شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۶ / ۱۵:۳۵
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۷۳۴
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد حضرت رقیه(س):

طرح «پیوند مسجد و مدرسه» باید تقویت شود

حجت‌الاسلام فغانی: بودجه‌ای که سال گذشته در اختیار ما گذاشته شد خوب بود و ما توانستیم با آن اقداماتی را انجام دهیم ولی این محتوا نداشتن باعث ضعف این طرح شده است.

(شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶) ۱۵:۳۵

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد, حجت‌الاسلام محمدرضا فغانی امام جماعت مسجد حضرت رقیه(س) در گفت‌وگو با این پایگاه در خصوص اینکه مسجد شما در رابطه با طرح پیوند مسجد و مدرسه تاکنون چه فعالیت‌هایی را انجام داده است، گفت: حضور ما در  مدرسه یا سر صف یا در نمازخانه یا سر کلاس و ارتباطگیری با نوجوانان برای مرحله اول جذب آنها به سمت مسجد و آشنایی آنها با مسجد، بعضاً صحبت کردن با اولیاء آنها یا تشکیل شبکه‌های مجازی و برقراری ارتباط با آنها بوده است.

وی اظهار داشت: در مرحله بعد، نوجوانان و والدینشان به مسجد می‌آینذ و ما در مسجد برنامه‌های مختلفی برای دانش‌آموزان اعم از کلاس‌های درسی، کلاسهای تقویتی، استخر و سینما و اردوهای مذهبی مانند قم و جمکران و مشهد داریم، این برنامه‌ها برای دانش‌آموزان دختر  و پسر هر دو گروه انجام می‌شود.

امام جماعت مسجد حضرت رقیه(س) در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه توانسته‌اید اهداف طرح پیوند مسجد و مدرسه را محقق کنید، عنوان کرد: براساس نظرات والدین و دانش‌آموزان تقریباً 70 درصد کار ما رضایت‌بخش بوده است آن هم با این وضعیت بودجه و وضعیت فرهنگی کشور.

وی درباره تاثیر پیوند مدرسه و مسجد در جذب دانش‌آموزان، ابراز داشت: این طرح به خاطر اینکه محتوا ندارد، صرفاً یک روحانی را در رأس کار گذاشتند و به او می‌گویند شما بین مدرسه و مسجد پیوندی را ایجاد بکنید و بعد به او خوراک فکری نمی‌دهند که مثلاً این جزوه برای گروه سنی نوجوان آماده شده است یا یک مسابقه سراسری برای همه دانش‌آموزان طراحی کنند و به ما بگویند شما می‌توانید آن را در مدرسه تبلیغ کنید بچه‌هایی که مسجدی هستند در این مسابقه شرکت کنند یا یک اردویی را تدارک ببینند و… همه امور برعهده خودِ امام جماعت مسجد است. 

حجت‌الاسلام فغانی عنوان کرد: بودجه‌ای که سال گذشته در اختیار ما گذاشته شد خوب بود و ما توانستیم با آن اقداماتی را انجام دهیم ولی این محتوا نداشتن باعث ضعف این طرح شده است. ضمن اینکه طرح‌هایی که در حال حاضر در مسجد برای نوجوانان برگزار می‌شود، من فکر می‌کنم بعد حلقه صالحین که برای بسیج است طرح پیوند مسجد و مدرسه که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می‌شود طرح خوبی است اما نیاز به تقویت و تکمیل شدن دارد.

وی با اشاره به یکی از مشکلات اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل طرح پیوند مسجد و مدرسه این است که روحانی در میدان تنهاست و فقط آخر سال از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد به او یک ابلاغی می‌دهند و از او می‌خواهند گزارش کاری ارائه دهد اینکه خودشان رفت و آمدی داشته باشند و شما را پشتیبانی کنند اینها نیست و این ضعف کار است.

امام جماعت مسجد حضرت رقیه(س) در پاسخ به این سؤال که آیا حضور دانش‌آموزان رونقی در فعالیت‌های مسجد هم داشته است، گفت: بله ‌‌حقیقتاً حضور دانش آموزان در مسجد بسیار موثر بوده است،  تا حدی که ما با هیئت امنا تصمیم گرفتیم بگذاریم مسجد بچه‌ها خودشان همه کارهای مسجد، کارهای فرهنگی و چه کارهای اقتصادی و تدارکاتی و نظافتی را انجام دهند، خودشان هیات و کلاس برگزار می‌کنند، همه چیز را سامان می‌دهند و خودشان مسجد را نظافت می‌کنند.

وی درباره توقع مساجد از آموزش و پرورش اظهار داشت: باید طرح پیوند مسجد و مدرسه قوت بگیرد که اولین اقدام در این راستا تبلیغ آن است یعنی بچه‌ها در مدرسه این را از زبان مدیر مدرسه، معلم مدرسه، معاون مدرسه از زبان روحانی مسجد بشنوند و بفهمند که در این محله یک مسجدی است که می‌خواهد پیوندی برقرار کند حال با برگزاری مسابقه و جایزه‌‌ای که به دانش‌آموزان می‌دهیم مثلاً اگر بادکنک باشد روی آن بنویسم طرح پیوند مسجد و مدرسه، این نمادهای اینگونه بیاید، مثلاً یک کلاه یا مداد یا دفتری آماده شود، ما مثلاً پارسال یک تابلویی آماده کرده بودیم روی آن نوشته بودیم تابلوی اعلانات پیوند مسجد حضرت رقیه با مدرسه جوادالائمه، نام مسجد بیاید که بچه‌ها با این طرح آشنا شوند، وقتی با طرح آشنا شوند بعد خدا کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام فغانی بیان داشت: روحانی‌ای موفق است که مدیر مدرسه احساس نکند یک سرباری آمده و یک اضافه کاری بر روی دوش اوست، بلکه امام جماعت مسجد نیز گوشه‌ای از کار را گرفته و یک کمکی هم می‌کند و در نتیجه آموزش و پرورشی‌ها از این روحانی خیلی راضی هستند و به او روی خوش نشان می‌دهند اما اینکه روحانی انتظار داشته باشد آنجا یک بسترِ خیلی آماده و فراهمی باشد که بخواهد کار بکند، این یک مقدار دور از ذهن است و مدیران مدارس هم تن به این حرف نمی‌دهند چون برای خودشان دنبالِ کارِ اضافی نیستند و تمایلی به این کارها ندارند.

وی عنوان کرد: اما اگر روحانی بتواند مدیر  مدرسه را مجاب کند که حضور من برای مدرسه و دانش‌آموزان مفید است ضمن اینکه یک بخشی از کار شما را می‌توانم کم کنم مثلاً نماز جماعت در مدرسه برگزار کنم یا برنامه‌های اردویی شما را من مدیریت کنم، در این صورت است که آموزش و پرورشی‌ها اندکی اقبال نشان می‌دهند در غیر این صورت صرفاً آنها احساس می‌کنند یک ابلاغی مانند سایر ابلاغ‌ها است و فقط دوست دارند آن را انجام بدهند تا تمام شود و با روی باز از آن استقبال نمی‌کنند.

امام جماعت مسجد حضرت رقیه(س) با بیان اینکه محتوای طرح‌هایی مانند پیوند مسجد و مدرسه باید قبل از مهر ماه، چه از سوی مجریانش، چه مسئولانی که عملیاتی کردن این طرح را برعهده دارند، بسته شود، گفت: طول سال تحصیلی زمان اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه. است نه زمان خوراک‌دهی، زمان برنامه‌دهی و زمان بررسی نیست اگر هم بخواهد چالشی بررسی شود باید انتهای سال باشد، اگر محتوایی هم می‌خواهد داده شود باید ابتدای سال باشد، اگر ابلاغی می‌خواهد داده شود باید تابستان باشد.

وی ادامه داد: ما آقایانی را داریم که سه ماه از سال تحصیلی گذشته ولی هنوز پیوند برقرار نشده است بعضاً ابلاغ‌ها هنوز به دست آنها نرسیده است و خیلی از آقایان نمی‌توانند وارد مدرسه شوند از این رو مدیران مدارس با آنها همکاری نمی‌کنند و خودشان دلسرد هستند. اینکه این کار به صورت جهادی برگزار می‌شود حرفی در آن نیست اما اگر تقدیری از روحانی یا مجری طرح پیوند مسجد و مدرسه صورت گیرد، دستِ امام جماعت برای هرچه بهتر عملیاتی شدن طرح باز خواهد بود.

(شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶) ۱۵:۳۵
https://news.masjed.ir/u/h9n
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید