دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۵
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۳۷۳
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام علی درگاهی:

تامین جهیزیه 20 زوج جوان در مسجد چهارده معصوم(ع)

مسجد چهارده معصوم(ع) طی دو سال اخیر، قریب به 20 جهیزیه توسط مردم تهیه کرده است. زمانی که طرح مسجد و جهیزیه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد مطرح شد، یک جهیزیه هم وعده دادیم که به امور مساجد بدهیم.

(دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶) ۱۳:۵۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد, با توجه به امضای تفاهم‌نامه میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمیته امداد امام خمینی در خصوص طرح «هر مسجد یک جهیزیه» و عملیاتی شدن این طرح در  میان مساجد شهر تهران، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام علی درگاهی امام جماعت مسجد چهارده معصوم(ع) جاده مخصوص انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مسجد چهارده معصوم(ع) جاده مخصوص کرج از مساجد پیشرو در امر تهیه جهیزیه است.

حاج آقای درگاهی در ابتدا بفرمایید فعالیت مسجد چهارده معصوم در خصوص تهیه جهیزیه برای نیازمندان به واسطه کمک‌های مردمی چگونه بوده است؟
خوشبختانه ما در مسجد چهارده معصوم(ع) طی دو سال اخیر، قریب به 20 جهیزیه توسط مردم تهیه کردیم و به افراد مستمند و بی‌بضاعت دادیم و وقتی طرح مسجد و جهیزیه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد مطرح شد، یک جهیزیه هم وعده دادیم که به امور مساجد بدهیم.

غالباً از چه روش‌هایی برای مشارکت حداکثری مردم در امور مختلف مسجد بهره می‌برید؟
ابتدا به مردم گفتیم چیزی که در خانه دارید و به آن نیاز ندارید بیاورید مسجد تا اگر نیازمندی پیدا شد به او کمک کنیم، این امر باعث شد مردم اسباب وسایل بلااستفاده در خانه‌های خود را به مسجد آوردند، مثلاً یک نفر می‌خواست مبلهایش را عوض کند، مبلهایش را آورد به ما داد و ما هم مبلساز آوردیم و این مبلها را تعمیر کرد و ما این مبلها را در مسجد گذاشتیم و مردم خودشان استفاده می‌کردند و بعد بقیه مردم وسایل اضافی خانه‌شان را آوردند و ما دیدیم می‌توانیم با اینها جهیزیه درست کنیم و هماهنگ کردیم و4 خیر دیگر پیدا کردیم و بالاخره هر جهیزیه را با 4، 5 میلیون تهیه کردیم و دادیم. مردم وقتی دیدند که ما جهیزیه را تهیه و بار می‌زنیم و به خانه نو عروسان می‌فرستیم، اطمینان بیشتری پیدا کردند.

غیر از تهیه جهیزیه برای زوج‌های کم‌بضاعت آیا طرح دیگری دارید که در آن به سایر نیازمندان کمک کنید؟
بله، در حالی حاضر حدود 68 خانوار فقیر تحت پوشش داریم که به آنها سبد کالا می‌دهیم.

یعنی به طور مرتب هر ماه به آن ها مبالغی پرداخت می‌شود؟
بله. ما طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مثلاً گفتیم یک نفر نمی‌تواند عید قربان، گوسفند قربانی کند مثلاً ماهی 10 هزار تومان بدهد، و به واسطه پولهایی که جمع می‌شود قربانی می‌کنیم.

در حال حاضر توانسته‌ایم با کمک‌های مردمی 3 عدد یخچال تهیه کنیم، گوشت‌ها در یخچال قرار دادیم، در سبد کالا که برنامه‌ریزی می‌کنیم گوشت هم میگذاریم.

مثلاً فطریه که گرفتیم پول نانش را برنامه‌ریزی کردیم گفتیم خانواده فقیر مستقیم از نانوایی 50 تومان، 30 تومان نان بگیرند، یعنی نان تهیه کنند، اینها خودش تبلیغاتی شد و مقدمات کار فراهم شد. مثلاً برای مردم زلزله‌زده ما 4 خاور کالا تهیه کردیم و توسط بسیج فرستادیم و مبلغی هم پول تهیه شد که به حساب هلال‌احمر واریز کردیم.

شاخصه‌هایی که موجب جلب اعتماد مردم برای مشارکت در قالب کمک‌های مردمی می‌شود، چیست؟
بنده وقتی مسجد چهارده معصوم (ع) را تحویل گرفتم تا 6 ماه هیأت امنای مسجد هیچ پولی به من ندادند فقط گفتند اگر به او پول ندهیم می‌رود، من هم کاری با آنها نداشتم عملاً شروع کردم به کار کردن و برنامه‌ریزی کردن، بعد از 6 ماه یک نفر گفت ما هم می‌ترسیم شما مانند فلان آخوند بیایی اینجا مغازه‌ها را صاحب شوی! اصلاً مغازه و منبع درآمدی نداشت فقط سه تا کانکس گذاشته بودند و اجاره داده بودند، گفتم من تا الان به کسی نگفتم به من چه میزان پول بدهید مگر تا الان پولی ندادید، من حرفی به شما زدم؟ حتی پول هم بدهید من چیزی نمی‌گویم.

این خودش یک عملی بود که من طلبی از آنها نداشتم ولی در همین مقطع بعضی نخاله‌گری می‌کردند چون مسجد ما در خیابان بود، 480 متر آن را تصاحب کردند، 100 متر آن را به بسیج دادند، 180 متر آن را به اسم ورزشی به مرکز بهداشت اجاره دادند و پولش را هم خودشان می‌گیرند و دو چلوکبابی هم داخل مسجد است که غذا بیرون می‌دهند.

کلاس‌هایی که برای خواهران و برادران برگزار کردیم بعضی از خواهران وارد صحنه کار شدند، یک طلبه را دیدم که پدر و مادر ندارد 7 برادر و 4 خواهر داشت اهل خرم‌آباد است و اینجا درس می‌خواند، زن نمی‌گرفت می‌گفت پول ندارم چیزی ندارم، یکی از نمازگزاران آمد دفتر من گفتم چند فرزند داری؟ گفت دو فرزند، یک دختر و یک پسر، سن دخترش را پرسیدم و گفتم نمیخواهی او را شوهر بدهی؟ گفت بله، گفت به چه کسی؟گفتم یک نفر را سراغ دارم و بعد آن طلبه را معرفی کردم و ازدواج کردند و پدر عروس گفت حالا فکر می‌کنم دو پسر دام، دو پسر و یک داماد دارم و خودش هم مراسم عقد را برگزار کرد و برای دامادش هم کار درست کرد و او الان مشغول کار است. این کارها باعث شد موفق شوم.

این فضای حُسن‌نیت باعث شد مردم اجناس خودشان را بیاورند دو سه تا از خواهرها هم سعی کردند از دو سه جای دیگر وسایلی تهیه کنند و بیاورند. یکی از معلمان در انجمن اولیا و مربیان مشکلات خانواده‌ها را می‌گوید، مثلاً می‌گویند ما سیسمونی اضافه داریم، یا نجار می‌گویند من این وسیله را درست کردم رنگش را دوست ندارم به درد جهیزیه می‌خورد شما آن را ببرید، بالاخره همینطوری کم‌کم آوردند و بردند و خودش تبلیغات شد.

چه کارهایی باعث رونق گرفتن کارکردهای اجتماعی مساجد می‌شود؟
من یک زمانی مسئولیت آموزش ائمه جماعات را در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر داشتم، ما در مسجد 25- 26 مشخصه داریم که باید در کنار آن کار شود، یک قسمت از مسجد را تحت عنوان مهد دیوار کشیدیم، بچه‌ها بروند اینجا نقاشی کنند تا والدینشان نمازشان را بخوانند، خود این عمل باعث شد هم بچه‌ها و هم بزرگترها جمع شوند، کلاس و مسافرت برگزار کردیم مثلاً سفر جمکران و قم، مثلاً من گفتم من ملاقات دو مرجع را هم برای شما فراهم می‌کردم تا آنها را ملاقات می‌کردید.

در راستای کمک به مردم از افراد دیگر هم کمک می‌گیرید؟
ابتدای کار 5 نفر از ما توقع فطریه را داشتند ما برنامه‌ریزی کردیم گفتیم ما این شکلی خرج نمی‌کنیم اگر به ما می‌گویند نان، ما باید نان بدهیم، طرف وقتی اطمینان می‌کند می‌گویند نان باید آن را تبدیل به نان کنم به نیازمند بدهم، بعد این 5 خانوار 10 خانوار شد و بعد 67 خانوار شد، خود این اعمال و بعد هم یک کارهایی داخل مسجد کردیم وامی پیدا کردیم مثلاً بلندگو را عوض کردیم، فرش را عوض کردیم گفتند لزوم ندارد شما به این شکلی پرداخت کنید، یک سجاده تهیه کردیم گفتیم شما بانی یک سجاده شوید، 80 تومان می‌شود گفتند مثلاً ما 30 تومان یا 40 تومان می‌دهیم، گفتیم کفایت می‌کند همین اعمال باعث شد درست شود.

ما اعلام کردیم چه کسانی وکیل هستند؟ دو نفر آمدند ما مردم را به آنها ارجاع دادیم و آنها هم کارشان را انجام دادند یا اینکه پزشک سنتی در مسجد آوردیم و برای مردم صحبت کردند، البته ما چیزی تحت این عنوان هنوز نداریم ولی این کار را انجام خواهیم داد و الان پیگیر هستیم به محض اینکه اینجا درست شود این کار را انجام بدهیم. اتاق سمعی‌بصری درست کردیم، کتابخانه درست کردیم.

کمک‌های مردمی به مسجد چقدر می‌تواند مشکلات اقتصادی و اجتماعی اهالی محله را مرتفع کند؟
ما دو سه جهیزیه را به محله خودمان دادیم بقیه را به جاهای دیگر فرستادیم. مثلاً ما فهمیدیم یک نفر که تحت پوشش ما قرار دارد مادرش فلج است، یک زن افغانی را بردیم از مادرش نگهداری می‌کند، پسرش کفش‌دوزی راه انداخت، اینها را تحت پوشش آوردیم و بعد به او گفتیم با این دختر افغانی ازدواج کن و او هم ازدواج کرد و بعد به مردم گفتیم اگر جهیزیه تهیه کنیم و به آنها بدهیم، خود همین کار کمک بزرگی است.

وقتی جهیزیه جمع‌آوری شد آن را در معرض دید مردم قرار دادیم و از این رو وقتی مردم می‌بینند این همه جنس جمع شده است و دیدند ما آن را به نیازمندان می‌دهیم در سایر موارد که به آنها اعلام نیاز می‌کنیم با شوق و استقبال بیشتری مشارکت می‌کنند.

(دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶) ۱۳:۵۵
https://news.masjed.ir/u/kcs
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید