چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۲۹۹۹۱
گزارشگر : وحید پورتجریشی
آیت‌الله کورانی:

مجمع حدیث نبوی در عربستان؛ ترفندی برای تحریف دین و ترویج وهابیت

آیت‌الله علی کورانی، محقق و عالم برجسته شیعی لبنان دستور پادشاه عربستان برای تأسیس «مجمع حدیث نبوی» را ترفند جدید آل‌سعود برای تحریف در دین اسلام و ترویج افکار و اعتقادات منحرف فرقه ضاله وهابیت دانست.

(چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶) ۱۱:۱۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، پادشاه عربستان اخیرا با صدور فرمانی، تأسیس «مجمع ملک سلمان برای حدیث نبوی» را در مدینه منوره صادر کرد.

پادشاه عربستان، «شیخ محمد بن حسن الشیخ» از مفتیان وهابی سعودی و عضو هیئت علمای ارشد عربستان را به عنوان مدیر این مجمع انتخاب کرد.

ملک سلمان در فرمان خود مدعی شده که تجمیع و تحقیق درباره احادیث نبوی از مأموریت‌های این مجمع خواهد بود و هدف از تأسیس آن مبارزه با تفسیر افراطی از دین است!

رژیم سعودی در حالی مدعی شده که در نظر دارد که با تأسیس این مجمع از تفسیر افراطی دین اسلام جلوگیری کند که افکار و اعتقادات منحرف و ضاله وهابیت که هیچ سنخیتی با تعالیم و مبانی ناب اسلام ندارد، شکل‌دهنده ساختار و جهت‌گیری سیاست داخلی و خارجی رژیم سعودی است.

این در حالی است که اهل سنت میانه‌رو خود را کاملا از افکار و اعتقادات منحرف وهابیت مبرا می‌دانند که نمونه بارز آن می‌توان به برائت اهل‌سنت از وهابیت در کنفرانس سال گذشته شهر «گروزنی»، پایتخت چچن اشاره کرد، چرا که افکار وهابیت بن‌مایه اعتقادات جریان‌های گروه‌های تروریستی و تکفیری را تشکیل می‌دهد.

در همین راستا خبرگزاری ایکنا با هدف تبیین اهداف واقعی سعودی‌ها از تأسیس این مجمع، گفت‌وگویی با «آیت‌الله علی کورانی»، محقق و نویسنده برجسته شیعی لبنان، استاد حوزه علمیه قم، پژوهشگر تاریخ اسلام و اندیشه‌های مذاهب اسلامی و از شاگردان درس خارج آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم خویی و آیت‌الله سید محمدباقر صدر، انجام داده که متن این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

آیت‌الله کورانی در ابتدای این گفت‌وگو اظهار کرد: اهتمام به احادیث نبوی توسط مسلمانان، امری پسندیده و نیکو است و این فعالیت در نظرگاه همه مسلمانان مورد قبول است، اما واقعیت امر این است که فرمان پادشاه سعودی برای تأسیس چنین مجمعی جای تأمل دارد، زیرا پر واضح است که این حرکت اقدامی کاملا نمایشی و عوام‌فریبانه است، چرا که سیاست‌ها و اقدامات رژیم سعودی هیچ سنخیتی با سنت پاک و مطهر نبوی ندارد.

پشت پرده حکم پادشاه

این محقق و عالم برجسته شیعی لبنانی در خصوص علت اهتمام عربستان به تأسیس مجمع احادیث نبوی و پشت پرده این اقدام گفت:  مفتیان وهابیت درصدد هستند با تأسیس چنین مجمعی با ادعای تحقیق پیرامون احادیث نبوی و آموزه‌های نبی مکرم اسلام، احادیثی از نبی اکرم(ص) به صورت گزینشی انتخاب و آن‌ها را مطابق با افکار و اعتقادات ضاله وهابیت تفسیر و به مسلمانان معرفی کنند.

وی با بیان این که حکم پادشاه عربستان برای تشکیل مجمع حدیث نبوی، تلاشی برای موجه‌کردن آموزه‌های انحرافی وهابیت است، گفت: مفتیان وهابی مدعی هستند که احادیث صحیح نبوی تنها در چند جلد مختصر و محدود، دسته‌بندی شده و در نزد آنان است و دیگر احادیث نبوی در سایر کتب و منابع دیگر، صحیح نیست و تنها آن‌چه که فقط وهابیت می‌گوید، صحیح است. 

آیت‌الله کورانی در ادامه هشدار داد: پیروان مذاهب مختلف اسلامی باید هوشیار باشند که وهابیون با تشکیل چنین مجمعی، به دنبال گسترش دامنه نفوذ و سیطره افکار، اعتقادات و اندیشه‌های خود میان مسلمانان هستند.

این استاد حوزه علمیه قم و مؤسس مرکز معجم فقهی در ادامه تأکید کرد: اگر وهابیت در ادعای خود صادق هستند، گروهی از دانشمندان، کارشناسان و علمای برجسته مذاهب مختلف اسلامی همچون الازهر و علمای مذاهب چهارگانه اهل‌سنت و تشیع در کشورهای مختلف اسلامی از جمله ایران، مصر، اندونزی، مالزی، عراق و ... را به این مجمع دعوت و با آن‌ها مشارکت و همکاری داشته باشند، چرا که احادیث نبوی میراثی ارزشمند برای همه مسلمان است و علمای تمامی مذاهب اسلامی به آن اهتمام دارند.

مجمع حدیث نبوی در عربستان؛ ترفندی برای تحریف دین و ترویج وهابیت

آیت‌الله کورانی در ادامه گفت: سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که مفتیان و شیوخ وهابی بر اساس چه معیاری احادیث نبوی را دسته‌بندی کرده و صحت و ضعف آن‌ها را براساس کدام معیار ارزش‌گذاری می‌کنند؟ چرا که آن‌ها مدعی شده‌اند که در نظر دارند با تأسیس این مجمع، احادیث نبوی را از متون افراطی و مغایر با اصول و مبانی اسلام و توجیه‌کننده جنایات، قتل و کشتار پاک کنند! این در حالی است که این تنها وهابیان و سلفی‌های تندرو و افراطی هستند که خوانشی نادرست از احادیث نبوی دارند تا حدی که تفسیر و برداشت نادرست آن‌ها از احادیث دستمایه جریان‌های تکفیری و افراطی قرار گرفته است.

مرزبندی اهل‌سنت

آیت‌الله کورانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری کنفرانس سال گذشته اهل سنت در چچن و عدم دعوت مفتیان وهابی و سلفی تندرو به این کنفرانس گفت: رژیم سعودی در حالی تلاش می‌کند این مجمع را به اهل سنت نسبت دهد که اهل سنت میانه‌رو خود را کاملا مبرا از وهابی‌ها می‌دانند و نمونه بارز آن نشست سال گذشته اهل سنت بدون حضور وهابیون در گروزنی بود.

وی یادآورشد: بزرگان اهل سنت و علمای الازهر در نشست سال گذشته خود در چچن با ارائه تعریفی جامع و جسورانه از اهل سنت، وهابیت و سلفی‌گری تکفیری را خارج از دایره مذاهب اهل سنت معرفی و از فتواها و بیانات خشونت‌آمیز و تروریستی وهابیون انتقاد کردند.

این نویسنده و محقق برجسته شیعی در ادامه گفت: کنفرانس اهل سنت در گروزنی علاوه بر بُعد دینی و تأکید بر این موضوع که وهابیت و سلفیت باعث تفرقه در امت اسلامی و بدنامی اسلام شده، پیام‌های سیاسی آشکاری نیز داشت که موضع نادرست و تأسف‌بار گروه‌های سلفی ـ تکفیری و رژیم سعودی به تحولات منطقه را نشان می‌داد. 

آیت‌الله کورانی تصریح کرد: علمای سنی شرکت‌کننده در کنفرانس گروزنی، با ارائه تعریفی جدید و جامع از مذهب «اهل سنت» و پالایش مفهوم «اهل سنت و جماعت»، خود را از همه فرقه‌ها و جریان‌هایی منحرفی که اهل سنت را در خود محصور کرده‌اند، مبرا کردند و انزجار علنی خود را از وهابیت و تفکر سلفی‌گری ابراز کردند. 

وی در ادامه وهابیت را زاده تفکر انگلیسی و یک جنبش سیاسی دانست و گفت: وهابیون با ایجاد چنین مجامعی به نام دین و پیامبر اسلام (ص) درصدد موجه جلوه دادن خود در منظر جامعه جهانی و افکاری عمومی هستند و خود را بخشی از اهل سنت می‌دانند، این در حالی است فرقه‌های تکفیری ـ تروریستی که اندیشه‌های ضاله وهابیت بن‌مایه فکری و اعتقادی آن‌ها را تشکیل می‌دهد، با انتساب جنایات و اقدامات خشونت‌آمیز خود در سراسر منطقه و جهان به اهل سنت، در تخریب چهره اسلام و تحت‌الشعاع قراردادن طیف معتدل و میانه اهل‌سنت که اکثریت مسلمانان را تشکیل می‌دهند‌، تأثیرگذار بوده‌اند.

مجمع حدیث نبوی در عربستان؛ ترفندی برای تحریف دین و ترویج وهابیت

این روحانی برجسته شیعی در ادامه این گفت‌وگو، مشارکت نداشتن علمای بزرگ جهان اسلام در تأسیس چنین مجمعی و انتخاب یک مفتی وهابی به‌عنوان مدیر آن را نشان‌دهنده مشی جداگانه فکری وهابیت از علمای اسلام اعم از شیعه و سنی دانست و با اشاره به پرداخت هزینه‌های گزاف و هنگفت رژیم سعودی برای ترویج تفکر وهابی و سلفی‌گری افراطی در جهان، گفت: در حال حاضر، عربستان سعودی به لطف دلارهای نفتی و نفوذ در مناطق مختلف جهان، توانسته تا حدودی در ترویج افکار و اندیشه‌های تند و ضاله وهابیت موفق باشد، اما واقعیت امر است که جهانیان با آشنایی با این اندیشه‌های منحرف به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم سعودی منشأ تروریسم است.

وی گفت: امروز اساتید و نخبگان دانشگاه‌های مطرح دنیا همچون دانشگاه‌های آمریکا و اروپا به این مسئله اذعان کرده که درباره اعطای مجوز و امتیاز به دولت سعودی برای تأسیس مدارس برای ترویج تفکر سلفی و وهابی اشتباه کرده‌‌اند، زیرا فهمیده‌اند عربستان منشأ و تولیدکننده افکار و اعتقادات منحرف جریان‌های تندرو و تکفیری همچون داعش و القاعده است.

نویسنده کتاب معروف «عصر ظهور» در ادامه با اشاره به این که آموزه‌ها و اعتقادات وهابیت و سلفی‌گری افراطی کاملا با تعالیم ناب نبوی و دین مبین اسلام اختلاف دارد، گفت: آموزه‌های وهابیت هیچ سازگاری و سنخیتی با احکام و تعالیم اسلامی ندارد و من از علما و صاحب‌نظران تأثیرگذار جهان اسلام و علما و اندیشمندان الازهر می‌خواهم نسبت به تأسیس این مجمع حکومتی آل‌سعود واکنش جدی نشان داده و برائت خود را از چنین اقدامی اعلام کنند.

نقش رژیم صهیونیستی و آمریکا

کورانی در خصوص سیاست‌های پشت پرده رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس در حمایت از تأسیس چنین مجامعی گفت: تأسیس مجمع حدیث نبوی در عربستان نه یک فعالیت علمی و اسلامی بلکه یک اقدام کاملا سیاسی است و تنها هدف وهابیون از این حرکت، نشان‌دادن خود به عنوان گروهی از اهل سنت است، این در حالی است که  همگان می‌دانند این دروغی بیش نیست.

مجمع حدیث نبوی در عربستان؛ ترفندی برای تحریف دین و ترویج وهابیت

وی اضافه کرد: رژیم سعودی سال‌هاست با تبعیت بی چون و چرا از سیاست‌های خصمانه و کینه‌توزانه آمریکا و اسرائیل که مولد تفکر سلفی‌گری افراطی است، بر اعمال جنایت‌بار خود اصرار ورزیده و با نام دین علیه شیعیان و مسلمانان کشورهای مختلف جهان وارد جنگ شده است.

این عالم برجسته لبنانی تأکید کرد: پادشاه عربستان، اسرائیل را برادر خود می‌خواند و با رژیم صهیونیستی مراودات متعدد دارد و به همپیمانان خود چنین القا می‌کند که اسرائیل دوست و برادر و ایران دشمن کشورهای عربی است. همچنین سفر متعدد مقامات و مسئولان آمریکا و انگلیس به عربستان یا سفرهای محرمانه مقامات سعودی به اسرائیل، از واقعیت‌ سیاست‌های سعودی و دستان آلوده آنان در کشتار مسلمان بی‌گناه پرده برمی‌دارد. 

وی تأکید کرد: مطمئنا مسلمانان پیرو مذاهب مختلف اسلامی در سراسر جهان اسلام از پشت پرده و ماهیت این اقدام نمایشی و عوام‌فربیانه وهابیون آگاه هستند، چرا که این مجمع حرکتی در جهت تفسیر تعالیم نبوی مطابق با سیاست‌های جنایتکارانه آمریکا و اسرائیل در منطقه است.

آیت‌الله کورانی در پایان این گفت‌وگو، رژیم سعودی را مجری سیاست‌های تفرقه‌گرایانه و نفاق‌آمیز رژیم صهیونیستی در منطقه دانست و تأکید کرد: مسلمان فریب تأسیس چنین مجامعی با عناوین دینی و اسلامی را نخواهند خورد و این حرکات، چهره پلید وهابیت و سلفی‌گری افراطی را موجه نخواهد کرد و کاملا بی‌تأثیر خواهد بود

(چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶) ۱۱:۱۰
https://news.masjed.ir/u/kf2
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید