سه شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۶ / ۱۵:۵۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۷۰۳
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام میرشاه‌ولد:

مدیران مدارس از فضای «پیوند مسجد و مدرسه» استفاده کنند

مدیر ناحیه شهید مطهری مرکز رسیدگی به امور مساجد معتقد است: توقع ما از آموزش و پرورش این است که مدیران مدارس از این فضای پیوند مسجد و مدرسه استفاده کنند. یقیناً اگر بتوان نسل جوان را مسجدی و آنها را به خانه‌های خدا پیوند زد، سعادت و خوشبختی آنها تضمین می‌شود.

(سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶) ۱۵:۵۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین میرشاه‌ولد مدیر ناحیه شهید مطهری مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد، با اشاره به فعالیت‌هایش در روند اجرای طرح پیوند مدرسه و مسجد گفت: در این  رابطه ما توسط مربیانِ جوانی که در مسجد داریم و بعضی از آنها هم جزء اساتید دبیرستان‌ها هستند یک ارتباطی با جوانان محله که نوعاً در دبیرستان‌های مختلف هستند برقرار کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود یکصد نفر از جوانان و نوجوانان مدارس محله در مسجد فعالیت دارند، اظهار داشت: برنامه‌های متنوعی در مسجد اجرا می‌شود؛ یکی از این برنامه‌ها طرحِ کتابخانه هدی است که معمولا دانش‌آموزان در ایام امتحانانات بعد از نماز ظهر به مسجد آمده و مشغول درس خواندن می‌شوند، همچنین اساتیدی هم در مسجد حضور دارند و اشکالات و سؤالات درسی دانش‌آموزان را پاسخ می‌دهند.

امام جماعت مسجد المهدی (عج) عنوان کرد: بنابراین دانش‌آموزان حدوداً تا ساعت 9 و 10 شب در مسجد هستند و درس می‌خوانند و بعد از اتمام امتحانات معد‌‌ل‌های بالای 19 را به همراه والدینشان دعوت و از آنها تقدیر می‌کنیم. دوره قبل ما 40 دانش‌آموز با معدل بالای 19 داشتیم که آنها را به همراه پدر و مادرشان به مسجد دعوت کردیم و جایزه دادیم و خیلی اثرگذار بود.

وی ادامه داد: البته برنامه‌های ورزشی نیز برای بچه‌ها مهیا است، همچنین در طول سال نیز شب‌های پنجشنبه برنامه هیأت مسجد با حضور جوانان و نوجوانان برقرار است و برای صبح‌های جمعه برنامه تفریحی مانند کوه داریم. خوشبختانه در این مسجد 5 مربی جوان فعالیت دارند که هر مربی مسئولیت 20 دانش‌آموز را برعهده گرفته است. لذا تفریح، درس و اردو رفتن بچه‌ها با نظارت این افراد انجام می‌شود که تأثیر بسیار خوبی بر روی دانش‌آموزان از جهات مختلف داشته است. معمولاً جوانان زیادی به ما مراجعه می‌کنند و البته بیشتر از این هم امکانات ما اجازه نمی‌دهد که پذیرش داشته باشیم چراکه مدیریت همین تعداد دانش‌آموز کار سختی است اما در عین حال خدا را شکر می‌کنیم.

حجت‌الاسلام میرشاه‌ولد در خصوص تأثیر اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه در جذب دانش‌آموزان گفت: سعی ما بر آن است تا بخشی از نیازهای جوانان و نوجوانان را در مسجد، برآورده کنیم و وقتی آنها می‌بینند ورزششان در مسجد است، درس و پیشرفتشان در مسجد است تمام نیازهای علمی و ورزشی و روحی و عاطفی‌شان در مسجد برآورده می‌شود، این جاذبه باعث می‌شود که دیگر از مسجد فاصله نگیرند و مسجد را خانه دوم خودشان بدانند.

مدیر ناحیه شهید مطهری مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: در طول سال همه کارهای مسجد اعم از قرائت قرآن، تکبیر گفتن، حتی چای دادن و برگزاری هیئت توسط خود نوجوانان و جوانان انجام می‌شود، ما به آنها مسئولیت دادیم در واقع امور کلی مسجد را به جوانان واگذار کردیم.

امام جماعت مسجد المهدی (عج) خاطرنشان کرد:جوان و نوجوان وقتی می‌بیند به او مسئولیت می‌دهیم احساس شخصیت می‌کند و احساس می‌کند در جامعه دیده شده است و خود این مسأله برای او یک جاذبه‌ای ایجاد می‌کند. کمتر مسجدی را می‌بینیم که اینگونه جوانها تمام کارهای مسجد را اداره می‌کنند و ما خدا را شکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در ماه محرم نیز برنامه سینه‌زنی مسجد المهدی (عج) برعهده جوانان است، نوحه‌خوان ما نوجوان است، بزرگترها هم در کنار آنها هستند درواقع مرکزیت و محوریت سینه‌زنی، عزاداری جوانان هستند و اطراف آنها هم بزرگترها هستند یعنی در واقع کل برنامه‌ها، توزیع غذا در محرم یا مناسبت‌های دیگر برعهده خود جوانان است و اینها خیلی اثرگذار است.

حجت‌الاسلام میرشاه‌ولد در خصوص توقع مساجد از وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: در جلسه‌ای که چند شب قبل با حضور ائمه مساجد اجرا کننده طرح پیوند مسجد و مدرسه برگزار شد و معاونین پرورشی مناطق 2 و 5 و 6 و 22 هم حضور داشتند، یکی از گلایه‌هایی که ائمه جماعات مسجد داشتند داشتند این بود که در بعضی از موارد، مدارس همکاری لازم را با ائمه جماعات ندارند و روی خوشی به آنها نشان نمی‌دهند.

وی افزود: توقع ما از آموزش و پرورش این است که مدیران مدارس از این فضای پیوند مسجد و مدرسه استفاده کنند. یقیناً اگر ما بتوانیم نسل جوان را مسجدی کنیم و آنها را به خانه‌های خدا پیوند بزنیم، آینده جوانان و نوجوانان به لحاظ سعادت و خوشبختی تضمین می‌شود. بنابراین جوان و نوجوانی که با مسجد و قرآن و با یاد خدا با سینه‌زنی انس گرفت یقیناً رعایت ارزش‌های دینی در شکل‌گیری شخصیتش در آینده اثرگذار خواهد بود.

امام جماعت مسجد المهدی (عج) در پاسخ به این سؤال که آموزش و پرورش از مساجد چه انتظاری دارد، گفت: البته انتظار آنها هم این است که اگر روحانی این ارتباط را برقرار می‌کند بتواند پاسخگوی نیازهای جوانان باشد و جاذبه‌هایی برای جوانان داشته، طرح و برنامه ارائه دهند و در نهایت، بتوانند جوانان را جذب مسجد کنند.

(سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶) ۱۵:۵۴
https://news.masjed.ir/u/mmf
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید