شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۱
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۰۸۲۷
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد علوی:

حضور دانش‌آموزان در مسجد باعث شادابی آنها می‌شود

حجت‌الاسلام روح‌الأمین معتقد است:هنگام اقامه نماز جماعت چندین صف از صف‌های جماعت مسجد ما به نوجوانان و جوانان اختصاص دارد که این موضوع موجب شادابی در مسجدشده است.

(شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶) ۱۴:۱۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام سید محمدمحسن روح‌الأمین امام جماعت مسجد علوی در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد، با اشاره به منحصر به فرد بودن طرح پیوند مسجد و مدرسه گفت: فعالیت‌های متنوعی در راستای تحقق اهداف پیوند مسجد و مدرسه داشته‌ایم که از آن جمله می‌توان به حضور در مدرسه و برپایی نماز جماعت برای دانش‌آموزان و سخنرانی در بعضی کلاس‌های پایه‌های مختلف دانش‌آموزان اشاره کرد. همچنین اردوی جهادی به بعضی از مناطق محروم اطراف شهر تهران مانند روستای کویر آباد داشتیم.

وی اظهار داشت: با نزدیک شدن به ایام‌الله دهه فجر، برگزاری مسابقات در مدرسه و اهدای جوایز برگزیدگان مسابقات را در داخل مسجد خواهیم داشت، در سایر مناسبت‌های مذهبی ایام سال مانند دهه کرامت نیز ویژه برنامه‌هایی توسط دانش‌آموزان برگزار کردیم، همچنین امکانات ورزشی و رفاهی برای دانش‌آموزان در کانون فرهنگی مسجد قرار دادیم و فضایی برای درس خواندن دانش‌آموزان در ایام امتحانات فراهم شده است. برگزاری دوره‌های غیر مذهبی اما آموزشی کامپیوتر، فتوشاپی از دیگر فعالیت‌های مسجد علوی در پیوند مسجد و مدرسه بوده است.

امام جماعت مسجد علوی در پاسخ به این سؤال که پیوند مسجد و مدرسه چه تأثیری در جذب و حفظ دانش‌آموزان به مسجد داشته است، عنوان کرد: قطعاً هرچه فعالیت جوانان و نوجوانان در مسجد پررنگ‌تر و با پیگیری و استمرار همراه شود، حضور نوجوانان و جوانان در مسجد بیشتر خواهد شد. یکی دو سال قبل در یکی از مدارس اطراف این مسجد، هفته‌ای یک مرتبه حضور می‌یافتم و بازی‌های فرهنگی با دانش‌آموزان مدرسه داشتم که با فرارسیدن و اوقات فراغت تابستان متوجه شدیم از این تعداد حدود ۱۷ نفر از دانش‌آموزان مدرسه بدون هیچ تبلیغی به مسجد آمدند.

حجت‌الاسلام روح‌الأمین تصریح کرد: یکی از مواردی که دوستان از سایر مساجد نسبت به مسجد ما اذعان دارند و به عنوان یک امتیاز شمرده می‌شود این است که هنگام اقامه نماز جماعت چندین صف از صف‌های جماعت مسجد ما به نوجوانان و جوانان اختصاص دارد که این موضوع موجب شادابی در مسجد شده است و همین مسئله باعث جذابیت مسجد می‌شود.

وی ابراز داشت: این که جوانان و نوجوانان در مسجد حضور دارند، با هم به مسجد رفت و آمد می‌کنند، با هم شوخی و خنده می‌کنند همین امر ایجاد جذابیت برای مسجد می‌کند و یک جذب جدید برای مسجد به همراه دارد به طوری که اگر غریبه‌ای تازه وارد مسجد شده باشد با دیدن این فضا جوان و نوجوان خود را به حضور در مسجد ما تشویق می‌کند.

امام جماعت مسجد علوی با بیان اینکه حضور و  مشارکت جوانان و نوجوانان در برنامه‌های مسجد بسیار موثر است و بازوهای اجرایی مسجد همین جوانان و نوجوانان هستند، گفت: رونق فعالیت‌های مسجد یک رشد پله‌کانی دارد یعنی ما جوانان را جذب مسجد می‌کنیم و خود آن جوان، فعالیت‌های مسجد را رونق می‌دهد و این صحنه موجب جذب دیگر جوانان و نوجوانان به مسجد می‌شود و این سیر همین‌طور ادامه دارد.

وی درباره انتظاراتش از آموزش و پرورش اظهار داشت: درد مشترکی که میان بنده و تمام ائمه جماعاتی که در راستای تحقق اهداف پیوند مسجد و مدرسه فعالیت دارند این است که همراهی مدرسه معمولاً تابع  همراهی مدیر مدرسه است، بنابراین اگر مدیر مدرسه فردی مذهبی و فعال و معتقد به این مسائل باشد همراهی و همکاری خوبی با امام جماعت دارد و  فضای مناسبی را در اختیار فعالیت‌های مسجدی قرار می‌دهد اما اگر مدیر مدرسه اینگونه نباشد یعنی معتقد و متدین نباشد امام جماعت مسجد هر چقدر هم تلاش کند توفیق خاصی حاصل نمی‌شود.

حجت‌الاسلام علوی خاطرنشان کرد: متأسفانه در خصوص پیوند مسجد و مدرسه، ما پشتیبانی خاصی از آموزش و پرورش نمی‌بینیم شاید در حد یک ابلاغیه برای مدیران مدارس و در راستای اجرای پیوند مسجد و مدرسه باشد و اینگونه نیست که همه مدیران همکاری با امام جماعت محله را به عنوان یک وظیفه برای خود بدانند. لذا خوب است که آموزش و پرورش این جدیت را داشته باشد و به مدارس ابلاغ کنند اگر مسجد محل، دست کمک به سوی مدرسه دراز کرد همکاری کنند.

وی با بیان اینکه اگر عنوان می‌شود مدیران مدارس به ائمه جماعات کمک کنند، بیشتر کمک فرهنگی مدنظر است و در واقع با این حرکت رونقی به فعالیت‌های مدرسه هم داده می‌شود، تأکید کرد: متأسفانه بعضی از مدیران مدارس به چشم حداقلی به فعالیت‌های امام جماعت در مدرسه نگاه می‌کنند و گویی این امام جماعت وظیفه دارد تا چند دقیقه صحبت کرده و سپس مدرسه را ترک کند.

امام جماعت مسجد علوی گفت: همانطور که به لحاظ آموزشی برای مدیران مدارس ابلاغیه از سوی وزارت آموزش و پرورش ارسال می‌شود که اگر اجرا نکنند چه می‌شود اگر در خصوص طرح پیوند مسجد و مدرسه نیز اینگونه رفتار شود پیوند این دو رشد بهتری خواهد یافت.

انتهای پیام

(شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶) ۱۴:۱۱
https://news.masjed.ir/u/obb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید