شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۲
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۰۳۳۵
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام صداقت مطرح کرد؛

لزوم رویکرد حمایتی و نظارتی به مسجد

سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: رویکرد امور مساجد در مواجهه با مساجد راهبردی، حمایت و نظارت است نه رویکرد حاکمیتی؛ ما سازمان‌های مختلفی در کشور داریم که می‌خواهند از ظرفیت مسجد برای اهداف خوبی که دارند، استفاده کنند اما باید توجه کنند این رویکرد، حمایتی باشد نه حاکمیتی.

(شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶) ۱۱:۵۲
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره برنامه‌های فرهنگی این مرکز گفت: در حال حاضر دو راهبرد اساسی در معاونت فرهنگی امور مساجد وجود دارد، یکی راهبرد توانمندسازی کارگزاران مسجدی اعم از ائمه جماعات، خدام، هیات امنا و فعالان فرهنگی که معاونت فرهنگی در این بخش به دنبال اجرای نظام یکپارچه مدیریت فرهنگی است، راهبرد دوم هم فرهنگ‌سازی است، یعنی گفتمان سازی با موضوع مسجد؛ این دو محور سرلوحه کار فرهنگی ما خواهد بود.

وی افزود: در موقعیتی تصدی این کار را به عهده گرفتم که شش ماه آخر سال را در اختیار داریم، بنابراین یک برنامه برای فعالیت‌هایی که قبلا آغاز شده بوده و نیاز هست پیگیری شود، در این شش ماه پیش‌بینی کردیم، در این بازه شش ماهه یک بازه دوماهه را هم برای برنامه ریزی و تعیین خطی مشی سال آینده لحاظ کرده‌ایم، یک بازه سه ساله هم مد نظر داریم تا بتوانیم در بلندمدت به اهداف از پیش تعیین شده برسیم.

صداقت در ادامه با اشاره به برخی مشکلا ت موجود در مساجد همچون عدم بینش صحیح نسبت به تولیت مسجد، گفت: تولیت اصلی مسجد از آن خداست، خدا صاحب مسجد است و مردم مسئولیت ساخت، آبادانی و رونق آن را به عهده دارند، مسجد جایگاه و تشکیلاتی مردمی است که البته مدیر هم دارد همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مدیر ذاتی مسجد، امام جماعت آن مسجد است، می‌خواهم عرض کنم هیچکس نباید به عنوان تولیت مسجد و به معنای دخالت، ورود کند یا اینکه بخواهد صاحب مسجد بشود!، خداوند متعال برای مسجد یک راهبرد قرار داده است، ما هم به عنوان مرکز رسیدگی به مساجد باید به کمک مساجد بیاییم، کسی نباید صاحب مسجد بشود بلکه باید کمک کرد تا کارکردهای مسجد بیشتر شود.

سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: رویکرد امور مساجد در مواجهه با مساجد رویکرد راهبری، حمایت و نظارت است نه رویکرد حاکمیتی؛ ما سازمان‌های مختلفی در کشور داریم که می‌خواهند در این قسمت ورود کنند و بعضی‌شان هم انتظار به حقی دارند، چون می‌خواهند از ظرفیت مسجد برای اهداف خوبی که دارند، استفاده کنند اما باید توجه کنند این رویکرد، حمایتی باشد نه حاکمیتی.

صداقت در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات بعضی مساجد، برقرارنبودن آن‌ها در ساعات غیرنماز اول وقت است، گفت: قطعا کارکرد اصلی مسجد، نماز و ذکر است اما چیزی که ما در روایات و سیره نبوی و سیره اهل بیت داریم این نیست که مسجد فقط برای نماز آن هم فقط نماز اول وقت ساخته شود، بعضی از مساجد فقط اقامه نماز در اول وقت را دارند و در اوقات غیر اذان، حتی به کسی که می‌خواهد نماز بخواند هم فضایی داده نمی‌شود!، مقام معظم رهبری بر همین موضوع مطالبه کردند، به این معنا که مردم برای نماز اعم از اول وقت و غیراول وقت، بتوانند به مسجد مراجعه کنند و نماز بخوانند. بعد از مطالبه رهبری یک طرحی را به نام «مسجد برقرار» در امور مساجد پیاده کردیم، البته مساجد برای این کار موانعی دارند، مثل امنیت مسجد و مسایل مالی مسجد، چون کسی که بخواهد آن جا مستقر باشد نیاز به پشتیبانی مالی دارد، با این وجود ما بحمدالله در تلاش هستیم تا موانع این کار را رفع کنیم و مساجد هم خودشان استقبال کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی مسجدی در ساعات غیرنماز اول وقت هم برقرار باشد، عملا این قابلیت را پیدا می‌کند که فعالیت‌های دیگری مثل کلاس‌های آموزشی و دوره‌های تربیتی و امثال آن هم داشته باشد.

صداقت در پاسخ به این سوال که چند مسجد در حال حاضر «برقرار» هستند، گفت: ما در تهران، هزار مسجد داریم که در شناسایی اولیه مشخص شد دویست مسجد ما الان برقرار است، به دنبال آن هستیم تا حتما مساجد محوری مثل مساجدی که در بازار هستند، در محل رفت و آمد اصلی مردم هستند، مساجدی که حول میدان‌ها قرار دارند، به سطح برقراری مطلوب برسند.

سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امورمساجد در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای تعمیق ارتباط جوانان و مسجد در نظر گرفته شده است؟ گفت: امام جماعت باید اهل مواجهه مستقیم با مردم و جوانان باشد، مشکلات آن‌ها را بشنود، به آن‌ها کمک کند، این مطالبه ما است و در راستای این اهداف، طی دو سه سال گذشته، طرحی را تحت عنوان «مسجد و مدرسه» با همکاری آموزش و پرورش پیاده کردیم.

وی افزود: در این طرح ائمه جماعات با مدارس ارتباط برقرار کرده اند و با حضور در کلاس‌ها و مراسم صبحگاه مدرسه، دانش‌آموزان را به مسجد دعوت و نمازجماعت مدرسه را در مسجد برگزار می‌کنند، ما نیز در این طرح ما به ائمه جماعاتی که به مهارت‌آموزی نیاز داشتند، آموزش‌هایی دادیم.

صداقت خاطرنشان كرد: همچنین همکاری ویژه‌ای با بسیج به عنوان یکی از ارکان اصلی مسجد داشتیم و بحمدالله شاهد هستیم روز به روز از نظر جذب جوانان به مسجد در حال پیشرفت هستیم.

یادآور می‌شود مجتبی صداقت، روز چهارشنبه، ۲۱ آذرماه از سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بازدید به عمل آورد.

(شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶) ۱۱:۵۲
https://news.masjed.ir/u/mkt
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید