سه شنبه / ۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۳
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۴۷۳
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام حاتم‌پوری:

رونق کارکردهای اجتماعی مسجد، نتیجه وحدت کارگزاران مسجداست

حجت‌الاسلام حاتم پوری امام جماعت مسجد علی‌بن‌الحسین(ع) محلاتی با اشاره به جمع‌آوری سه جهیزیه توسط کمک‌های مردمی گفت: بخشی از اعتمادسازی بین امام جماعت و مردم به مسجد و یک بخشی از آن هم برمی‌گردد به خدمات اجتماعی.

(سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶) ۱۲:۱۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهم‌ترین نهادهای جامعه‌ی اسلامی با کارکردی چندمنظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا نموده است. در پیروزی انقلاب اسلامی، مسجد به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش‌آفرینی کرد و امروز هم مسجد در بسیاری از فعالیت های اجتماعی نقش محوری دارد. از جمله این فعالیت‌ها تامین جهیزیه برای نوعروسان نیازمند است. «طرح هر مسجد یک جهیزیه» از طرح‌های اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد است که با همت کمیته امداد امام خمینی و این مرکز به مرحله اجرا درآمده است. مساجد تهران از روز اول اجرای این طرح به خوبی آن را پیش برده‌اند. آنچه در ادامه می‌آید گفتگوی پایگاه تخصصی مسجد حجت‌الاسلام حاتم پوری امام جماعت مسجد علی‌بن‌الحسین(ع) است، که تا کنون به همت نمازگزاران و اهالی این مسجد سه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند تهیه کرده‌اند.

حجت‌الاسلام حاتم پوری امام جماعت مسجد علی بن الحسین(ع) بزرگراه شهید محلاتی با اشاره به جمع‌آوری سه جهیزیه توسط کمک‌های مردمی گفت: بخشی از اعتمادسازی بین امام جماعت و مردم به مسجد و یک بخشی از آن هم برمی‌گردد به خدمات اجتماعی.

وی عنوان کرد: امام جماعت باید عادل باشد، عالم باشد و مباحث دینی را خوب بفهمد و خوب هم برای مردم توضیح بدهد و مردم هم در سیره و رفتار امام جماعت، تجلی آن را ببینند. امام جماعت باید خودش اهل عمل باشد.مباحث اخلاقی بیشتر عملی است تا گفتاری. لذا مردم بایدعملگرایی را در رفتار و زندگی او ببینند.

امام جماعت مسجد علی بن الحسین (ع) اظهار داشت: امام جماعت باید از یک مناعت طبع بالایی برخوردار باشد. مسائل دینی را به خوبی متوجه شود و خوب بیان کند و این مباحث، در عمل و رفتارش هم بروز و ظهور داشته باشد.

وی با بیان اینکه بخش اجتماعی مرتبط با مسجد،  کارهای مختلفی اعم از رسیدگی به یتیمان و برطرف کردن گرفتاری مردم و تهیه جهیزیه برای افراد بی‌بضاعت است، ابراز داشت: امام جماعت باید خودش را در مشکلاتی که برای اهالی محل به وجود می‌آید دخیل کند، امام جماعت خودش را دخیل بداند و آن هیأت امنایی هم که در کنارش هستند واقعاً امانتداری کنند.

حجت‌الاسلام حاتم پوری ادامه داد: در واقع امام جماعت خودش خیلی وارد مسائل جزئی حساب و حسابداری نمی‌شود بلکه افرادی در کنار او هستند که کارها را انجام می‌دهند، به مردم هم گزارش شود که این کارها انجام شد. یک بخشی هم خارج از محدوده مسجد است مثلاً بحث زلزله، اگر امام جماعتی اعلام کند، مردم هم برحسب آن انسان‌دوستی و حس نوع‌دوستی که دارند، کمک می‌کنند.

وی گفت: مسئولین مرتبط با امور مسجد، این هدایای نقدی و غیرنقدی را جمع‌آوری کرده و به دست نیازمندان می‌رسانند یعنی مردم شاهد باشند این کمک‌هایی که به مسجد داشتند هدر نرفته و این کمک‌ها به خوبی تقسیم شده و به دست اهلش رسیده است. این گونه است که اعتماد بین مردم به وجود می‌آید و مردم هم دوست دارند و علاقه‌مند می‌شوند که در سایر امور انسان‌دوستی که در آیات و روایات هم خیلی تاکید شده است را انجام بدهند.

امام جماعت مسجد علی‌بن‌الحسین(ع) در پاسخ به این سؤال که مشارکت‌ مردم تا چه اندازه می‌تواند مشکلات اقتصادی و اجتماعی محله را مرتفع کند، اظهار داشت: طبیعتاً کمک‌های مردمی بسیار اثرگذار است. مسجد از صدر اسلام پایگاهی برای رفع مشکلات مردم هم بوده است، یعنی یک بخشی از عبادت نماز و دعا است، یک بخشی از آن رفع مشکلات کسانی است که گرفتارند.

وی گفت: به دلیل اینکه دیدگاهی که پیغمبر اکرم(ص) و اسلام و دین ما نسبت به مسجد دارد و نظری که حضرت امام‌ راحل داشتند که اصل انقلاب ما برای اداره مسجد بود یا نظراتی که مقام معظم رهبری و مراجع تقلید بیان می‌کنند، همگی در مشارکت مردم در امور مسجد، تاثیر دارد.

حجت‌الاسلام حاتم‌پوری در خصوص اینکه چه کارهایی برای افزایش کارکردهای اجتماعی مسجد می‌توان انجام داد، گفت: نخست؛ وحدت دست‌اندرکاران مسجد است اعم از امام جماعت، بسیج، خواهران و برادران و کسانی که در امور مسجد دست‌اندرکار هستند و دوم؛ برنامه‌ریزی است هر مسجدی باید با توجه به شرایط و موقعیتی که دارد، برای اقشار مختلف از جمله کودکان، جوانان و بزرگسالان برنامه داشته باشد.


وی تصریح کرد: قطعاً ائمه جماعت باید در مسجد مکانی برای بچه‌ کودکان و نوجوانان فراهم کنند علاوه بر اینکه امن و مفید باشد و هم در تربیت آنها نیز موثر باشد؛ چراکه بخش بزرگی از بارِ تربیتی جامعه و حتی خانواده را مسجد می‌تواند به دوش بگیرد و پدر و مادرها اگر این احساس امنیت و آرامش را در مسجد پیدا بکنند قطعاً مشارکتشان خیلی زیاد خواهد شد، کمک می‌کنند و هم تشویق می‌کنند.


امام جماعت مسجد علی بن الحسین(ع) در پاسخ به این سوال که مسجد شما چه ویژگی‌هایی برای عموم نمازگزاران دارد، گفت: ما در شاخه‌های مختلف برنامه داریم هم در زمینه‌های عمرانی مسجد، که مسجد ساخته شد و مردم خیلی کمک کردند. هم مسئولین را به مسجد دعوت کردیم تحت عنوان «مسجد، مردم، مسئولین» که خیلی از مشکلات و گرفتاریهای آنها حل شد، چون اغلب مردم به مسئولین دسترسی ندارند با فراهم شدن این بستر مردم می‌توانند مشکلات و گرفتاریهای خویش را مستقیم بدون واسطه بیان کنند؛ مسالۀ اشتغال و مشکلات مختلفی که دارند با یک نامه و با یک تلفن حل میشود، اگر این ارتباط زیاد شود بهتر است. خیلی از مسئولین نظام و کسانی که در رفع مشکلات مردم موثر بودند در مسجد حضور داشتند و از نزدیک هم شاهد مشکلات مردم بودند و هم خیلی از مشکلات را رفع کردند.


وی با اشاره به فعالیت‌های مسجد علی بن الحسین (ع) در زمینه‌های آموزشی، اظهار داشت: در ایام برگزاری اعتکاف دو هزار نفر در مسجد شرکت می‌کنند و امکانات بیشتر از این نداریم واِلا مشارکت خیلی بیشتر است. در عموم مراسم‌های این مسجد، جمعیت از دو هزار نفر شروع می‌شود و گاهی در شب‌های قدر به دهها هزار نفر می‌رسد. یعنی حدود 50- 60 هزار نفر شاید هم بیشتر در خیابانهای اطراف، بلوار ابوذر تا خیابانهای اطراف پر از جمعیت می‌شود.


حجت‌الاسلام حاتم‌پوری خاطرنشان کرد: البته عمده مشارکت فعال مردم در مسجد علی بن الحسین(ع) به وحدت همه دوستان دست‌اندرکاران مسجد برمی‌گردد و همه افراد در این خصوص زحمت می‌کشند و همه یک هدف مقدس را دنبال می‌کنند و آن هم خدمت به اسلام و خدمت مردم است.

وی ادامه داد: الحمدلله توفقیات خوبی تاکنون داشتیم و امیدواریم بتوانیم خدمت بیشتری را به مؤمنان نمازگزار  ارائه دهیم.

امام جماعت مسجد علی بن الحسین (ع) در پاسخ به این پرسش که برای جذب جوانان چه مؤلفه‌هایی را بیشتر رعایت می‌کنید، عنوان کرد: ما که بیشتر  مصداق «کَمْ مِنْ ثَنَاءٍ جَمِیلٍ لَسْتُ أَهْلاً لَهُ نَشَرْتَه»ُ هستیم. امیرالمومنین(ع) در دعای کمیل می‌فرماید: خداوندا چه بسیار ذکر و خیر مرا بر سر زبان‌ها انداختی که من لیاقتش را نداشتم، ما مصداق بارز همین هستیم و فقط لطف خداست چیز دیگری نیست، لطف خدا و همت و ایمان خوبی که مردم و اطرافیان ما دارند من خودم هیچ نقشی نداشتم فقط خداوند کمک کرده است.

وی با اشاره به کمک اهالی مسجد به افراد بی‌بضاعت بیان داشت: کارهایی که در این خصوص انجام می‌شود نسبت به مشکلات مردم خیلی کم است ولی هر چه در توان باشد انجام می‌دهیم. هر چه از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم و امیدوارم خدای متعال از ما بپذیرد.

(سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶) ۱۲:۱۳
https://news.masjed.ir/u/m0o
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید