شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۵
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۰۱۰۹
گزارشگر : ایده ایده
در گفتگو با حجت الاسلام حیدری صورت گرفت:

ارزیابی برنامه‌ها، فعالیت‌ها و وضعیت مساجد ناحیه اشرفی اصفهانی

مدیر ناحیه شهید اشرفی اصفهانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، برنامه‌ها، وضعیت مساجد و مشکلات و چالش‌های روبروی این ناحیه را تشریح کرد.

(شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶) ۱۱:۵۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، در راستای تحقق اهداف بلند مدت و کوتاه مدت مرکز رسیدگی به امور مساجد که  پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب تعیین شده است، برآن شدیم تا میزان تحقق این اهداف را از مدیران نواحی هجده گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد جویا شویم.

آنچه در ادمه می‌آید گفتگوی پایگاه تخصصی مسجد با حجت الاسلام عبدالحسین حیدری مدیر ناحیه اشرفی اصفهانی(شهریار، صبا شهر، صفادشت و اندیشه) مدیر ناحیه اشرفی اصفهانی است که به تعداد مساجد فعال، چالش‌های ناحیه، تعداد مساجد برگزار کننده نماز صبح و میزان استفاده از سامانه «سجم» مرکز رسیدگی به امور مساجد پرداخته است.

حجت الاسلام حیدری در رابطه با روند ثبت اطلاعات و مشخصات ائمه جماعات گفت: تا کنون مشخصات 116 نفر از ائمه جماعات در سامانه سجم مرکز رسیدگی به امور مساجد ثبت شده است. بیشتر این امامان جماعت دارای حکم هستند و الباقی در شرف دریافت حکم از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد هستند.

وی درباره روند ثبت اطلاعات خدام مساجد ناحیه اشرفی اصفهانی در سامانه سجم گفت: در طول روند ثبت اطلاعات، تا کنون مشخصات و اطلاعات 117 نفر از خادمین مساجد در سامانه سجم ثبت شده است.

وی در ادامه گفت: همچنین تاکنون مشخصات و اطلاعات 38 نفر از اعضای هیات امنا مساجد ناحیه اشرفی اصفهانی نیز در سامانه سجم به ثبت رسیده است.

مدیر ناحیه اشرفی اصفهانی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: شهرستان شهریار 146 مسجد دارد. از این تعداد 94 مسجد دارای امام جماعت هستند که 35 مسجد هر سه وعده نماز را برگزار می‌کنند.

وی افزود: از تعداد 94 مسجد دارای ائمه جماعت، 25 مسجد به صورت فصلی و یا در ایام خاص، مثل محرم و صفر و ماه رمضان نماز صبح را برگزار می‌کنند.

حجت‌الاسلام حیدری در رابطه با وضعیت عمرانی مساجد ناحیه شهید اشرفی اصفهانی گفت: هم اکنون در این ناحیه، مسجد شهدای صباشهر و مسجد امام جواد(ع) شاهدشهر در حال ساخت است. همچنین در شهر جدید اندیشه مسجد صاحب‌الزمان(عج) توسط شرکت عمران اندیشه در مرحله ساخت قرار دارد. هم اکنون در روستای بهار شهریار که فاقد مسجد است، در حال پیدا کردن زمینی برای احداث مسجد هستیم. البته در این رابطه یک خیّر محترم بخشی از ملک خود در این روستا را برای احداث مسجد تقدیم کرده است. در حال حاضر این امر در مرحله مقدمات دفتری و انتقال اسناد است که بعد از طی مقدمات و ملزمات قانونی بلافاصله ساخته خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت آموزش در ناحیه شهید اشرفی اصفهانی گفت: آموزش حفاظت و امنیت، آموزش بهداشت در دو مرحله و آموزش ایمنی برای خدام برگزار شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح هادیان در این ناحیه گفت: در شهریور ماه 96 طرح هادیان محرم و قبل از ماه مبارک رمضان نیز هادیان رمضان در ناحیه شهید اشرفی اصفهانی برگزار شد.

حجت الاسلام حیدری در خصوص چگونگی برگزاری دهه تکریم در مساجد این ناحیه گفت: در اردیبهشت ماه 96 جلسه برگزاری ستاد تکریم در ناحیه شهید اشرفی اصفهانی برگزار شد که در آن مراسم، تعداد 10 کتابخانه در مساجد توسط اداره ارشاد اسلامی تجهیز شد. همچنین برخی از مساجد محوری با راهنمایی‌هایی که نیروی انتظامی داشت، به دوربین‌های مداربسته تجهیز شد.

وی افزود: در دهه تکریم، مساجد به کپسول‌های آتش نشانی نیز تجهیز شدند، فرش‌های مسجد در این دهه شستشو شدند. در این دهه به فضای سبز مساجد نیز پرداخته شد. با توجه به ظرفیت و فضای موجود حتی با کاشتن یک درخت، مساجد به فضای سبز آراسته شدند. معابری که به مساجد منتهی می‌شد در این دهه به روشنایی مجهز و معابری که نیاز به ورود اداره برق منطقه داشتند با هماهنگی این اداره به روشنایی لازم دست پیدا کردند.

مدیر ناحیه شهید اشرفی اصفهانی با اشاره به شرکت گسترده مسئولین در دهه تکریم در این ناحیه، گفت: ائمه‌جمعه، فرمانداران، بخشداران، فرماندهان سپاه و ناجا، شهرداران و رؤسای شوراها در مراسم غبارروبی مساجد شرکت کردند. علاوه بر این 10 مسجد برنامه ویژه این ایام را برگزار کردند، که این برنامه در روز جهانی مسجد نیز با کیفیت دیگری انجام شد.

وی افزود: در روز جهانی مسجد، ستاد روز جهانی مسجد در شهرستان شهریار تشکیل شد. در این ستاد با هماهنگی و همکاری اداره اوقاف شهریار به برخی از مساجد کمک نقدی انجام شد تا بتوانند مراسم روز جهانی مسجد را در مساجد محوری به نحو احسن انجام دهند. 14 مسجد در این شهرستان روز جهانی مسجد را به عنوان مسجد محوری برگزار کردند و بقیه مساجد نیز هر کدام در این روز برنامه خاص خود را داشتند. می‌توانیم مدعی باشیم که 94 مسجدی که در این شهرستان اقامه نماز دارند، در روز جهانی مسجد برنامه داشتند.

مدیر ناحیه شهید اشرفی اصفهانی در رابطه با وضعیت آموزش قرآن و کرسی‌های تلاوت و تفسیر گفت: حدودا 70 مسجد شهرستان شهریار کرسی تفسیر برگزاری می‌کنند. این روند اگر چه متغیر است، اما همیشه بین 50 تا 70 مسجد به صورت دائم برنامه تفسیر قرآن را دارند. برخی مساجد این برنامه را روزانه، برخی هفتگی برگزار می‌کنند، اما در بحث کرسی تفسیر، تقریباً همه مساجد، ماهیانه آن را برگزار می‌کنند. کرسی‌های تلاوت نیز هم اکنون در 20 مسجد به صورت ماهیانه درحال برگزاری هستند. اما در مورد مساجدی که این کرسی را به صورت هفتگی برگزار میکنند تعداد مساجد بیشتر از مساجد ماهیانه است.

وی درباره بزرگترین چالش ناحیه شهید اشرفی اصفهانی گفت: یکی از چالش‌های کنونی این ناحیه، مساجد خالی هستند. مساجدی که فاقد امام جماعت هستند. طبق آمار یک سوم مساجد ناحیه اشرفی اصفهانی خالی هستند.

حجت الاسلام حیدری علت خالی بودن مساجد را در ناحیه اشرفی اصفهانی، قرار گرفتن آنها در منطق روستایی دانست و گفت: این مناطق فاقد منزل عالم و مساجد آنها نیز درآمدی برای اجاره منزل و حق الزحمه امام جماعت و امورات مسجد ندارند. روستانشینان هم توان مالی برای جبران این قضیه را ندارند. لذا ما به دنبال این هستیم که در مرحله اول برای این مساجد خانه عالم تهیه کنیم. البته تا کنون تلاش ما نتیجه نداده است. علی‌رغم قول‎های فراوان، هنوز موفق نشده‌ایم. انتظار می‌رود تا مسئولین و دست اندکاران و کسانی دغدغه مسجد دارند با عنایت به این موضوع از تعطیلی مساجد جلوگیری کنند.

مدیر ناحیه شهید اشرفی اصفهانی در پایان گفت: ما در این ناحیه در راستای جلوگیری از تعطیلی مساجد، تا کنون دو بار جلسه شورای فرهنگی و آموزشی را در ناحیه برگزار کرده‌ایم و از مسئولین و بخشدار وقت مدد خواسته‎ایم، تا منزلی برای ائمه جماعات این روستاها فراهم سازند و ناحیه نیز برای آن مسجد امام جماعت بگمارد. ولی تا کنون چند بخشدار عوض شده و خواسته‌های ما همچنان عملی نشده‌اند.

 

(شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶) ۱۱:۵۵
https://news.masjed.ir/u/jzw
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید