سه شنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۶ / ۰۸:۳۰
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۰۵۶۴
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام صداقت خبر داد:

برگزاری کرسی تلاوت در ۳۰۰ مسجد استان تهران

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: تلاوت با صدای خوش، تأثیرات تربیتی روی انسان‌ها می‌گذارد و بیش از ۳۰۰ مسجد در استان تهران،‌ حداقل یک کرسی تلاوت مجلسی را در ماه برگزار می‌کنند.

(سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶) ۰۸:۳۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس،حجت‌الاسلام مجتبی صداقت سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به طرح ویژه این مرکز،‌ مبنی بر «نهضت قرآنی» گفت: براساس روایتی از وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند: «إِنَّما نُصِبَتِ المَساجِدَ لِلقِرآنِ؛ مسجدها را برای قرآن خواندن ساخته‌اند». یکی از مهمترین طرح‌هایی که می‌شود در مساجد اجرا کرد و باید اتفاق بیفتد طرح نهضت قرآنی است.

وی اظهار داشت: فعالیت‌های قرآنی باید در مساجد ما به شکل ویژه‌ای رشد پیدا کند از این رو سال‌های متمادی است که طرح نهضت قرآنی در مساجد، پی‌گیری می‌شود که شامل چند بخش از جمله کرسی‌های تلاوت است.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: کرسی‌های تلاوت در مساجد را به این صورت تعریف می‌کنیم که مجلس تلاوت قرآن باید در مسجد برپا شود، البته منظور کرسی تلاوت نور که در آن بعد از نماز یک صفحه قرآن به همراه ترجمه خوانده می‌شود نیست. بلکه منظور ما از کرسی تلاوت این است که یک قاری ممتازی که دارای صدا و لحن خوشی است در مسجد حضور پیدا کند و یک تلاوت مجلسی داشته باشد و مردم هم از این تلاوت مجلسی بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام صداقت با بیان اینکه خودِ این تلاوت با صدای خوش، تأثیرات تربیتی روی انسان‌ها می‌گذارد، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) اولین کاری که برای هدایت مردم انجام می‌داد تلاوت قرآن با صدای خوش بود. خداوند در قرآن می‌فرماید: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الکتاب»؛ حضرت رسول(ص) آیات الهی را تلاوت می‌کرد و به واسطه این تلاوت، تزکیه اتفاق می‌افتاد و بعد از این مرحله بود که مردم برای تعلیم و تربیت آماده می‌شدند.

وی تصریح کرد: بنابراین این تلاوت مجلسی در سیر تربیتی انسان اهمیت دارد و ما در مساجد بر این پیشنهاد تأکید داریم که چنین کرسی‌های تلاوتی را حداقل ماهی یکبار حتما داشته باشیم. الحمدلله گزارشاتی که در این زمینه به دست ما می‌رسد این است که بیش از 300 مسجد را داریم که حداقل یک کرسی تلاوت را در ماه برگزار می‌کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه ما در سطح استان تهران، 18 ناحیه مرکز رسیدگی به امور مساجد داریم گفت: هر یک از این مراکز چند شهرستان یا چند منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهند و دوستان ما در نواحی مختلف مسئول نظارت بر مساجد هستند و طرح‌هایی که در مساجد شکل می‌گیرد مخصوصاً طرح نهضت قرآنی را رصد و آسیب‌شناسی می‌کنند. خوشبختانه آسیب‌شناسی‌های خوبی هم در این خصوص صورت گرفته است.

وی ادامه داد: چند روز پیش با آقای مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن جلسه‌ای داشتیم و آسیب‌شناسی‌هایی را انجام دادیم که براساس این آسیب‌شناسی‌ها تصمیمات خوبی اتخاذ خواهیم کرد تا کارهای قرآنی در سطح مساجد به شیوه بهتری اجرا شود.

حجت‌الاسلام صداقت در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، برای بهبودی و توانمند شدن کرسی تلاوت، دوستان ما در سازمان دارالقرآن، اسامی قرّاء برتر کشور را که در تهران ساکن هستند به صورت منطقه‌ای به ما داده‌اند تا در اختیار مساجد قرار دهیم که از قاریان برجسته استانی و کشوری برای کرسی‌های تلاوت استفاده کنیم.


(سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶) ۰۸:۳۰
https://news.masjed.ir/u/m1z
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید