یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۰
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۱۱۳
گزارشگر : ایده ایده
معرفی کتاب؛

بایسته های برنامه عبادی و نیایشی مسجد

کتاب "بایسته‌های برنامه عبادی و نیایشی مسجد" به عنوان دومین کتاب از "مجموعه بایسته‌های برنامه‌ای مسجد" به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد در اختیار ائمه جماعات و علاقه‌مندان به موضوعات مسجدی قرار گرفته است.

(یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶) ۱۰:۲۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، کتاب "بایسته‌های برنامه عبادی و نیایشی مسجد" دومین کتاب از "مجموعه بایسته‌های برنامه‌ای مسجد" است که به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد در اختیار ائمه جماعات و علاقه‌مندان به موضوعات مسجدی قرار گرفته است. 

در مقدمه این کتاب آمده است: نهاد مسجد اصیلترین و ریشه دارترین نهادهای اسلامی و برخوردار از کارکردهای متنوعی است که در ابعاد مختلف زندگی انسان مسلمان تاثیرگذار است. گویا که اسلام با بنا نهادن این مکان مقدس، نیازهای گوناگون جامعه بشری را در آن مهیا ساخته و آن را مکانی برای رشد و تعالی فردی و اجتماعی آحاد جامعه اسلامی قرار داده است.

اما روشن است که در میان کارکردهای مختلف مسجد، بعد معنوی و کارکرد عبادی آن از همه جوانب دیگر مهمتر است و نقشی محوری و اساسی دارد. در واقع همه کارکردهای مسجد، حول محور ایمان به خدا و معنویت و عبادت خودنمایی می کنند. بنابراین باید توجه داشت اگر چه مسجد مکانی برای اجتماع مسلمانان است و کارکردهای گوناگونی برای آن در نظر گرفته شده است اما قوام آن به بعد معنوی و عبادی آن است که باید به بهترین شیوه انجام شود.

روشن است که هر چقدر این نخ تسبیح و این محور اساسی با کیفیت بهتر و بالاتری انجام پذیرد، رشد و ارتقا دیگر فعالیت ها و کارکرد های مسجد را نیز به دنبال خواهد داشت و گستره نورافشانی آن تمامی اجتماع مسلمین را در بر خواهد گرفت.

با این توضیح لازم است که مهمترین و اساسی ترین دغدغه مسئولان مسجد، تدارک و برگزاری شایسته برنامه های عبادی و نیایشی باشد تا از این رهگذر بتوانند، دیگر فعالیت های گوناگون مسجد را بر پایه این محور ارزشمند، رشد و تعالی بخشند.

در بخش دیگری از این کتاب نوشته شده است: بی تردید اصلی ترین برنامه از برنامه های مرتبط با کارکرد عبادی و نیایشی مسجد اقامه نماز با کیفیت به صورت جماعت می باشد. علاوه بر اقامه نماز جماعت، سایر برنامه های عبادی و نیایشی مکمل نیز بصورت منظم و مستمر یا در بستر مناسبت های عبادی و نیایشی در مسجد اجرا می شوند که ارتقای کیفی این برنامه ها نیز می تواند موجبات تقویت و بهره مندی اهالی از مسجد را فراهم آورد.

آنچه در این کتاب پیش روی مخاطبان وجود دارد، از یک سو چارچوب ها و و اصول حاکم بر برنامه عبادی و نیایشی مسجد است که با بهره گیری از قرآن و روایات و همچنین دیدگاه ها و فتاوا و نظرات رهبر حکیم و عالیقدر انقلاب و سایر مراجع عظام استخراج و تنظیم گردیده است و از سوی دیگر در مقام بیان نکاتی کاربردی در جهت تقویت کیفیت برگزاری نماز جماعت و سایر برنامه های عبادی و نیایشی می باشد.

اهمیت و جایگاه برنامه های عبادی و نیایشی، بایسته های سخت افزاری و محیطی مسجد، اقامه نماز با کیفیت، برنامه های عبادی و نیایشی مستمر و برنامه های عبادی و نیایشی مناسبتی از مهمترین محورها و موضوعاتی است که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مجموعه پنج جلدی بایسته های برنامه ای مسجد، که توسط معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد طراحی گردیده است، تلاش می کند ابعاد مختلف نظام برنامه ای مساجد را مشتمل بر الگوی تصمیم گیری و تصمیم سازی برنامه ای (با محوریت شورای فرهنگی مسجد) الگوی برنامه ریزی و طراحی های برنامه ای، برنامه های عبادی و نیایشی، برنامه های فرهنگی تربیتی و برنامه ها و فعالیت های اجتماعی، با بهره گیری از آموزه ها و بایسته های دینی، آیات و روایات، تجربه ها و ایده های موجود و الگوها و چارچوب های طراحی شده، در اختیار ائمه محترم جماعات و سایر فعالین مسجد گذارد.

بایسته های نیایشی  

(یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶) ۱۰:۲۰
https://news.masjed.ir/u/j7p
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید