شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۵
سرویس : سرویس اصلی خبری
کد خبر : ۳۰۲۶۹
گزارشگر : محمد قدس
امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم(ع)

برای جلب کمک‌های مردمی، خودمان پیش‌قدم شویم

امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم(ع) گفت: وقتی ما می‌گوییم می‌خواهیم یک میزان پول را در مسجد جمع کنیم ابتدا خودم کمک می‌کنم بعد سایر مردم کمک می‌کنند.

(شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶) ۱۰:۳۵

حجت‌الاسلام حسین اشرفی در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد، با اشاره به اینکه مسجد قمر بنی هاشم (ع) یک جهیزیه را با کمک‌های مردمی تدارک دیده است، گفت: مسجد ما آنچنان توانمند هم نیست، مردم محله غالباً کارگرنشین هستند و ما سعی کردیم این یک جهیزیه را تهیه کنیم تا بتوانیم در این طرح شرکت کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه روش‌هایی برای جلب اعتماد مردم در موارد مختلف استفاده می‌کنید، تصریح کرد: معمولاً مؤمنین به هم اعتماد می‌کنند و مبنای جامعه ایمانی هم بر اعتماد است، جامعه غیرایمانی و غیردینی جامعه‌ای است که کمتر در آن انسان‌ها به هم اعتماد می‌کنند.

امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم(ع) ابراز داشت:  مسجد جایگاه اعتماد و خدمت به خلق  است و این فضا کاملاً مشخص است، در فضای بیرون چون غالباً دروغ است تفاوت دارد ولی در فضاهای ایمانی اینطور نیست.

وی عنوان کرد: یک جمله‌ای پیغمبر دارد، ما سعی کردیم آن جمله را رعایت کنیم، یک جمله‌ای هم امیرالمؤمنین(ع) دارد ما سعی کردیم آن را رعایت کنیم، حضرت فرمود من شما را به هیچ کاری تشویق نکردم مگر اینکه خودم قبلش آن را انجام دهم و من خودم هیچ وقت نهی نکردم مگر اینکه خودم آن را انجام نداده باشم، طبعاً همین است و اگر این سخن رسول‌الله(ص) مشّی ما شود، مشکل حل می‌شود.

این امام جماعت ادامه داد: وقتی ما می‌گوییم می‌خواهیم این میزان پول را جمع کنیم ابتدا خودم کمک می‌کنم بعد سایر مردم کمک می‌کنند. جمله پیغمبر است و باید اطاعت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه کنیم که سایر کارکردهای اجتماعی  مسجد رونق بگیرد و فقط صرف نماز خواندن نباشد، بیان داشت: ما یک مشکلی داریم اولاً ما باید سبک زندگی‌مان را مشخص کنیم. سبک زندگی باید اسلامی باشد پایگاه اسلام مسجد است، فراهنگسرا و غیره ربطی به اسلام ندارد، اگر کسی بخواهد فرهنگ اسلام را تبلیغ کند و سبک زندگی اسلامی داشته باشد باید فرهنگ اسلام را تبلیغ کند، جایگاه فرهنگ اسلام هم مسجد است، بعد آن زمان همه نهادهای فرهنگی و هزینه‌های فرهنگی بیایند در مسجد. متأسفانه این اتفاق نمی‌ا‌‌فتد، اصلاً توجهی به این مساله نمی‌شود، مسجد مردمی اداره می‌شود حالا بعضی از مساجد وضعشان خوب است، مساجد مختلف با هم متفاوتند.

حجت‌الاسلام اشرفی خاطرنشان کرد: ما هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که باید فرهنگ اسلامی را تبلیغ کنیم، کاری به فرهنگ اسلامی نداریم، ارشاد برای خودش کار می‌کند، نهادهای دیگر هم همینطور و ربطی به مسجد ندارند. اصلاً پایگاهِ فرهنگ اسلامی مشخص است، یعنی هر جایی برای خودش یک پایگاهی دارد، مسجد پایگاهِ تبلیغ فرهنگ اسلام است یعنی تمام کارهای فرهنگی اسلام باید در این قالب انجام شود ولی الان انجام نمی‌شود!

وی ادامه داد: صدا وسیما چقدر درباره مسجد و فرهنگ اسلامی تبلیغ می‌کند؟ الان جوانان ما زمان نماز باید کجا باشند؟ مثلاً زمان نماز صدا و سیما فوتبال را پخش می‌کند، وقتی چنین جذابیتی باشد جوان‌ها برنامه فوتبال را رها می‌کنند می‌آیند مسجد؟! ما به نتیجه‌ واحدی در این زمینه نرسیده ایم که چه باید بکنیم.

حجت‌الاسلام اشرفی در خصوص اینکه کمک‌های مردم چقدر در رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم می‌تواند مؤثر باشد، گفت: مسجد اگر به همان عنوانی که اسلام تعریف کرده است جا بیفتد، اصلاً مشکلی پیش نمی‌آید چون همه می‌آیند مسجد و براساس فرمایش اهل بیت(ع) کسانی که مسجد می‌آیند 8 خیر نصیبشان می‌شود، یکی این است که مشارکت عمومی پیش می‌آید و حس برادری تقویت می‌شود و از مشکلات همدیگر باخبر می‌شوند.

انتهای پیام/

(شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶) ۱۰:۳۵
https://news.masjed.ir/u/ny6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید