چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۷
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۰۰۴۲
گزارشگر : ایده ایده
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

قرآن کریم ریسمان خدا برای نجات بشر از ضلالت است

حجت الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه قرآن کریم ریسمان خدا برای نجات بشر از ضلالت و گمراهی است، گفت: اتصال و اتصاف به قرآن کریم مهمترین راهکار برای مدیریت و مهار نفس انسان به شمار می‌رود.

(چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶) ۱۰:۴۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از سرچشمه، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، در سلسله جلسات شرح دعای نورانی ۴۲ صحیفه سجادیه که در موسسه فرهنگی سرچشمه برگزار شد در خصوص چگونگی رعایت حق قرآن، گفت: یکی از آداب رعایت حق قرآن کریم، توسل و استغاثه به آن کتاب نورانی است.

وی با استناد به آیه «واعتصموا بحبل الله» ابراز کرد: تعبیر قرآن کریم از ریسمان، حکایت از نجات، ارتقا و تعالی انسان دارد، چرا که عالم دنیا همانند چاهی ظلمانی و تاریک است که تنها راه نجات از آن وجود یک ریسمان محکم و متصل به نقطه‌ای نورانی است تا انسان بتواند از تاریکی دنیا نجات یافته و به نقطه نورانی برسد بنابراین چیزی که می‌تواند ما را از ظلمت و تاریکی دنیا نجات دهد قرآن کریم است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری درخصوص نحوه استغاثه و توسل به قرآن کریم، اظهار داشت: زمانی که مشکلات دنیا همانند امواج‌ هولناک و ترسناک انسان را محاصره کرده و او را دچار حیرت و سردرگمی می‌کند او را به تضرع و التماس واداشته و طلب یاری می‌کند که اگر وسیله‌ای برای نجات یابد قطعا به آن وسیله چنگ می‌زند، انسان در عالم دنیا باید با قرآن کریم این چنین توسل داشته باشد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور ادامه داد: انسان باید قرآن کریم را وسیله نجات خود بداند و این هنگامی میسر می‌شود که به حقیقت باطن و چهره ملکوتی این کتاب الهی ایمان بیاورد؛ بنابراین باطن قرآن چیزی فراتر از کتاب مکتوبی است که در اختیار ما قرار دارد.

وی اضافه کرد: قرآن کریم دارای یک چهره و حقیقت باطنی است که به تعبیر روایات نقل شده هفت باطن در آن باطن جای گرفته است و در آن باطن قرآن کریم دارای یک وحدت حقه و حقیقتی است که دارای چهره‌ای زیبا، جذاب و پرنور بوده و مظهر حکمت، علم و قدرت خداوند متعال به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری با استناد به داستان حضرت سلیمان(ع)، گفت: در آیات الهی چنین آمده که وزیر حضرت سلیمان(ع) به سبب آشنایی‌اش با علم کتاب توانست تخت ملکه سبا را در محضر پیامبر الهی حاضر کند بر اساس این داستان قرآنی اگر کسی به اندک علم کتاب دست یابد قدرت او به مافوق تصور قدرت عادی بشر ارتقای می‌یابد.

 رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور ادامه داد: علم الهی در قرآن کریم تجلی کرده و زمانی که انسان به آن علم متصل می‌شود توان و قدرت او غیر محدود می‌شود و کمترین قدرتی که انسان می‌توان به واسطه اتصال به قرآن کریم کسب کند مدیریت و مهار نفس درونی‌اش است.

وی اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم به پیامبر(ص) می‌فرماید: کفار به تو می‌گویند تو پیامبر(ص) و فرستاده خداوند نیستی، به آنها بگو خداوند براینکه من پیامبر(ص) هستم شاهد است و شاهد دیگر من کسی است که همه علم  کتاب نزد اوست؛ اگر اندکی از علم کتاب نزد وزیر اعظم سلیمان بود و آن اتفاق خارق العاده رخ داد اما وزیر اعظم پیامبر(ص) همه علم کتاب نزد اوست و این نشان از عظمت جایگاه امام علی(ع) در نزد خداوند متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری با بیان اینکه قرآن کریم دارای وجود حقیقی متحد یکپارچه‌ای است که نشان از علم، قدرت و حکمت الهی دارد، تصریح کرد: انسان به هر میزان به آن حقیقت ایمان بیاورد، اعتماد کند و اعتصام داشته باشد به همان مقدار ایمان در قلب او اعتماد و اعتصام ایجاد می‌شود تا بتواند بر این حقیقت الهیه تکیه داشته باشد. امام صادق(ع) فرمودند: در میان همه ظلمتها اگر قرآن با من باشد دیگر هیچ نگرانی نخواهم داشت.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور ادامه داد: انسان اگر قلب و دل آشفته خود را که گرفتار گرداب‌ها و تاریکی پیچیده دنیا شده به پناه قرآن ببرد و او را در محضر خداوند شفیع خود قرار دهد و به کتاب الهی توسل بجوید به طور قطع نجات یافته و سعادتمند می‌شود.

وی اضافه کرد: انسان در توسل به قرآن به درجات عالیه دست می‌یابد و اگر بخواهند مرگ و برزخ را به خود یادآور شود باید به قرآن کریم توسل داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری با اشاره به اینکه در شب قدر توسل به ظاهر و حقیقت قرآن کریم بسیار توصیه شده است، گفت: انسان باید در لیلةالقدر قدر قرآن را بداند و درک کند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با بیان اینکه دعای ۴۲ صحیفه سجادیه نحوه و شیوه توسل کردن به قرآن کریم را آموزش می‌دهد، تصریح کرد: در این دعا امام سجاد(ع) قرآن کریم را در قیامت، برزخ و دنیا توصیف کرده و آن کتاب نورانی و مایه نجات بشر معرفی می‌کنند.

وی خدمت به قرآن را از دیگر آداب بیان کرد و گفت: آموزش قرآن کریم انسان را در زمره اصحاب این کتاب نورانی قرار می‌دهد و این شرافتی است که خداوند به مومنان عطا کرده تا واسطه بین قرآن و انسان‌ها باشند

لازم به ذکر است موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه شهید صیرفی پور می باشد و ورود برای عموم علاقه مندان رایگان است.

(چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶) ۱۰:۴۷
https://news.masjed.ir/u/nhx
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید