شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۵
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۰۸۲۵
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد صادق آل محمد(ص):

تقویت «پیوند مسجد و مدرسه»، تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی

حجت‌الاسلام مزدجو گفت: امروز تنها راه مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن که با تمام قوا و امکانات به مصاف نسل جوان و نوجوان آمده است این ارتباط معنوی بین خانه‌های خدا و مدارس است.

(شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۵۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام حسن مزدجو امام جماعت مسجد صادق آل محمد(ص) در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد در خصوص فعالیت‌های این مسجد در راستای تحقق اهداف «پیوند مسجد و مدرسه» گفت: درباره پیوند مسجد و مدرسه، ۳ واحد در مسجد صادق آل محمد(ص) فعال هستند که یکی از آنها واحد نوجوانان است که مقطع تحصیلی هفتم و هشتم و نهم را در بر می‌گیرد که مربی‌محور هستند و دانش‌آموزان ممتاز اطراف مسجد را به اردوهای جمعی می‌برند.

وی اظهار داشت: این اردوها در فواصل زمانی ماه‌های بهمن و اسفند با هماهنگی مدیر مدرسه انجام می‌شود و شاگردان ممتاز مدارس، به سفر زیارتی مشهد مقدس می‌روند،  در این سفر سه روزه مربی با دانش‌آموزان آشنا می‌شود بدون اینکه دعوت خاصی به مسجد شود. بنابراین از بهمن و اسفندماه تا انتهای سال تحصیلی سعی می کنیم روزهای مناسبتی مانند ولادت ائمه اطهار یا جشن‌های ملی مذهبی، مربی‌ها با هماهنگی معاون پرورشی یا مدیر به مدرسه مراجعه کرده و جشن را در داخل نمازخانه مدرسه برگزار می‌کنند و بدین ترتیب این ارتباط تا ابتدای تابستان حفظ می‌شود.

امام جماعت مسجد صادق آل محمد(ص) عنوان کرد: ابتدای تابستان ضمن هماهنگی با اولیا، دانش‌آموزان به کلاس‌های طرح تابستانی مسجد دعوت می‌شوند و این ابتدای حضور دانش‌آموزان در مسجد است که با برنامه‌های باشگاه‌های ورزشی، هیئت دانش‌آموزی، حلقه‌های معرفتی، کلاس‌های تقویتی و استفاده از فضای شبستان به عنوان سالن مطالعه با محوریت مربیان معمولاً در روزهای پنجشنبه انجام می‌شود و اگر هوا مناسب باشند روزهای جمعه نیز اردوی کوهنوردی اطراف محله‌های جنت‌آباد شهران و شهدای گمنام انجام می‌شود تا این ارتباط در طول سال حفظ شود.

حجت‌الاسلام مزدجو با بیان اینکه حدود دو سال است که این فعالیت‌ها در مسجد صادق آل محمد(ص) انجام می‌شود و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است، تصریح کرد: در حال حاضر از میان دانش‌آموزان نخبه و ممتاز مدارس حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ دانش‌آموز ارتباط مستمر با مسجد دارند که امیدواریم این ارتباط در آینده ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که پیوند مسجد و مدرسه تا چه اندازه در جذب و حفظ دانش‌آموزان به مسجد مؤثر بوده است عنوان کرد: بیشتر ساعات دانش‌آموزان امروز در مدارس می‌گذرد و ارتباط عمومی نسل نو و نسل جوان ما با مدارس است، متأسفانه مساجد ما نتوانستند آن جذابیتی که باید برای نسل نوجوان و جوان داشته باشند را ایجاد کنند. مدرسه یک جای بسیار خوبی است که می‌تواند این ارتباط اولیه را میان دانش‌آموزان و فضای معنوی مسجد برقرار کند.

امام جماعت مسجد صادق آل محمد(ص) خاطرنشان کرد: بنابراین اگر هنر امام جماعت، هیئت امنا و کارگزاران مسجد این باشد که بتوانند این ارتباط را استمرار ببخشند اندک اندک این نسل، به عنوان یک نسل مسجدی، معنوی و مذهبی تربیت می‌شوند و تنها راه آن ارتباط مدرسه است و اگر این دانش‌آموز را در پارک‌ها در فرهنگسرا یا در کلاس‌های مختلف محله پیدا کرده و جذب کنیم کاری بسیار مشکل خواهد بود.

وی گفت: این مجموعه دانش‌آموز در مدرسه حضور دارد و مدرسه بهترین مکانی است که اگر کارگزاران مسجد بتوانند این ارتباط را با دانش‌آموزان برقرار کنند در مرحله اول در بحث جذب در مرحله دوم نیز رشد و تعالی دانش‌آموزان بهترین مکان حتماً مدرسه است البته به شرطی که مدیر مدرسه و کارگزاران مدرسه نسبت به این امر توجیه بوده، از آن استقبال کنند و مسئولین مسجد را در این راه کمک کنند، اتفاق بسیار مبارکی خواهد بود.

حجت‌الاسلام مزدجو در پاسخ به این سؤال که مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های مسجد تا چه اندازه موجب رونق فعالیت‌های مسجد شده است، گفت: بسیار زیاد مؤثر بوده است چرا چون فقط حضور در برنامه‌های مذهبی به عنوان یک نمازگزار و مخاطب در منابر مذهبی نبوده است. خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که تمامی کارهای مسجد را نوجوانان و جوانان انجام می‌دهند، به طور مثال ایام فاطمیه را در پیش داریم؛ بحث سیاه‌پوشان، پذیرایی، تبلیغات و نظم‌بخشی به مراسم توسط مربیانی که در مسجد حضور دارند میان دانش‌آموزان تقسیم می‌شود.

اگر افراد مختلف در مسجد صادق آل محمد(ص) حضور یابند مشاهده می‌کنند که اغلب کارگزاران مسجد را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند آنها مسجد را از خودشان می‌دانند و اگر کوچکترین وقتی در منزل پیدا کنند خود را به مسجد می‌رسانند و آن را ملجاء و پناهگاه خویش می‌داند و احساس غریبگی در مسجد ندارد.


وی به عنوان یکی از ائمه جماعات در اجرای پیوند مسجد و مدرسه ابراز داشت: مدیران آموزش و پرورش هنوز اندکی با پیوند مسجد و مدرسه یا بیگانه هستند و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها آنها را توجیه نکرده است یا بعضی از این دوستان علاقه‌ای به این موضوع ندارند. امروز کار در راستای تحقق اهداف پیوند مسجد و مدرسه برای ما سخت است یعنی یک مدرسه‌ای که ما می‌خواهیم ورود پیدا کنیم شاید چندین ماه زمان ببرد تا مدیر و معاون پرورشی مدرسه قانع شوند تا حضور مربیان مسجد در مدرسه اتفاق افتد یا اینکه بعضی از اوقات ما از مسئولان مدرسه دعوت می‌کنیم تا در جلسات شورای فرهنگی مسجد حضور پیدا کنند انگیزه‌ای نسبت به این موضوع ندارند و برای آنها سؤال است که چرا مدیر مدرسه باید در جلسات مسجد حضور یابد.

امام جماعت مسجد صادق آل محمد (ص) ادامه داد: بعضی از وقت‌ها دوستان فقط بخشنامه‌ای به این موضوع نگاه می‌کنند مگر مدیری که خودش دغدغه کار فرهنگی و مذهبی دارد و خودش مسجدی است. اگر آموزش و پرورش بیاید تفاهم نامه‌ای که میان آنها و مرکز رسیدگی به امور مساجد رسماً منعقد شده است را به صورت بخشنامه و آیین‌نامه به مدارس ابلاغ کنند این کار از سوی مدیران آموزش و پرورش بسیار بهتر انجام خواهد شد اما امروز شاهد چنین اتفاقی نیستیم بسیاری از ادارات آموزش و پرورش نه توجیه هستند و نه اینکه امام جماعت و کارگزاران مسجد را تحویل می‌گیرند و این موضوع، کار را برای ما بسیار سخت می‌کند.

وی عنوان کرد: به طور مثال اگر مدارس اطراف مسجد صادق آل محمد(ص) اعم از دخترانه و پسرانه همکاری بیشتری با ما داشتند امروز شاهد حضور بیشتری از دانش‌آموزان در مساجد بودیم.

حجت‌الاسلام مزدجو در پایان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم یکی از بهترین طرح‌هایی که در این چند سال توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد دستورالعملی شد همین طرح پیوند مسجد و مدرسه است البته شاید مدارسی در تهران و در شهرستان‌ها در این خصوص فعالیت می‌کردند اما اینکه به صورت بخشنامه و تفاهمنامه رسمی و قانونی این اتفاق در امور مساجد رقم خورد انگیزه بسیار خوبی شد و امروز تنها راه مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن که با تمام قوا و امکانات به مصاف نسل جوان و نوجوان آمده است این ارتباط معنوی بین خانه‌های خدا و مدارس است که اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد خواهیم بود ان شاءالله یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری به عنوان مسجد طراز انقلاب اسلامی، همه دغدغه‌های یک انسان را در جامعه اسلامی رقم بزند.

انتهای پیام/

(شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۵۵
https://news.masjed.ir/u/jlf
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید