چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۳
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۰۰۵۰
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام‌والمسلمین حاج‌علی‌اکبری:

انقلاب اسلامی معجزه مساجد آباد است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: مساجد خراب به درد اسلام نمی‌خورند، آن هم اسلامی که مبدا بزرگترین تحولات عظیم در زمانه ما شده است. تحولی چون انقلاب اسلامی. انقلاب ما حاصل مساجد آباد است. مسجد آباد بود که شهید پرورش داد و انقلاب کرد.

(چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶) ۱۶:۰۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام‌ و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، در همایش تجلیل از فعالان علمی آموزشی، که صبح امروز دهم آبان ماه در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب برگزار شد، مسجد با مومن می‌توانند آباد و خراب باشند و تفاوت مسجد آباد و خراب در مومنین مجاهد و قاعد در آن است.

وی در ادامه گفت: در قرآن کریم دو نوع مومن وجود دارد، یکی مومن مجاهد و دیگری مومن قاعد. آن کسی که اهل مجاهدت است و مورد پسند خداوند متعال نیز، مومن مجاهد است. یعنی آن کسی که ایمانش در همه جنبه‌های زندگی‌اش جاری است و بر محیط اطراف خود متجلی و بر اطراف خودش تاثیر گذار است .اولیای خدا ترسیمی که از شیعیان دارند، مومن مجاهد است. مومن مجاهد یا شهید است یا منتظر شهادت است. کسی که اهل سفره داری است و سفره دین را برای دیگران پهن می‎کند نه اینکه بر سر سفره دین بنشیند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطر نشان کرد: مومن قاعد آن کسی است که بیشتر از سفره دین استفاده می‎کند و اهل نشستن است و نه مجاهدت. دیگران از جانب او آزاری نمی‎بینند چون او ساکن است. آدم کم خاصیتی که بود و نبودش زیاد فرقی ندارد. یک نشانه هم دارد؛ آنجا که دین و ایمان نیازمند سرمایه گذاری باشد، آنجا حضور ندارد. اهل دادن جان و آبرو و مال هم نیست. مومن قاعد نسبت به دین استفاده ابزاری دارد. امام صادق(ع) فرمودند: گروهی با اینکه کنار ما باشند، آبرو برای خود مهیا می‎کنند و گروهی هستند که به واسطه حضور در کنار ما و دین، استفاده ابزاری می‌کنند و در آخر هم دست خالی می‌روند.

وی افزود: مسجد محل حضور و نقش آفرینی مومن است. مسجد به اعتبار جنبه فیزیکی‌اش، فقط یک مکان است. مسجد با مومن است که یا خراب است و یا آباد. درقرآن کریم نیز در مورد مسجد یک  تقسیم بندی اینچنینی وجود دارد. یکی مسجد ضرار است که باید خراب شود و اصلا مسجد محسوب نمی شود. اما آن مسجدی که می‎ماند خود به دو گونه است: مسجد آباد و خراب.

وی در ادامه گفت: فرق مسجد خراب و آباد همانند فرق مومن مجاهد و قاعد است. به واسطه مومنینی که در آن مسجد هستند وصف می‌شوند. اگر مومنین یک مسجد قاعد باشند مسجد به مسجد خراب توصیف می‌شود و در نظر قرآن خراب و بی‌خاصیت است. صد سال هم اگر بگذرد برای هیچ کسی خطری ندارند. نه برای منافقین و نه برای کفار. اگر این مسجد امامی هم داشته باشد، او هم قاعد است. انگار نه انگار که قرار بود چتر فیض خدا و پناهگاه مستضعفان باشد. در صورتی که مسجدی در محله‌ای باشد و ثاثیرگذار نباشد آن مسجد خراب است نه اینکه نبودش بهتر از بودنش باشد، ولی بی‌خاصیت است.

حجت الاسلام حاج‌علی‌اکبری با اشاره به دستاورد‌های مساجد موفق گفت: مساجد خراب به درد اسلام نمی‌خورند، آن هم اسلامی که مبدا بزرگترین تحولات عظیم در زمانه ما شده است. تحولی چون انقلاب اسلامی. انقلاب ما حاصل مساجد آباد است. مسجد آباد بود که شهید پرورش داد و انقلاب کرد.

وی با اشاره به اینکه مسجد باید  آغوشش به روی مستضعفان باز باشد، اظهار کرد: ، نمی تواند مخاطبان زیادی را به مسجد جذب کند، معتقدم چنین مسجدی به درد اسلام نمی خورد و خاصیتی ندارد، زیرا مسجد باید مرکز پرورش مدافعان حرم، شهیدان، مجاهدان و تکیه گاه مردم باشد، معجزه انقلاب اسلامی از چنین مسجدی رقم خورد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطر نشان کرد: برای آنکه مساجد ما آباد و کانون فعالیت های یک محله شود و اهالی محله زیر سایه لطف حق قرار گیرد ، لازم است همه باهم  مجاهدت کنیم و امنا، خدام، امام جماعت همه باهم لباس جهاد بپوشیم، زیرا که ما در گذشته معجزه مساجد آباد و به تعبیر مقام معظم رهبری مسجد برقرار و هسته مقاومت و  به تعبیر امام خمینی(ره) مسجد سنگر را دیده‌ایم.

حاج علی اکبری اظهار کرد: مسجد فعال، اگر نیازهای زمان خود را بشناسد و توانمند باشد، می تواند در مقابل دشمن بایستند زیرا دشمن به دنبال این است که ما را عاری از توانمندی و  قدرت ببیند و مسجد تربیت کننده مجاهد، کار اصلی اش در دست جوانان و کانون و مرکز حضور آنها است و خدا هم مشتری چنین مساجدی است.

وی با ابراز تاسف از غفلت ها در زمینه فعال کردن، اظهار کرد:  مساجد سر زنده، موثر و فعال که چشم و چراغ محله باشند، در جامعه امروز ما کم است و چراغ مساجد خاموش و خالی از مجاهدین است، مسجد با مومن مجاهد آباد است و باید برگردیم به چنین مسجدی و شب و روز برای رسیدن به چنین مساجدی تلاش کنیم.

حاج علی اکبری اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی از مساجد را به زحمت می‌توان مسجد نامید. مسجد باید برنامه داشته باشد. مسجد اهل  برنامه‌ریزی و برنامه، همه اهالی محل را مخاطبان خود می‌داند و ما برای رسیدن به چنین مساجدی کار زیادی داریم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه پایگاه اصلی پرورش شهدا مساجد بودند، گفت: مساجد دهه 60 مساجد فعال و پر رونقی بودند، اما متاسفانه از اوایل دهه 70 به بعد، مساجد دست کم گرفته شدند و در دو دهه اخیر شاهد بی مهری به خانه‌های خدا هستیم، اما در کنار مساجد غیر فعال، می‌توان گفت مساجدی هم هستند که که مرکز حضور و جهادند.

وی ادامه داد: مرکز رسیدگی به امور مساجد، در طول 5 و 6 سال گذشته با همکاری کارگزاران مساجد تلاش کرده  از مظلومیت و مهجوریت مساجد غبارروبی کند و مساجدی که  روحیه جهاد و  سازندگی دارند را حمایت کرده تا در جامعه زنده و پویا شوند، لذا امامان چنین مساجدی، باید آموزش‌های لازم را ببینند و  در زمینه آموزش ضمن خدمت مهارت های لازم را کسب کنند. علاوه بر این در حوزه های مدیریتی باید خادم، هئیت امنا مهارت های تخصصی را کسب کنند.  

حجت الاسلام حاج‌علی‌اکبری در ادامه گفت: چشم اولیای خدا به ما است، زیرا می‌خواهند ببینند که میراثی را که به ما ارث رسیده باید چه کنیم. اگر مساجدمان خالی شود باخته ایم و فرهنگ مهاجم بر ما مسلط می‌شود و در صورتی که در این زمینه  غفلت کنیم و کم بگذاریم، کسانی دیگر پرچم دار ماخواهند شد.

رئیس  مرکز ر سیدگی به امور مساجد تصریح کرد: حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در ادامه گفت: تا وقتی روحیه جهاد را در خود حفظ کنیم می‎توانیم پرچمدار باشیم. امید است به سرمایه مجاهدت مجاهدان، شهیدان، خانوا‌ده‌های مومن، روحانیون و خادمان مجاهد، بسیجی های شریف و جوانان غیور انشالله پرچم اسلام را حفظ خواهیم کنیم و حفظ خواهیم کرد.

 

(چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶) ۱۶:۰۳
https://news.masjed.ir/u/k72
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید