چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۴
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۰۸۰۱
گزارشگر : ایده ایده
در همایش مسجد و بانوان ناحیه نواب مطرح شد:

توجه بیشتر به جلوه‌های بصری شبستان بانوان در مساجد

مدیر ناحیه شهید بهشتی با اشاره به توجه خاص بانوان به ویژگی‌های بصری گفت: این ویژگی خاص بانوان می‌طلبد تا شرایط ویژه‌ای در مسجد برای آنها فراهم شود.

(چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶) ۱۴:۰۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد, همایش مسجد و بانوان صبح روز سه شنبه سوم بهمن ماه هم زمان با سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) در مجتمع غنی پور خیابان قزوین برگزار شد.


همایش «مسجد و بانوان» با حضور حجج اسلام مجیدی و کرمانی مدیران نواحی شهید نواب صفوی و شهید بهشتی مرکز رسیدگی به امور مساجد، فرماندهان ناحیه مقاومت بسیج منطقه ۱۰ و ۱۱ شهرداری، مسئولین بسیج پایگاه خواهران مناطق مختلف در ناحیه شهید نواب صفوی، مادر اولین شهید مدافع حرم شهید محرم ترک و بانوان فعال مسجدی  برگزار شد.

حجت الاسلام مجیدی مدیر ناحیه شهید نواب صفوی در این همایش با اشاره به جایگاه والای بانوان در جامعه گفت: جایگاه بانوان در ناحیه شهید نواب صفوی که حدود 370 مسجد دارد، یک جایگاه ویژه است. جایگاهی که از لحاظ مدیریتی و فرماندهی پایگاه‌های بسیج در این ناحیه موضوعویت دارد.

وی افزود: حضور بانوان برکات و اهمیت ویژه‌ای برای مجموعه امور مساجد داشته است. به خصوص بانوانی که شاید فعالیت آنها فقط در پایگاه مقاومت بسیج خلاصه نشود به این لحاظ تربیتی در مجموعه مسجد، محل اثر هستند.

حجت الاسلام مجیدی در ادامه گفت: متاسفانه در بسیاری از مواقع مسجدی‌ها نسبت به حضور اثرگذار بانوان، دقت ویژه‌ای نداشته‌اند و این عدم دقت به حضور بانوان، حاصل عدم فرهنگ سازی در سال‌های گذشته بوده است. اگر چنین دقتی صورت گرفته بود اکنون شاهد تکریم بانوان در جایگاه‌های مختلف در مساجد بودیم.

مدیر ناحیه شهید نواب صفوی در ادامه گفت: هدف از برگزاری همایش مسجد و بانوان و همایش‌های اینچنینی، ایجاد یک گفتمان در مساجد است. گفتمانی که شاخص های متعددی دارد. اولین شاخصه تکریم جایگاه بانوان در مسجد و حضور آنها در ارکان مدیریتی مسجد به عنوان فرمانده بسیج خواهران مسجد است. موضوعی که در جسات مختلف در مساجد، به ارکان مدیریتی مسجد تذکر داده می‌شود.

وی افزود: شاخص دوم تکریم شخصیت بانوان درکالبد مسجد است. بطوریکه فضای اقامه نماز بانوان در بسیاری از مساجد شرایط خوبی ندارد. و شایسته شأن خواهران نمازگزار نیست. مساله ای که ضعف مدیریتی برخی مساجد را می‌رساند. نکته مهمی که دستور کار تمام نواحی امور مساجد در سال‌های اخیر است و پیگیری‌های مستمر شرایط را تا حدودی بهبود بخشیده است.

مجیدی با بیان اینکه مساجد تا کنون حق مطلب را در رابطه با حضور بانوان ادا نکرده‌اند گفت: نبود سیستم صوتی و تصویری مناسب برای دقت بیشتر بانوان به سخنان امام جماعت و سخنران، عدم تهویه مناسب، نبود ورودی و فرش مناسب در شبستان‌های خواهران از مشکلاتی است که با رفع آنها می‌توان هم شرایط حضور بانوان در مسجد را فراهم کرد و هم نظر آنها را به برنامه های مسجد جلب کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه دیده شده که ائمه جماعات به دلیل صدایی که از شبستان خواهران می‌آید معترض شده و تذکر می‌دهند ولی از این نکته غافل هستند که وقتی تصویری از سخنران در شبستان خواهران وجود ندارد و صدا به خوبی شنیده نمی‎شود، دقت آنها کم خواهد شد.

مدیر ناحیه شهید نواب صفوی در ادامه خاطرنسان کرد: اکنون اکثر مساجد دارای شورای فرهنگی هستند که فرمانده بسیج خواهران نیز از اعضاء آن است و دارای چارت تشکیلاتی است. خواهران باید توجه داشته باشند که این عضویت یک عضویت تصنعی نیست. بلکه چنین حضوری باید هدفمند و اثرگذار باشد. بانوان مسجدی باید از فرصتی که در ساعات غیر نماز بوجود می‌آید حداکثر استفاده را ببرند و برای آن ساعات برنامه داشته باشند. تمهید مقدمات حضور بانوان در این ساعات برعهده امام جماعت است. برنامه ریزی و چگونگی اجرای آن با فرمانده بسج خواهران است.

وی افزود: انتظار می‌رود که در جلسات شورای فرهنگی، خواهران برنامه های خود را ارائه داده و پای اجرای آنها محکم بایستند. خواهران مسجدی نیز در اجرای آنها نهایت همکاری را داشته باشند تا زمان در مسجد، هرز نرود. در همین راستا ناحیه شهید نواب صفوی جلسه هم اندیشی با منتخبین خواهران فعال مساجد و فرماندهان بسیج خواهران این ناحیه برگزار کرد که نتیجه آن قرار است به صورت یک منشور به ائمه جماعات برای همکاری حداکثری با بانوان مسجدی ارائه شود.

حجت الاسلام مهران مجیدی در پایان گفت: برگزاری همایش مسجد و بانوان و برگزاری نشست‌های هم اندیشی با بانوان مسجدی نشان از دغدغه مجموعه امور مساجد و نواحی آن در رابطه با مسجد و بانوان است. انتظار می‌رود با برگزاری این جلسات، شرایط حضور و بهره وری بانوان در آینده نزدیک فراهم شود.

همچنین در این همایش حجت‌الاسلام محسن کرمانی مدیر ناحیه شهید بهشتی مرکز رسیدگی به امور مساجد با تبریک ولادت حضرت زینب(س) گفت: اموری که خداوند در اختیار ما انسان ها قرار داده دو نوع است. بعضی از این امور برای تکامل انسان و بعضی به عنوان وظیفه بر عهده ما انسان‌ها گذاشته شده است. به عنوان مثال وظیفه مادری بر عهده بانوان است که در نتیجه ادای درست آن گفته شده: بهشت زیر پای مادران است. لذا
خداوند بهترین وعده الهی را به بانوان داده است که نشان از اهمیت مقام زن در نزد خدای متعال است.

وی با اشاره به آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، گفت: خداوند در امور تکاملی هیچ فرقی بین زن و مرد قائل نشده است. هر امری که انسان را به تکامل می‌رساند برای زن و مرد تفاوت نمی‌کند. بعضی از امور هم وظیفه است که مرد و زن را از هم تمییزداده است.

مدیر ناحیه شهید بهشتی با اشاره به توجه خاص بانوان به ویژگی‌های بصری گفت: این ویژگی خاص بانوان می‌طلبد تا شرایط ویژه‌ای در مسجد برای آنها فراهم شود. به عنوان مثال تعبیه یک مانیتور در شبستان خواهران کمک فراوانی به جلب توجه آنها به سخنان امام جماعت و سخرانان می‌کند. این ویژگی باید مدیران مسجد را به ایجاد فضای بصری مناسب برای بانوان در مسجد ترغیب کند.

وی گفت مسجد، خانه خدا، محل عبادت و تردد بهترین انسان‌ها است که در ارتباط با این مکان مقدس و انس با خدا به درجات والایی نزد خدای خود رسیده‌اند. حضوری که باعث رسیدن انسان به کمال است.

در پایان این همایش از مادر شهید محرم ترک اولین شهید مدافع حرم و بانوان برتر مسجدی تجلیل شد.

(چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶) ۱۴:۰۴
https://news.masjed.ir/u/n6X
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید