چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۰۱۱۱
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا(ع):

در پیوند مسجد و مدرسه از والدین غافل نشویم

حجت‌الاسلام نجفی اردبیلی اظهار داشت: متأسفانه علاوه بر مسئولین مدارس، والدین دانش‌آموزان نیز معتقدند اگر بچه‌ها به مسجد بروند ممکن است به درسشان لطمه وارد شود و این باعث می‌شود بچه‌ها از مسجد زده شوند.

(چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶) ۱۲:۳۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد, حجت‌الاسلام سیدحمزه نجفی اردبیلی امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) در گفت‌وگو با این پایگاه با اشاره به اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه گفت: از سال تحصیلی 95ـ 94 کار را شروع کردیم و الحمدلله با همکاری مدرسه صالحین، امسال سومین سال است که ما طرح پیوند مسجد و مدرسه را اجرا می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در طول سال تحصیلی چندین اردوی مشترکِ میان مسجد و مدرسه مشهد برگزار کردیم، همچنین کلاس‌های درسی و آموزشی در مسجد داشتیم که دانش‌آموزان مدرسه نیز در این کلاس‌ها شرکت می‌کردند.

 

امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) درباره نحوه حضورش در مدرسه و در میان دانش‌آموزان، عنوان کرد: بنده خودم حداقل هفته‌ای دو مرتبه در هفته در مدرسه حضور دارم و از آنجایی که چون شیفت مدرسه بعدازظهری است بعد از اقامه نماز ظهر، زنگ‌های اول، سر کلاس می‌روم و مباحث مختلفی با بچه‌ها مطرح می‌کنم و امسال که سومین سال اجرای طرح پیوند است حتی بچه‌هایی که سال هفتم بودند و امسال سال نهم هستند ارتباط با مسجد و هیات و برنامه‌های مسجد را پیدا کرده‌اند.

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تاثیرات اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه در راستای جذب نوجوانان به مسجد چگونه بوده است، ابراز داشت: تا اینجا که خیلی خوب بوده است، البته چون حدود 20 سال است در این مسجد کارِ فرهنگی انجام می‌دهیم این نوعِ پیوند و ارتباط را ما نامش را گذاشته‌ایم طرح مسجد- مدرسه، یعنی مسجدی که عین مدرسه است و مدرسه‌ای که عین مسجد است و این خیلی خوب بود.

 

حجت‌الاسلام نجفی اردبیلی ادامه داد: یعنی ما قبلاً در خیابان و پارک‌ها نوجوانان را جذب مسجد می‌کردیم اما  الان دیگر رفتیم در کانون وجودی نوجوانان و جایی که نوجوانان بیشترین فرصت خود را در شبانه روز در آنجا می‌گذرانند یعنی مدارس که بازدهی آن بسیار بالا بوده است.

 

وی در خصوص اینکه آیا حضور نوجوانان رونقی در فعالیت‌های مسجد داشته است، تصریح کرد: به طور کلی، هرساله برنامه‌های متنوعی در مسجدمان داریم؛ به طور مثال، یک سالن داریم که آن را مخصوص فعالیت‌های ورزشی ـ فرهنگی کرده‌ایم لذا دانش‌آموزان هر روز بعد از نماز مغرب و عشاء یک برنامه دارند، یک روز تنیس، یک روز والیبال و یک روز هم فوتبال است و در کنارش برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شود. سه‌شنبه‌ها کلاس احکام داریم، یکشنبه‌ها کلاس قرائت، روخوانی و روانخوانی قرآن و پنجشنبه‌ها هم در مسجد هیأت داریم و تصاویر هر جلسه از هیأت را در کانال مسجد می‌گذاریم.

 

امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) گفت: همچنین در مناسبت‌های مختلف مذهبی در طول سال مانند ولادت یا شهادت ائمه اطهار علیهم‌السلام در سالن مسجد یا خانه‌های اطراف مسجد، مراسم برگزار می‌کنیم البته خودِ صاحبخانه بانی مراسم می‌شود که با استقبال خوب نوجوانان مواجه بوده است. در کنار مراسم‌های گوناگون، اردوی مسافرتی مشهد مقدس یا شمال را برای دانش‌آموزان مسجدی داریم، یعنی علاوه بر اردوهای زیارتی، اردوهای تفریحی هم داریم.

 

وی با اشاره به نحوه ارتباط مدیران و معاونان مدارس که به عنوان نمایندگان آموزش و پرورش در طرح پیوند مسجد و مدرسه مشارکت دارند، تصریح کرد: لازم است مدیران و معاون مدارس، ارتباط بهتر و بیشتری را با ائمه جماعات در مدارس داشته باشند؛ منظور از همکاری، به لحاظ مادی نیست بلکه بیشتر همکاری معنوی مدنظر است. طرح پیوند مسجد و مدرسه، نیازمند پشتیبانی است و باید روابط مدیر و معاون مدرسه با امام جماعت، بهتر و پررنگ‌تر شود.

 

حجت‌الاسلام نجفی اردبیلی اظهار داشت: متأسفانه علاوه بر مسئولین مدارس، والدین دانش‌آموزان نیز معتقدند اگر بچه‌ها به مسجد بروند ممکن است به درسشان لطمه وارد شود و این باعث می‌شود بچه‌ها از مسجد زده شوند یعنی پدر و مادرها مخصوصاً در ایام امتحانات مانع می‌شوند در حالی که آمار نشان می‌دهد نوجوانانی که به مسجد می‌آیند هم درسشان بهتر شده و هم رفتارشان با پدر و مادر بهتر شده است.

 

وی عنوان کرد: مثلاً از جوانانی که در مسجد دانشجو بودند یا پایه‌های بالاتر هستند درخواست کردیم که به دانش‌آموزان پایه کوچکتر تدریس کنند، در شب‌های امتحان برای بچه‌ها کلاس‌های رفع اشکال رایگان داریم یعنی برای مقطع هفتم، هشتم و نهم و این کمک می‌کند؛ یعنی اگر بچه‌ای هم درسش ضعیف باشد، باعث می‌شود درسش بهتر شود ولی یک ذهنیتِ عامی در خانواده است یعنی اگر فرزند من به مسجد برود یا در برنامه‌های مسجد شرکت کند ممکن است درسش ضعیف شود درحالی که اینگونه نیست این بچه اگر در برنامه‌های مسجد شرکت نکند ممکن است برود در پارک یا در کوچه بازی کند، ما یک فضایی را فراهم کردیم که همان بازی و همان تفریح را در مسجد داشته باشیم و ان‌شاءالله بچه‌ها سالم‌تر بمانند.

 

امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) درپایان سخنان خود عنوان کرد: با توجه به اینکه اجرای مناسب طرح پیوند مسجد و مدرسه، اندکی هزینه‌بَر است نیاز است که مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز تا حدودی حمایت و پشتیبانی بیشتری در این خصوص برای اجرای بهتر برنامه‌های فرهنگی توسط ائمه  جماعات داشته باشد؛ با توجه به اینکه مسجد ما در منطقه متوسط به پایین است، درآمد هم ندارد بانی آنچنانی هم برای کارهای مختلف فرهنگی- تربیتی نداریم، سعی می‌کنیم با حرکات خودجوش مردمی این کارها را انجام دهیم ولی بالاخره بودجه ما هم محدود و اندک است.

 

(چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶) ۱۲:۳۰
https://news.masjed.ir/u/idW
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید