شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۵
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۰۳۲۹
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی قدیمی ترین مسجد انگلیس:

مسجد شاه جهان لندن، بنایی که به دست یک غیرمسلمان ساخته شد

مسجد شاه جهان به عنوان نخستین و قدیمی ترین مسجد انگلستان توسط ویلهلم لایتنر مستشرق به نام و غیرمسلمان در لندن ساخته شد.

(شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶) ۰۸:۴۵

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل – وحید پورتجرشی:  نخستین مسجد بریتانیا به نام شاه جهان در سال 1889 در شهر وکینگ واقع در در 50 کیلومتری لندن ساخته شد .

معماری و طراحی این مسجد توسط اسحاق چمبرز معمار مشهور آن دوره انجام شد. اما این مسجد توسط ویلهلم لایتنر مستشرق به نام انگلیسی ساخته شد. در ساخت مسجد شاه جهان از سنگ های گرانیت استفاده شده و همچنین بنای ساختمان مسجد شامل گنبد ، مناره و حیاط است .سبک ساخت مسجد ازجمله برجسته ترین سبک های ساخت در آن زمان می باشد .

مسجد شاه جهان 1  

نخستین بار لایتنر زمین مسجد شاه جهان را خریداری کرده و موسسه ترویج ادبیات شرقی را در محوطه مسجد تاسیس نمود . در آن زمان مسجد تنها محل رسمی عبادت اسلامی در انگلستان بوده و مقامات و دانشجویان و مهمانان مهمی از جمله عبدالکریم وزیر مسلمان هندی ملکه به این مسجد رفت و آمد داشتند. اما با مرگ لایتنردر سال 1899 مسجد بسته شد .

مسجد شاه جهان 2  

از زمان مرگ لایتنر ، پایه گذار موسسه ترویج ادبیات شرق تا سال 1912 شاه جهان رونق و اهمیت گذشته خود را از دست داد و پس از مرگ لایتنر پسر او سعی داشت مسجد را بفروشد. اما خواجه کمال الدین یکی از وزرای برجسته کشمیری و بنیانگذار دفتر کاری مسالمانان در وکینگ از دست او به دادگاه شکایت کرد و در نهایت موفق شد با قیمتی کم شاه جهان را از پسر لایتنر بخرد پس از آن خواجه شروع به بازسازی  تعمیر و احیای مسجد نمود و بار دیگر درهای  شاه جهان در سال 1913 به روی عموم  باز شد .

مسجد شاه جهان 6  

پس از این بازگشایی دوباره شاه جهان رونق گذشته ی خود را مجددا به دست آورد ، مقامات سلطنتی مختلفی برای بازدید به مسجد می آمدند وشاه جهان  تبدیل به مهم ترین  و معروف ترین  مرکز اسلامی در بریتانیا  شد . طی جنگ جهانی اول لرد هدلی از دولت انگلستان تقاضا نمود تا سربازان هندی را در زمین های نزدیک مسجد دفن کنند و تا سال 1917 در زمین های اطراف شاه جهان 19 سرباز هندی دفن شدند .

مسجد شاه جهان 5

تا زمان ورود مهاجران پاکستانی به بریتانیا در سال 1960 مسجد شاه جهان مرکز فعالیت های اسلامی در بریتانیا بود و نشریه نگاه اسلامی نیز از این مسجد منتشر شد .

همچنین از دیگر فعایت های فرهنگی مهم از این مسجد می توان به چاپ و انتشار ترجمه انگلیسی قرآن توسط مولانا محمد علی از اعضای نهضت احمدیه ( نهضت ترجمه قرآن به انگلیسی ) اشاره کرد . هم چنین در بین  شخصیت های مهم بازدید کننده ی آن زمان از شاه جهان اسم محمد علی جناح نیز به چشم می خورد .

از سال 1960 کم کم  از میزان تاثیر شاه جهان کاسته شد و بار دیگر شاه جهان در خاموشی فرو  رفت  . هم چنین شاه جهان در سال 2016 پس سیل در شهر وکینگ خسارت زیادی دیده است . 


مسجد شاه جهان 4
مسجد شاه جهان 3 

 

 

(شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶) ۰۸:۴۵
https://news.masjed.ir/u/nfX
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید