یکشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۸
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۰۰۲۰
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام درچه‌ای:

بهترین مکان برای آموزش قرآن مسجد است

قاری بین المللی از مسجد به عنوان سومین گزینه یادگیری قرآن یاد کرد و گفت: بهترین مکان برای آموزش قرآن مسجد است و در حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است که مساجد برای قرآن بنا شده است و با توجه به این که رهبر معظم انقلاب همواره بر کرسی های تلاوت تاکید دارند، بهترین مکان برای حلقه زدن به دور منبر تلاوت، مسجد است ولی این فرهنگ هنوز در مساجد نهادینه نشده است.

(یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶) ۱۳:۵۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایرنا: برخی معتقدند قرآن را باید در مسجد یاد گرفت، برخی نیز مدرسه را به عنوان محل علم اندوزی و مهمترین مکان آموزشی، بهترین جای فراگیری قرآن می دانند و برخی نیز کانون گرم خانواده را ترجیح می دهند ولی یکی از قاریان و استادان صوت و لحن معتقد است بهترین کانون یادگیری قرآن هر سه مکان مورد نظر است.

حجت الاسلام سیدمحمدجواد موسوی درچه ای در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، ضمن قرائت قرآن در کرسی تلاوت اذانگاهی گفت: بیشترین نقش در آموزش قرآن را مسجد، مدرسه و خانواده دارد البته در مجموع حق قرآن در مسجد و مدرسه ادا نمی‌شود و نکته مهم این است که قرآن را باید به عنوان یک هنر تخصصی نگاه کنیم.
وی از دغدغه های مسئولان آموزش و پرورش در این زمینه سخن گفت و اظهار داشت: نگاه آموزش و پرورش در حوزه قرآن به صورت کامل وجود ندارد، یعنی مسئولان این وزارتخانه تمام تلاش خود را در این زمینه دارند ولی در سطوح پائین تر چنین نگاهی کمتر دیده می شود و برخی از مسئولان اصلاح چنین روندی را بسیار مشکل می دانند.
موسوی درچه ای افزود: قرآن مدارس در حد تلاوت در مراسم صبحگاهی دیده می‌شود و در نهایت تدریس صورت می‌گیرد ولی در تدریس قرآن نیز نگاه تخصصی وجود ندارد و گاهی معلم جغرافیا یا ورزش به آموزش قرآن می پردازند، به همین دلیل دانش آموزان شهد قرآن را نمی چشند و گاهی دیده می شود که برخی از معلمان آموزش قرآن نمی توانند قرآن را به صورت صحیح روخوانی کنند و ندانستن روخوانی ساده نشان دهنده آن است که بسیاری از مدیران مدارس نگاه تخصصی به قرآن ندارند.
این قاری بین المللی با اشاره به زیبایی های کتاب الهی گفت: قرآن به تنهایی زیبایی دارد و اگر مربی قرآن فقط به تلاوت آیات الهی بپردازد و تدریس هم نکند، به طور قطع شاهد تاثیرگذاری این تلاوت بر روی دانش آموزان خواهیم بود و یکی از معجزات قرآن نیز همین موضوع است و بسیاری از افراد با شنیدن صدای زیبای قاریان جذب قرآن شده اند.
وی خواستار استفاده از تجربیات قاریان در کلاس‌های درس قرآن شد و گفت: همانگونه که مدیران مدارس ترجیح می دهند در درس ورزش از معلمان و مربیان ورزیده استفاده کنند، در درس قرآن نیز باید اینگونه باشد و اگر چه در این حد مربی نداریم ولی می توان قاریان قرآن را برای جذب دانش آموزان به قرآن دعوت به مدارس کرد.
موسوی درچه ای افزود: شاید این قاریان که دارای مدارک عالی هم نیستند بهتر از معلمان بتوانند نقش آفرینی کنند و لذا معتقدم باید نهضتی در قرائت قرآن به راه بیافتد و قاریان جذب آموزش و پرورش شوند، چون قاریان بسیاری در سطح کشور وجود دارد که اگر در کلاس فقط به تلاوت آیات الهی بپردازند، تلاوت زیبای آنها تاثیرگذار خواهد بود.
وی که جذب شدن خود به قرآن را مدیون تلاوت های صبحگاهی پدر و قرآن خواندن عصرگاهی مادرش می داند، اضافه کرد: بسیاری از قاریان با شنیدن تلاوت دیگران جذب قرآن شدند و اصولا شنیدن تلاوت صحیح باعث جذب انسان به سوی کلام الهی می شود.
این استاد صوت و لحن از منزل به عنوان دومین محل جذب فرزندان به قرآن یاد کرد و به این حدیث پیامبر اکرم اشاره کرد که «نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن» یعنی خانه های خود را با تلاوت کلام الهی نورانی کنید.
موسوی درچه ای گفت: بهترین افرادی که در خانه می توانند شهد قرآن را در کام کودکان و نوجوانان شیرین کنند، پدران و مادران هستند و اگر پدر و مادر قادر به خواندن قرآن نیستند، حداقل فضای خانه را معطر به قرآن کنند و صدای قرآن را از تلویزیون و رادیو یا گوشی های همراه پخش کنند.
وی افزود: از نظر علمی بهترین و تاثیرگذارترین عامل برای یادگیری، شنیدن است و تلاوت پدر و مادر یا پخش صدای قرآن از تلویزیون و تلفن همراه می تواند مصداق تحقق همین روایت نبوی باشد که فرمود خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید.
این قاری بین المللی از مسجد به عنوان سومین گزینه یادگیری قرآن یاد کرد و گفت: بهترین مکان برای آموزش قرآن است و در حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است که مساجد برای قرآن بنا شده است و با توجه به این که رهبر معظم انقلاب همواره بر کرسی های تلاوت تاکید دارند، بهترین مکان برای حلقه زدن به دور منبر تلاوت، مسجد است ولی این فرهنگ هنوز در مساجد نهادینه نشده است.
وی افزود: البته برگزاری این جلسات غیر از کلاس های آموزشی است و ما باید یاد بگیریم که در کرسی های تلاوت به شنیدن قرآن عادت کنیم و ائمه جماعت بهترین مربی قرآن در مساجد هستند.
موسوی درچه ای با اشاره به سخنان سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در روز جهانی مساجد و در جمع امامان جماعت مساجد استان تهران گفت: سردار سلیمانی به زیباترین شکل به نقش ائمه جماعات مسجد در پرورش نسل جوان اشاره کرد و برپایی کرسی های تلاوت و نهادینه کردن فرهنگ شنیدن قرآن در مساجد یکی از بهترین راه های جذب کودکان و نوجوانان به کلام الهی است.

(یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶) ۱۳:۵۸
https://news.masjed.ir/u/idN
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید