یکشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۷
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۰۲۱۰
گزارشگر : ایده ایده
مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور:

رویکرد جدید بسیج رسیدن به مسجد طراز اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی معتقد است بسیج در رویکرد جدید خود مسأله مسجد محوری را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است و تلاش دارد بسیج بیش از پیش به متولیان دیگر مسجد برای رسیدن به حالت مطلوب یاری رساند.

(یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶) ۱۴:۴۷
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور، در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه مساجد در حال حاضر کارکردهای فرهنگی و اجتماعی خود را از دست داده‌اند و با مسجد طراز اسلامی تفاوت زیادی دارند؛ در این راستا بسیج با حضور خود در مساجد چه تلاشی برای احیای کارکردهای این اماکن مقدس انجام داده است، گفت: بسیج خود را تصمیم‌گیر اصلی مسجد نمی‌داند بلکه این نقش را برای امام جماعت قائل است و تلاش دارد معین و کمک کار امام جماعت باشد، با این وجود با نگاه به کارکرد‌های مختلف مسجد، فعالیت بسیج در آنها مشهود است.
 

وی ادامه داد: به عنوان مثال در کارکرد عبادی مسجد، نقش بسیج در برپایی نماز و تشکیل جلسات ادعیه و مناسبت‌هایی همچون اعتکاف و شب‌های قدر و ... به ویژه در ابعاد اجرایی و پشتیبانی آشکار است. امسال طی شب‌های قدر بسیج علاوه بر ایفای نقش در تبلیغات، فضاسازی، هماهنگی جلسات و مداحی و ... مأموریت تأمین امنیت مردم در مساجد را با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده طی حوادث تروریستی مجلس و مرقد امام(ره) را نیز به عهده گرفت که در مجموع می‌توان گفت بسیج در این برنامه، به عنوان نمونه‌ای از مشارکت در فعال سازی نقش عبادی مسجد حضور جدی و تمام قدی را داشت.

 
حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه امروز بسیج موفق به ارائه خدمات متنوعی اعم از علمی، خدمت رسانی، اردویی، زیارتی، سازندگی و محرومیت زدایی و ... است، عنوان کرد: این فعالیت بسیج موجب احیای ابعاد خدمات رسانی مسجد شده و نگاه‌ها را به مسجد از یک مرکز با نگاه صرفا عبادی خارج کرده است.
 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای جذب بیشتر مردم و به ویژه جوانان عشق خاکستری محلات به مساجد صورت گرفته است؟ اظهار کرد: هویت مسجد به عنوان خانه خدا و محل ارتباط‌های معنوی و الهی، جذاب و دلربا است و درک حقیقت مسائل معنوی از دلنشین‌ترین لذات عالم است ولی تا رسیدن به این درک نیازمند زمینه‌هایی به عنوان بهانه شروع ارتباط هستیم که در این راستا بسیج در کنار پرداختن به معرفی و انس دادن به این لذات حقیقی و الهی با ابزارهایی از جنس خدمات سعی در آشنایی افراد با مسجد و ورود ایشان به این دریای بیکران را دارد.

 
وی اجرای برنامه‌هایی همچون اردوهای سیاحتی و زیارتی از مسجد، برنامه غنی سازی اوقات فراغت در مسجد، جلسات مشاوره تحصیلی، تربیتی، خانواده و ازدواج و ... در مسجد، رسیدگی اصحاب مسجد به محرومان و تحت پوشش قرار دادن ایشان، طراحی مسابقات و رقابت‌های مفید به میزبانی مسجد و ... را از جمله تلاش‌های صورت گرفته دانست.
 
حجت‌الاسلام رضایی در پاسخ به این توضیح که در حال حاضر درب بیشتر مساجد در طول روز و به غیر از ساعات اقامه نماز بسته است و این امر با کارکرد مسجد مغایرت دارد؛ همچنین مسئولین امر معتقد هستند باز بودن درب مساجد در طول روز نیاز به تأمین نیروی انسانی و هزینه مالی دارد، بدین منظور بسیج تا چه حد می‌تواند به این موضوع کمک کند، عنوان کرد: اگر موفق شویم دست در دست همه ارکان، مسجد را با محوریت امام جماعت در کارکردهایی که برای آن متصور هستیم بیش از پیش فعال کنیم قطعا این فعالیت‌های متنوع و خدمات ارائه شده سبب رونق مسجد در تمامی ساعات می‌شود.    
 
رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات کشور در پایان یادآور شد: سازمان بسیج مستضعفین در رویکرد جدید خود مسأله مسجد محوری را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است و تلاش دارد بسیج بیش از پیش به متولیان دیگر مسجد برای رسیدن به حالت مطلوب یاری رسانده و خود بسیجیان نیز به طور مضاعف بهره‌مند از مسجد و برکات آن شوند.
(یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶) ۱۴:۴۷
https://news.masjed.ir/u/k48
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید