سه شنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۱
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۰۲۰۷
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع):

امام جماعتی موفق است که مردم را رها نکند

آیت‌الله ارومیان معتقد است: امام جماعتی موفق است که مردم را رها نکند. همیشه با مردم باشد. چون مردم ما نشان داده‌اند که مردمی دیندار و خوب هستند و این موضوع تعهد ما را بیشتر می‌کند تا برای آنها وقت و حوصله بیشتری بگذاریم.

(سه شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۲:۴۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، یکی از ارکان اصلی هر مسجد، امام جماعت آن است. به عبارت دیگر: مسجدی موفق است که امام جماعت موفقی داشته باشد و امام جماعتی موفق است که به کارکردها و ویژگیهای مسجد و نیز وظایف امام جماعت آشنا باشد. بنابراین با توجه به اهمیت و نقش امام جماعت در مسجد از جنبه های گوناگون، گفتگویی با آیت الله علی ارومیان امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) انجام داده‎ایم. امام جماعتی که یک ساعت قبل از هر نماز در مسجد حاضر می‌شود و اکثر مردم محل شماره تلفن او را دارند. درب دفترش همیشه و به روی همه باز است.

آیت الله علی ارومیان دو دوره عضو مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بود. وی اکنون در دفتر استفتائات مقام معظم رهبری اشتغال دارد. سه تن از فرزندان ایشان در دفاع مقدس به شهادت رسیدند: شهید مهدی ارومیان، شهادت در عملیات خیبر، شهید رضا ارومیان، سال ۱۳۶۴، عملیات والفجر ۸، فاو و شهید محسن ارومیان، محل شهادت: حاج عمران. فرزند چهارم ایشان هم یک جانباز است.

آنچه در ادامه می‌آید گفتگوی پایگاه تخصصی مسجد با امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) چهارراه لشکر است.

به عنوان یک امام جماعت، به نظر حضرتعالی برای جذب جوانان  به مسجد چه باید کرد؟
محور همه چیز در مسجد روحانی مسجد است. امام جماعت باید اولا اخلاق مدار و با حوصله و ثانیاً عالم باشد. امام جماعتی می‌تواند افراد را به مسجد جذب کند که مقید به نظم باشد. سر وقت در مسجد حاضر باشد. منظور از سر وقت آن زمانی است که بتواند با مردم گفت و گو کند. سالهاست که بنده افتخار امامت این مسجد را دارم و همیشه یک ساعت مانده به اذان در مسجد حاضر بوده و هستم.
امام جماعتی موفق است که مردم را رها نکند. همیشه با مردم باشد. چون مردم ما نشان داده‌اند که مردمی دیندار و خوب هستند و این موضوع تعهد ما را بیشتر می‌کند تا برای آنها وقت و حوصله بیشتری بگذاریم.
امام جماعتی موفق است که بتواند مسجد را مدیریت کند. به حرف‌ها و گزارشات مردم گوش کند. اکنون بیشتر از هر زمانی باید حوصله به خرج داد زیرا باید جوانها را جذب کرد و نگه داشت. متاسفانه در حال حاضر جوان‌ها کمتر به مسجد می‌آیند. لذا باید طوری رفتار کرد و برنامه ریخت تا بتوان جوان‌ها را به مسجد بازگرداند.

شما به عنوان یک امام جماعت که عمری را صرف مبارزات انقلاب کرده و سه شهید تقدیم انقلاب کرده است، برای نوجوانان مسجد چه می‌کنید؟
محلی که مسجد ما در آن واقع شده است، بیشتر بازار است و حضور نوجوانان و دانش‌آموزان در آن کم است. اما هر زمانی که نوجوانی در مسجد حضور پیدا می‌کند با او با محبت و تشویق رفتار می‌کنیم. اعضاء بسیج و کسانی را که بیشتر با آنها در تماسند را به رفتار خوب و ملاحظه آنها دعوت می‌کنم. تا جایی که ممکن است این کمبود را در جایی دیگر جبران می‌کنیم، این مسجد فضایی را برای کودکانی اختصاص داده که به همراه مادرانشان به مسجد می‌آیند. لذا مادران به راحتی می‌توانند فرزندان خود را به مسجد بیاورند. لذا با اینکه مسجد در بازار است ولی حضور بانوان در مسجد پررنگ است.

بنده هم چند نفر از خواهران را به عنوان رابط با دیگر بانوان انتخاب کرده‌ام تا آنها نیز به اندازه آقایان بتوانند در امور مسجد مشارکت و خواسته هایشان را انتقال دهند.
اکنون در این محله و حتی محله‌های دیگر بسیارند کسانی که در تمام امور با بنده مشورت می‌کنند و کمک می‌گیرند. بنده نیز یک ساعت قبل از هر نماز در مسجد حاضر می‌شوم و هم به صورت تلفنی و هم حضوری در مسجد با مردم ارتباط دارم.

فرمودید یک ساعت قبل از هر نماز تا چند ساعت بعد از عشا در مسجد هستید، این مقدار حضور باعث نمی‌شود به کارهای دیگر نرسید؟

خیر! امام جماعت هر قدر در توانش است باید برای مسجد و مردم وقت بگذارد. امام یک مسجد نباید به دنبال پول باشد. اگر قرار بر پول گرفتن باشد دیگر نمی‌تواند وقت و زمانش را برای مردم تنظیم کند. ما در این راه هرچه داشتیم دادیم چه برسد به اینکه پولی طلب کنیم. این راه باید به طور صحیح ادامه یابد. نباید مساله پول باعث کم رنگ شدن حضور امام جماعت در مسجد شود در اینصورت مسجد رونقی نخواهد داشت. چون ستون مسجد امام جماعت آن است.
در طول امامتم در این مسجد هنوز نگذاشته‌ام که هزینه روحانیون و مداحانی که به مسجد می‌آیند را مردم متقبل شوند. هیچ موقع نمازگزار را با هزینه‌های مسجد تحت فشار نگذاشته‌ام، آنها نیز از کمک به مسجد دریغ نکرده‌اند.شکر خدا همانطور که ملاحظه می‌کنید رفت و آمد به مسجد زیاد است و اکثر مردم شماره تلفن بنده را دارند.

دلیل این همه رفت و آمد مردم به دفتر شما چیست؟ چطور توانستید آنها را همیشه کنار خود نگهدارید؟
این مسجد از مساجد قدیمی است. هم در مبارزات قبل از انقلاب فعال بوده و هم در زمان جنگ. رزمنده‌های این ناحیه از این مسجد اعزام می‌شدند و محلی برای پشتیبانی مردمی در زمان جنگ بود. این مسجد همیشه سنگر بوده و هست و محل اجتماع مردم. از زمانی که از این مسجد اعزام به جبهه صورت می‌گرفت، سعی کردیم این حال و هوا را تاجای ممکن در مسجد حفظ کنیم.
برای جذب مردم و حفظ جایگاه امام جماعت به عنوان محور محله، امام جماعت باید همیشه از خودش شروع کند. خود‌سازی برای امام یک مسجد مهم است. اگر ایمان، عقیده و تقوای امام جماعت خداپسند باشد، مردم هم او را می‌پسندند و همیشه با او خواهند بود. یک روحانی می‌تواند ده مسجد را بسازد اما ده مسجد یک روحانی نمی تواند بسازد.
اکنون مرکز رسیدگی به امور مساجد، ائمه خوبی برای مساجد انتخاب می‌کند، این مرکز از لحاظ آموزشی و فرهنگی، اقدامات موثری را انجام می‌دهد و روحانیون خوبی به مساجد معرفی ‌می‌کند. لذا در کنار همه این‌ها، خودسازی و اخلاق مدار بودن را باید خود امام جماعت انجام دهد.


گفت و گو: جلال حیران نیا

(سه شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۲:۴۱
https://news.masjed.ir/u/je6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید