چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۶ / ۰۷:۴۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۰۵۷۳
گزارشگر : ایده ایده
در گفتگو با حجت الاسلام اصلانی مطرح شد:

بررسی طرح‌ها و برنامه‌های مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع)

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه تعداد مساجد برگزار کننده نماز جماعت صبح در ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) رو به افزایش است گفت: هم اکنون 82 مسجد این ناحیه نماز صبح دارند که امسال تعداد این مساجد رو به افزایش است.

(چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶) ۰۷:۴۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، در راستای تحقق اهداف بلند مدت و کوتاه مدت مرکز رسیدگی به امور مساجد که پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب تعیین شده است، بر آن شدیم تا میزان تحقق این اهداف را از مدیران نواحی هجده گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد جویا شویم.

آنچه در ادمه می‌آید گفتگوی پایگاه تخصصی مسجد با حجت‌الاسلام مهدی اصلانی مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) است که به تعداد مساجد فعال، چالش‌های ناحیه، تعداد مساجد برگزار کننده نماز صبح و میزان استفاده از سامانه «سجم» مرکز رسیدگی به امور مساجد پرداخته است.

حجت الاسلام اصلانی در خصوص روند ثبت اطلاعات خدام، امنا و ائمه جماعات در سامانه سجم مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت:  تعداد امامان جماعت در ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) 193 نفر است که از این تعداد 50 نفر آماده جهت استقرار هستند. تعداد 20 نفر در انتظار بررسی گزینش خود هستند. 10 نفر مدارکشان تکمیل شده و اطلاعات آنها وارد سامانه سجم شده است. 10 نفر در آزمون معاونت جذب و آموزش رد شده اند و همکاری با یک نفر هم از جانب ناحیه به پایان رسیده است.

   

وی افزود: حکم  4 نفر از این ائمه جماعات به تازگی تمدید شده است و برای 6 نفر حکم صادر شده است. متاسفانه باید بگویم یک نفر از امامان جماعت ما به تازگی دار فانی را وداع گفت.در حال حاضر 109 امام جماعت در ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) به صورت فعال خدمت می‌کنند.

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) در خصوص هیات امنا این ناحیه گفت:آمار و اطلاعات 294 نفر از هیات امنا در سامانه سجم ثبت شده است. از این تعداد 14 نفر آماده جهت استقرار هستند. 3 نفر داری مدارک کامل هستند و برای 31 نفر حکم صادر شده است. لازم به ذکر است 246 نفر از اعضای هیات امنا در ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) فعال هستند.

حجت الاسلام مهدی اصلانی در خصوص وضعیت آمار و اطلاعات خدام ناحیه عبدالعظیم(ع) گفت: 118 خادم در مساجد این ناحیه به خانه های خدا خدمت می‌کنند. از این تعداد 100 نفر آماده جهت استقرار هستند. مدارک 5 نفر تکمیل است. برای 2 نفر گواهی صادر شده است و با یک نفر هم اتمام همکاری شده است.

وی افزود: هم اکنون در ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) 100 خادم فعال وجود دارد.

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم در رابطه با چگونگی و کیفیت برگزاری دوره های آموزشی مصوب و مقرر از سوی معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: تا کنون 3 دوره آموزش ایمنی، بهداشت و حفاظت برای خدام این ناحیه برگزار شده است.

وی افزود: در ادمه روند جلسات آموزشی که از طرف معاونت جذب و آموزش مقرر شده است، 2 جلسه برای هیات امناء مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم برگزار شده است.

حجت الاسلام اصلانی در خصوص برگزاری جلسات آموزشی ائمه جماعات ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: درکنار آموزش در محراب، دوره های هادیان محرم، جلسات درس اخلاق و جلسات درس آیت‌الله ری شهری برای ائمه جماعات این ناحیه برگزار شده است.

حجت الاسلام اصلانی با اشاره به اینکه کلیه جلسات آموزشی در تاریخ های مصوب از طرف معاونت جذب و آموزش برگزار شده است گفت: جلسات دیگری هم در آینده برای خدام، امناء و ائمه جماعات این ناحیه در جدول آموزش وجود دارد که در وقت خود برگزار خواهد شد.

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) در خصوص دهه تکریم و فعالیت‌های مساجد این ناحیه گفت: علاوه بر ابلاغ واجرای برنامه های مرکز، ستاد دهه تکریم با ادارات و نهادهای ذیربط اعم از فرمانداری ، دفاتر ائمه جمعه سازمان تبلیغات، سپاه سیدالشهدا(ع)، سپاه ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع)، ناحیه روح الله(ره) و اداره ارشاد اسلامی شهر ری جلساتی تشکیل شد.

وی افزود در طول دهه تکریم اکثر مساجد این ناحیه در امر تکریم، نظافت و زیباسازی مساجد فعال بودند. مجالس و محافلی هم در مساجد محوری این ناحیه برگزار شد که تجلیل ازخانواده معظم شهدای مدافع حرم، از برنامه‌های اصلی این مساجد بود.

حجت الاسلام اصلانی با اشاره به اینکه مدیریت داخلی مساجد، در صورت ناکارآمد بودن برای نواحی چالش‌های فراوانی را به دنبال دارد گفت: مشکلات حقوقی مساجد، عدم شفافیت مالی آنها ، ناکارآمدی مدیریت در مساجد اعم از امناء و امامان جماعت از چالش‌های بزرگ ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) است که این ناحیه تمام تلاش خود را در جهت رفع این چالش‌ها انجام می‌دهد.

وی در خصوص وضعیت عمرانی مساجد در این ناحیه گفت:  4 مسجد در حال حاضر در حال ساخت در این ناحیه وجود دارد و  10مسجد هم درحال تعمیر هستند. 

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به اینکه برگزاری کرسی تلاوت و نهضت قرآنی از اهداف بزرگ مرکز رسیدگی به امور مساجد است، گفت: مساجد برگزارکننده نهضت قرآنی در این ناحیه به 27 مسجد رسیده‌اند.

حجت الاسلام اصلانی در پایان با اشاره به اینکه برگزاری سه وعده نماز، به خصوص نماز صبح، مساجد را به سوی مسجد برقرار بودن سوق می‌دهد گفت: تعداد 82 مسجد ناحیه حضت عبدالعظیم(ع) نمازصبح برگزار می‌کنند.

(چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶) ۰۷:۴۰
https://news.masjed.ir/u/h9j
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید