به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجتالاسلام صفییاری امام جماعت مسجد حسین بن علی(ع) در گفتوگو با پایگاه تخصصی مسجد در خصوص فعالیتهای انجام شده مسجد متبوعش در راستای
تحقق اهداف مسجد و مدرسه گفت: فعالیت ما در یک
مدرسه نبوده است بلکه در بیش از 6 تا7 مدرسه ما فعالیت داشتهایم و مثال آن جذب بیش از 400 نوجوان است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی ما در بحث پیوند مسجد و مدرسه، جذب دانشآموزان
بوده است، اظهار داشت: بر این اساس تلاش کردیم تا دانشآموزان را از بسترِ محدودی که در مدرسه
مبنی بر بحث آموزشی دارند، آنها را جذب کنیم و به مسجد بیاوریم؛ مسجد که یک فضای
تربیتی دارد. از دلِ این 400 نوجوان که در سال
گذشته جذب مسجد شدند حدود 10- 15 نفر آنها مسیر طلبگی را برگزیدند و طلبه شدند.
امام جماعت مسجد
حسین بن علی(ع) با اشاره به وجود
همکاری و اتحاد خوب میان معلمان و مدیران مدارس
با مسئولان امور مساجد تصریح کرد: بحمدالله این ارتباط امام جماعت با مدیر و
مربیان پرورشی به گونهای است که معلمان و مدیران مدارس برای نماز میآیند و ما
برای بسیاری از کارها از معلمین کمک میگیریم از جمله در مباحث آموزشی که در مسجد
اتفاق میافتد، ارتباط بسیار عمیق است.
وی ابراز داشت: طرح پیوند و مسجد
تقریباً یکسال و سه ماه است که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام شده است
یکی از ویژگیهای این طرح این است که بنده به عنوان روحانی مدرسه تمام وقت در
مدرسه حضور دارم، کادر تربیتی که بیش از 15 طلبه پایه چهار و پنج هستند میآیند داخل
مدرسه. همچنین بحث اردوهای
ما بسیار جذاب و عمیق است که از جمله آنها میتوان به اردویهای مشهد و شمال اشاره
کرد.
حجتالاسلام صفییاری درباره نحوه برقراری ارتباط مؤثر معلمان و مدیران
مدارس با نمایندگان مرکز رسیدگی به امور مساجد در قالب امام جماعت مسجد و جذب جمع
بسیاری از دانشآموزان گفت: نخست اینکه ما ارتباط صمیمی با کادر مدرسه داشتیم،
دوم خدماتی که به کادر مدرسه ارائه دادیم مثلاً یکی از خدمات ما این بود که ایام
فصل بهار، کلِ معلمینی که تمایل داشتند در مسجد به صورت رایگان زیر نظر کارشناس طب
سنتی حجامت شدند، اردوی رایگان برای آنها برگزار کردیم، جلسات شورای دبیران حضور
مییابم.
وی تصریح کرد: نیاز است ارتباطاتی
از این دست ایجاد شود و ما این گونه فضای رفاقتی و صمیمانه در فضای مدرسه شکل
دادیم و با بیش از 95 درصد کادر مدرسه رفیق هستیم و هیچ مانعی برای فعالیت در مدرسه نداریم؛
یعنی طوری که هیچ روحانی در مدرسه اتاق مستقل ندارد ولی من یک اتاق بسیار بزرگ در
مدرسه دارم که آنجا تمامشیفت باز است و دانشآموزان میتوانند در هر زمان که میخواهند
سؤالات خود را بپرسند.
امام جماعت مسجد
حسین بن علی(ع) بیان داشت: ما هر برنامهای که
اراده کنیم تا جایی که خلاف آئیننامه آموزشی مدرسه نباشد اجرا میشود و بعضاً هم
اگر منعی داشته باشد مدیر با انگیزه بسیار بالای خودش آن را حل میکند. بنابراین نه تنها
هیچ مانعی در فعالیتهای ما وجود ندارد بلکه در مواردی هم با اصرار شخص مدیر برای
عملیاتی شدن طرحها و برنامههایمان مواجه میشویم.
وی ادامه داد: وقتی با مدیر مدرسه
صحبت میکنیم به من میگوید حاج آقا در این ماه و این فصل بنا دارید چند نفر را
جذب مسجد کنید؟ یعنی طوری کار کردیم که مدیر مدرسه مشتاق است بچهها جذب مسجد شوند
و هر جا هم ما در مسجد برنامه داشتیم مدیر مدرسه اعلام آمادگی کرده و حضور پیدا
کرده است، اعتکاف دانشآموزی با بیش از 150 نفر، مدیر و ناظم مدرسه شرکت کردند و
کارهای عمقی و اثرگذار انجام شده است.
امام جماعت مسجد حسین بن علی(ع) در خصوص
انتظاراتش از آموزش و پرورش گفت: معمولاً یکی از مشکلاتی که در مدرسه وجود دارد
نبودِ وقتِ کارهای تربیتی در مدرسه است یعنی صرفاً آموزشی است، یکی اینکه برداشت
ما این است که خود آموزش و پرورش نسبت به تربیت دانشآموزان هیچ دغدغهای ندارد و
در واقع دغدغهای از ناحیه آموزش و پرورش نسبت به تربیت بچهها وجود ندارد یعنی
صرفاً یک فضای آموزشی برپا شود و سایر برنامهها زیاد مهم نیست.
وی خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که به
طور کلی، آن نگاهِ تربیتی در آموزش و پرورش وجود ندارد ولی ما از آموزش و پرورش
منطقه خودمان راضی هستیم.
حجتالاسلام صفییاری در پاسخ به این سؤال که حضور دانشآموزان در مسجد تا
چه اندازه باعث رونق گرفتن فعالیتهای مسجد شده است، اظهار داشت: صددرصد به صورت قطعی،
یکی از اهداف ما در جذب دانشآموزان، کادرسازی در مسجد است یعنی وقتی بچهها را در
مسجد جذب میکنیم، آنها را جزو کادر مسجد
قرار داده، آنها را تربیت و هنگام جذب، آنها را سازماندهی میکنیم و بکارگیری
ابتدایی و موردی درباره آنها داریم وقتی تثبیت شدند باز همینطور یک سازماندهیِ
عمیقتر و یک بکارگیری قویتر و به مرحله رشدی که رسیدند و یک سیر سه ساله الی 5 ساله را در مسجد طی
کردند مسئولیتهای مهمتر و قویتر به آنها میدهیم.
وی با تأکید بر
اینکه 80 درصد امورات مسجد
توسط نوجوانان انجام میشود، عنوان کرد: مثلاً یکی کمک به زلزلهزدگان، بیش از 90 درصد کارهای کمک به
زلزلهزدگان توسط نوجوانان انجام شد، یعنی هم جمعآوریاش، هم سازماندهی اش و هم
بستهبندیاش و هم بار زدن آن همینطور، در مراسماتمان همینطور، شبهای قدر مثلاً
بیش از 3- 4 هزار نفر مخاطب
داشتیم، تمام این افراد توسط نوجوانان پذیرایی شدند البته تعدادی از بزرگان و هیات
امنا هم بودند که راهنماییهای کلی را داشتند ولی کارِ اجرایی دست نوجوانان و
جوانان بود.
امام جماعت مسجد
حسین بن علی(ع) با بیان اینکه هدف
ما از جذب دانشآموزان این نیست که فقط آنها را به صف نماز جماعت بکشانیم بلکه
آنها را در مسجد به کار میگیریم، ابراز داشت: بنده بیش از هزار و
پانصد مسئولیت برای نوجوانان مسجد تعریف
کردهام شاید هنوز آن 1500 نفر جذب مسجد نشدند ولی آن مسئولیتها را تعریف کردهام و کسانی که وارد
مسجد میشوند آنها را در آن مسئولیتها قرار میدهیم. روشهای جذب ما به
ویژه تثبیت دانشآموزان در مسجد، دادن مسئولیت به آنها است و در این دادن مسئولیت
القای شخصیت به نوجوان است وقتی نوجوان احساس شخصیت میکند، در مسجد احساس جایگاه
میکند، با گرفتن مسئولیت قطعاً در مسجد جذب میشود و در مسجد تثبیت و ماندگار میشود.
وی ادامه داد: اما اگر نوجوان را
رها کنیم و او فقط بیاید مسجد نماز بخواند و برود، قطعاً بعد از مدتی این برنامهها
برای نوجوان عادی میشود و این مسئله باعث
میشود نوجوان در مسجد ماندگار نشود و قطعاً یک روزی خسته میشود و مسجد را
رها میکند ولی دادن مسئولیت و نوسازی و نشاط و شادابی در برنامهها، جذاب سازی
باعث میشود نوجوانان در مسجد ماندگار شوند، مخصوصاً بحث مسئولیتی که ما برای آن
در مسجد یک برنامه ویژه داریم.
حجتالاسلام صفییاری
تصریح کرد: تجربه به ما نشان
داده است هر نوجوانی که در مسجد مسئولیتی گرفته است هم مسئولیتش را به خوبی انجام
داده و هم در مسجد ماندگار شده و هم باعثِ شکوفایی استعداد نوجوان در مسجد شده است
که بسیاری از والدین این دانشآموزان میگویند که از وقتی فرزندان ما به مسجد
آمدند قدرت مدیریت آنها در امور زندگیشان بالا رفته است چراکه در مسجد به ایفای
نقش میپردازند.
وی با تأکید بر نقش
مؤثر متولیان مسجد و مدرسه در تربیت نوجوانان اظهار داشت: آنچه که در تربیت
نوجوانان بسیار نقش ایفا میکند این است که متولیان تربیت نوجوانان در مسجد اعم از
امام جماعت، کادر تربیتی و مربیان مدرسه برای خود، نقشه راه داشته باشند، هدفمند
عمل کنند و اگر نوجوان را جذب کردند نسبت به حضور نوجوان در مسجد برنامه داشته
باشند، بستر مسجد را برای حضور نوجوانان هموار کنند. بنابراین اگر
نوجوان را جذب کنند ولی برای او برنامه نداشته باشند، قطعاً علاوه بر اینکه فایدهای
نخواهد داشت یک آسیبِ بزرگتری به نوجوان وارد خواهد کرد، این نوجوان با یک نگاهِ
بسیار عمیق و با یک نگاهِ بسیار بزرگی وارد مسجد میشود اما وقتی وارد مسجد میشود
از متولیان مسجد بیبرنامگی ببیند، اگر فضای مسجد را مخالف ایدهها و انگیزههای
درونی خود ببیند قطعاً نسبت به مسجد زده خواهد شد.
امام جماعت مسجد حسین بن علی(ع) در پایان سخنان خود
تصریح کرد: لازم است امام
جماعت و مربیان تربیتی مدارس با صرف وقتِ مناسبی که در مسجد میگذارند، با برنامهسازی،
با انگیزهسازی در برنامهها، با نشاط و شادابی و با ارتباط تربیتی که با نوجوانان
برقرار میکنند باعث رشد و شکوفایی استعدادهای نوجوانان در مسجد شوند و بدانند
هدفِ اصلی جذب نوجوانان از مدرسه به مسجد، هدفِ اصلی پیوند مسجد و مدرسه و
کادرسازی برای نظام اسلامی است که انشاءالله همه عزیزان در این زمینه موفق شوند.