گرفتن جایزه توسط دبیران فیزیک و یا زبان انگلیسی خود برای حضور در مسجد، بیشتر به نماز خواندن ترغیب می‌شوند.

حجت الاسلام نظری در خصوص نهضت قرآنی گفت: ۱۲ مسجد این ناحیه برنامه تفسیر قرآن برگزار می‌کنند و در ۲۵ مسجد این ناحیه نیز هر روز یک صفحه تلاوت قرآن کریم انجام می‌شود.

حجت الاسلام نظری بزرگترین چالش ناحیه خود را نبود امکانات مالی برای طلبه ها و ائمه جماعت دانست و افزود: اکثر مساجد این ناحیه با اعتقاد ائمه جماعات آن برقرارند. بسیاری از ائمه جماعات شهرستان ملارد و صفادشت فقط امام جماعت هستند و شغل دیگری ندارند. به دلیل کمبود حوزه‌علمیه و جایگاه کم برای تدریس و‌ کار در ادارات دولتی برای اشتغال آنها، تنها یک شغل برای آنها وجود دارد و آن هم امامی مسجد است.

وی در پایان با انتقاد از برخی اداره‌های مسئول در حوزه عمرانی و فرهنگی استان گفت: یکی دیگر از مشکلات و معضلات این ناحیه عدم همکاری برخی ادارات دولتی با مساجد است. زیرا سرآمد کارهای فرهنگی در جامعه، مسجد است. در بخشنامه بسیاری از این ادارات آمده که در کارهای فرهنگی و اجتماعی و عمرانی شرکت داشته باشند ولی با اینکه ساخت، کمک به مسجد و حمایت از آن سرآمد کار فرهنگی است، ولی متاسفانه همکاری خاصی انجام نمی‌دهند.

(چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶) ۱۱:۰۷
https://news.masjed.ir/u/jEr
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید