پنج شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۲۱:۱۳
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۸۱۲
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد بقیع:

تمام گروه‌های سنی در «پیوندمسجدومدرسه» جذب مسجد شدند

حجت‌الاسلام پرویزی گفت: در حال حاضر، فضای مسجداز نظر سنی، یک مقداری متفاوت شده است، یعنی حضور نوجوانان و جوانان و دانش‌آموزان به مسجد مخصوصاً در بعضی از ایام خیلی چشمگیر و مشخص است.

(پنج شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶) ۲۱:۱۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام احمدرضا پرویزی امام جماعت مسجد بقیع در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد با اشاره به اجرای پیوند مسجد و مدرسه گفت: اگر مساجد فعال باشند این طرح، طرحِ گسترده‌ای است و مسجد می‌تواند در قسمت‌های مختلف فعال باشد و نسبت به این طرح درگیر باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های مسجد متبوعش عنوان کرد: براساس طرح پیوند مسجد و مدرسه ما هم فعالیت‌هایی داشته‌ایم و سعی ما بر این بوده که با کلیه مدارسی که اطراف مسجد هستند ارتباط برقرار کنیم، بسیاری از بچه‌ها برای اولین بار بوده که به مسجد آمدند و خیلی برای آنها فضای خوبی بود، حالا که به مسجد آمدند ما سعی کردیم از آنها استقبال کنیم.

امام جماعت مسجد بقیع ابراز داشت: یکی از اقداماتی که ذیل طرح پیوند مسجد و مدرسه انجام دادیم هم ارتباطات دانش‌آموزی در مسجد داشتیم که با استقبال خوبی روبرو شده است، البته ما در ما رمضان این ارتباط را انجام دادیم، هم ارتباط دانش‌آموزی در مسجد داشتیم و هم اینکه اردویِ ماندن در مسجد داشتیم، شبی با مسجد که عموماً دانش‌آموزان دو شب در مسجد بودند هم فعالیت‌های فرهنگی، مباحث آموزشی داشتند و هم اینکه مسجد محلِ استراحت آنها بود و در مسجد بودند و پذیرایی خاص آنها هم انجام می‌شد که ماندن بچه‌ها در مسجد و خواب در مسجد با جمع دوستان خودشان بود شاید در طول عمرشان کمتر تکرار شود.

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که خیلی وقت گذاشتیم و سعی کردیم به سرانجام برسد، بحث احداث کتابخانه برای دانش‌آموزان در مسجد بود که مجتمع علمی ـ فرهنگیِ خیلی خوبی در مسجد در طبقه چهارم مسجد بنا شده است که این هم بهانه‌ای باشد برای جذب بچه‌ها، فرزندان و نوجوانان و امیدواریم تا ایام دهه فجر به بهره‌برداری برسد و شاهد حضورِ بیشتر جوانان و نوجوانان باشیم.

حجت‌الاسلام پرویزی ادامه داد: یک هیاتی برای نوجوانان در مسجد داریم که مربوط به دختران بین 13سال تا 20 سال است که تحت عنوان «هیات فاطمیون» با برنامۀ خیلی خاص و متنوعی که مورد استقبال دختران است. هیاتی هم برای پسران داریم که همه اینها را بچه‌ها مدرسه تشکیل می‌دهند، از بچه‌هایی که مخصوصاً از مدارس اطراف مسجد هستند و باز ارتباطِ چهره به چهره در کلاس‌های دانش‌آموزی بچه‌ها توسط بنده در مدارس اطراف است و پاسخ به سوالات آنها بود.

امام جماعت مسجد بقیع بیان داشت: همچنین از دیگر کارهایی که انجام شده به لطف خدا سالن اجتماعات را در طول یکی دو سال اخیر فعال کرده‌ایم و با مدارس ارتباط گرفتیم که مدارس بتوانند برنامه‌های آموزشی‌شان را با اولیای بچه‌ها بیاورند و در مسجد برنامه داشته باشند، از حیث هزینه هم سعی کردیم در این قسمت ما هزینه‌ای دریافت نکنیم تا از این باب خانواده‌ها با مسجد ارتباط برقرار کنند و بعضاً در بعضی از جلساتشان هم از روحانی استفاده می‌کنند و اگر نکته‌ای باشد از من درخواست می‌کنند که در جلسه حضور داشته باشم. و این باعث می‌شود یک ارتباطی با اولیاء  در مسجد داشته باشیم یعنی بهانه‌ای باشد برای وصل اولیای بچه‌ها با مسجد.

وی با بیان اینکه کتابخانه آزادی را برای نوجوانان و جوانان قرار دادیم که خود بچه‌ها کتاب می‌برند و کتاب می‌آورند فقط با یک پیامک که ما این کتاب را بردیم و آوردیم در همین حد و ما مسئولِ خاصی برای این کار درنظر نگرفتیم و یک فضای اطمینانی حاصل شده که کتاب‌هایی که مخصوص نوجوانان و جوانان و مربوط به دفاع مقدس است در این بخش گذاشته‌ایم، همچنین برای خانواده‌ها و بچه‌ها پخش فیلم داریم که مخاطب آن بیشتر خودمان و بچه‌های مدرسه هستند که از آنها دعوت می‌کنیم بدون هزینه بیایند در سالن اجتماعات مسجد و از فیلم‌های ارزشی استفاده کنند و این  بهانه‌ای است برای جذب بچه‌ها و ارتباط بیشتر ما با بچه‌ها، در مسجد.

حجت‌الاسلام پرویزی در پاسخ به این سؤال که تاثیر پیوند مسجد و مدرسه در جذب و حفظ دانش‌آموزان به مسجد چه اندازه بوده است، اظهار داشت: البته این طرح در جذب نوجوانان به مسجد مؤثر بوده است، با توجه به اینکه متأسفانه مساجد ما از نظر سنی مقداری بالا است، از آن طرف ورود بچه‌ها و نوجوانان به دلایل مختلف به مسجد کمرنگ شده است، با همه این نکاتی که اتفاق افتاده ما سعی کردیم یک مقدار از جهت جذب نوجوانان و جوانان به مسجد، ساختارشکنی کنیم؛ گاهی وقتها افرادی که در مسجد هستند چون سنشان بالاست بی‌حوصله هستند و زود خسته می‌شوند و از طرف دیگر بچه‌ها نیز شلوغی خاص خودشان را دارند ولی ارتباط دوسویه میان امام جماعت با بچه‌ها برقرار شده و بچه‌ها، مسجد و امام جماعت را یک محل امنی می‌دانند و با صحبت‌هایی که با بزرگترهای مسجد شده است خیلی در این قسمت همراهی داشتند و الحمدلله موفق بودیم و امیدواریم که کارهای بزرگتر و بیشتری انجام بدهیم.

وی ابراز داشت: در حال حاضر، فضای مسجداز نظر سنی، یک مقداری متفاوت شده است، یعنی حضور نوجوانان و جوانان و دانش‌آموزان به مسجد مخصوصاً در بعضی از ایام خیلی چشمگیر و مشخص است. یعنی حضور امام جماعت در مدرسه، ارتباطشان با مسجد و متقابلاً حضور بچه‌ها در مسجد که بعد از آن رفت و آمدها اتفاق افتاده است.

امام جماعت مسجد بقیع درباره انتظارش از آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه مدارسی که اطراف مسجد هستند، تقریباً مدیران و مربیان پرورشی مدارس این دغدغه پیوند مسجد و مدرسه را دارند مانند خیلی از مدارس دیگر، من خودم شخصاً در این مساله مشکل خاصی ندیدم ولی با بعضی از دوستانی که در این طرح فعال هستند، صحبت که می‌کنیم ابراز نگرانی می‌کنند که بعضی از مسئولین مدارس یک مقداری نسبت به حضور یک روحانی در مدرسه سختگیری میکنند و به بهانه‌های مختلف که امتحان دارند، امروز فرصت ندارند، ما لازم نداریم یا معلم پرورشی ما مسائل را می‌گوید، یک مقدار ممانعت‌هایی دیده می‌شود. ولی خوشبختانه مدارسی که اطراف مسجد ما قرار دارند هم مدیر و هم مسئولین پرورشی آنها این دغدغه را دارند که دنبال روحانی باشند و نسبت به حضور یک روحانی محبت داشته باشند و ما این استقبال را دیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دنبالِ فضای خوب و آرمانی باشیم باید واقعاً مسئولان مدارس هم حضورشان در مسجد یک مقدار چشمگیرتر باشد، البته شاید یک مقدار گرفتاری‌ها و مسائلی که افراد دارند مانع شود ولی همین که یک مدیر و معاون مدرسه یا معلمان مدرسه به مسجد ورود پیدا کنند و همین که دانش‌آموزان ببینند مسئولین مدرسه آنها به مسجد می‌روند یا معلم یا مدیر دست بچه‌ها را بگیرد و به داخل مسجد بیاورد حتماً اثراتِ ویژه‌ای دارد.

پرویزی با بیان اینکه نسبت به فضایی که اطراف مسجد ما وجود دارد، اعلام رضایت می‌کنیم، عنوان کرد: از تمام گروه‌های سنی از مقطع پیش‌دبستانی تا مقطع پیش‌دانشگاهی اعم از دختر و پسر در مسجدمان پذیرا هستیم و سعی‌مان این است که بحث جذب به صورت ویژه اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ این سؤال که آیا حضور دانش‌آموزان رونقی در فعالیت‌های مسجد هم داشته است، اظهار داشت: بله حتماً همینطور بوده، ما سعی کردیم بخشی از مسئولیت‌ها را به بچه‌ها واگذار کنیم، بحث مکبری مسجد، کار روزنامه‌نگاری در مسجد، کارهایی که بچه‌ها علاقه‌مند هستند، در پخش فیلم، در عکاسی از خود بچه‌ها کمک گرفتیم و مسئولیت را به عهده دانش‌آموزان گذاشته‌ایم و البته این رفت و آمدها منطقه به منطقه تهران متفاوت است، اگر یک آسیب‌شناسی بکنیم در منطقه غرب تهران، از نظر بنده یکسری مشکلات وجود دارد اول اینکه خانواده‌ها فرزندان کمی دارند، به نسبت بعضی از مناطق تهران مانند شرق تهران یا جنوب تهران، از حیث مذهبی، بعضی مناطق خانواده‌ها بیشتر مذهبی هستند و حضور خانواده‌ها در مسجد چشم‌گیرتر است ولی در منطقه غرب تهران به دلایل مختلف این بحث کم‌رنگ‌تر است، سوم خانواده‌ها از نظر مالی در وضعیت بهتری نسبت به مناطق دیگر تهران هستند وبه همین دلیل اکثراً بچه‌ها را در کلاس‌های آموزشی مختلف ثبت‌نام میکنند، من از بچه‌ها می‌پرسم چرا کمتر در مسجد هستید؟ می‌گویند ما فلان کلاس بودیم و ما کلاس‌های آموزشیِ دیگری می‌رویم، این مسائل در بعضی از مناطق تهران که مسجد یک پایگاهِ شلوغ‌تری است، شاید خانواده از نظر مالی در سطح پایین‌تری باشد اما مسجد این نیاز را جبران می‌کند.

وی گفت: بنابراین، جذب نیرو در مناطق غرب و شمال تهران به مساجد، اگرچه نگوییم سخت است اما اندکی نسبت به سایر مناطق تهران مشکل‌تر است، از این رو باید جذابیت مسجد در مناطق شمالی و غرب تهران بسیار بیشتر باشد.

انتهای پیام/

(پنج شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶) ۲۱:۱۳
https://news.masjed.ir/u/kgm
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید