شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۹
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۹۹۳۸
گزارشگر : ایده ایده
در گفتگو با حجت الاسلام صنوبری صورت گرفت:

ارزیابی برنامه‌ها، فعالیت‌ها و وضعیت مساجد ناحیه علامه امینی

مدیر ناحیه علامه‌امینی مرکز رسیدگی به امور مساجد، برنامه‌ها و وضعیت مساجد این ناحیه را تشریح کرد.

(شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶) ۱۲:۳۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد،در راستای تحقق اهداف بلند مدت و کوتاه مدت مرکز رسیدگی به امور مساجد که  پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب تعیین شده است، برآن شدیم تا میزان تحقق این اهداف را از مدیران نواحی هجده گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد جویا شویم.

آنچه در ادمه می‌آید گفتگوی پایگاه تخصصی مسجد با حجت الاسلام صنوبری مدیر ناحیه علامه امینی است که به تعداد مساجد فعال، چالش‌های ناحیه، تعداد مساجد برگزار کننده نماز صبح و میزان استفاده از سامانه «سجم» مرکز رسیدگی به امور مساجد پرداخته است.

حجت الاسلام صنوبری در رابطه با روند ثبت اطلاعات خدام مساجد این ناحیه در سامانه سجم گفت: در حال حاضر در ناحیه علامه امینی، مجموعا 56 خادم مسجد وجود دارد که از این تعداد 36 نفر در حال استقرار، اطلاعات 11 نفر از این تعداد در حال تکمیل است و 5 نفر از این تعداد فعال هستند.
وی افزود: روند ثبت اطلاعات در این سامانه برای ائمه جماعات نیز در حال اجراست. این ناحیه 83 امام جماعت دارد. 5 نفر از این تعداد آماده جهت استقرار و 3 نفر پایان همکاری و 3 نفر در مرحله بررسی و گزینش هستند. پرونده 2 نفر از این تعداد در حال تعلیق است. پرونده یک نفر در حال تکمیل، یک نفر از سوی ناحیه رد گزینش شده و 5 نفر از طرف معاونت جذب رد شده‌اند. در حال حاضر 15 نفر در فرآیند تمدید حکم و 30 نفر فعال هستند.
حجت‌الاسلام صنوبری در خصوص آمار مربوط به امنا مساجد ناحیه علامه امینی گفت: مساجد ناحیه علامه امینی 259 نفر عضو هیات امنا دارد که از این تعداد 62 نفر آماده جهت استقرار هستند و 4 نفر در حال تکمیل پرونده، یک نفر در حال صدور حکم و 192 نفر عضو فعال و دارای حکم هستند.
مدیر ناحیه علامه‌امینی با اشاره به افزایش تعداد مساجد برگزار کننده نماز صبح در سطح ناحیه علامه امینی گفت: مساجد برگزار کننده نماز صبح در این ناحیه رو به افزایش است. در حال حاضر، 31 مسجد از 83 مسجد فعال نماز صبح اقامه می‌کنند.

وی در رابطه با تکثیر نهضت قرآنی در ناحیه علامه امینی گفت: در بحث نهضت قرآنی 21 کرسی تفسیر و 12 کرسی تلاوت در سطح ناحیه وجود دارد.
حجت‌الاسلام صنوبری با بیان اینکه توجه به آموزش یکی از ارکان اصلی ناحیه علامه امینی است گفت: هم اکنون این ناحیه دوره‌های مختلف آموزشی برای ائمه جماعات و خدام را برگزار می‌کند. مهدویت، فن رسا، خطابه، آموزش‌های مربوط به فرق و ادیان دوره هایی هستند که برای ائمه جماعات ناحیه علامه امینی برگزارشده است .
وی در خصوص آموزش‌های امنا و خدام ناحیه علامه امینی گفت: دوره‌های آموزشی خادمین مساجد شامل آموزش ایمنی مسجد، بهداشت و طرح‌های مختلف است که زیر نظر معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد در حال برگزاری است. یکی از این طرح‌ها، طرح تعالی است که مربوط به ارتقاء سطح علمی فرزندان خدام و ائمه جماعات است. هم اکنون دو جلسه آزمون برای فرزندان خادمین برگزار شده است.
حجت‌الاسلام صنوبری در رابطه با دهه تکریم مساجد گفت: امسال10مسجد محوری مجری طرح برگزاری دهه تکریم بودند، البته لازم به ذکر است که این طرح برای همه مساجد ابلاغ شد. منتهی تعداد10 مسجد جهت گزارش گیری انتخاب شدند که با همکاری صدا وسیما از 10 مسجد گزارش گیری شد که متاسفانه هنوز پخش نشده است. همچنین قبل از آغازدهه تکریم  بنرهای مربوط به آن در سطح شهر رباط کریم و پرند نصب شدکه تا پایان دهه ادامه داشت.
استقرار  گروه رسانه ای در دو مسجد با هماهنگی معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، برگزاری مراسمات مرتبط در مساجد، بازدید و سرکشی از مساجد، از جمله فعالیت‌های ناحیه علامه‌امینی در طول دهه تکریم مساجد بود.
وی در خصوص وضعیت عمرانی مساجد ناحیه گفت: هم اکنون در ناحیه 6 مسجد در حال ساخت است که هرکدام در مرحله‌ای از ساخت قرار دارند. همچنین در شهر جدید پرند 10 مسجد تکمیل شده وجود دارد که تحویل داده شده اند و در شرف بهره برداری هستند. 4 مسجد درحال تکمیل است که به این مساجد اضافه خواهند شد. در حال حاضر 5 مسجد در حوزه شهری و روستایی نیاز به باسازی دارند.
حجت‌الاسلام صنوبری در پاسخ به این سوال که بزرگترین چالش مساجد ناحیه علامه‌امینی چیست، گفت: عمده‌ترین چالش ما در مساجد شهرستان، تنوع قومیتی به علت مهاجر پذیربودن شهرستان های این ناحیه است.

وی افزود: نداشتن منابع مال نیز یکی از مشکلات موجود است. در واقع نداشتن منابع مالی در بسیاری از موارد مانع برگزاری نماز جماعت صبح در مساجد شده است.
صنوبری در ادمه این مطلب گفت: عدم تبعیت امنا از امام جماعت هم یکی از چالش‌های مساجد در ناحیه است. مساجدی که توسط مهاجرین و یا بومیان ساخته شده است معمولا دارای این شرایط هستند و ارتباط کمتری با امام جماعت برقرار می‌کنند. حتی در شورای فرهنگی مساجد بزرگترین آسیب این بود که امنا انتظار داشتند که امام جماعت از آنها تبعیت کند نه آنها از امام جماعت. به این مضمون که به عنوان مدیرطبیعی مسجد هیئت امنا امام جماعت را قبول ندارند، حتی در بعضی موارد هیئت امنا در شورای فرهنگی اشاره کردند که ما مثلا بالغ بر یک ونیم میلیارد برای مسجد هزینه کردیم، اما امور مساجدچه کاری برای مسجد انجام داده که الان باید مهر مسجد ما دست امام جماعت باشد. البته با صحبت و پیگیری های انجام شده به مرور زمان این چالش ها برطرف می‌شود.

صنوبری در خصوص اقدامات و برنامه‌های آینده ناحیه مثل اربعین و پیاده‌روی اربعین گفت: ستاد اربعین با محوریت ائمه جمعه در شهرستان‌های ناحیه علامه امینی(رباط کریم، پرند و واوان)تشکیل شده است. در  بخش مرکزی یعنی شهرستان رباط کریم، قرار است با محوریت ائمه جمعه و همکاری مساجد، مقداری از هزینه های پیاده‌روی اربعین تهیه شود. قرار است با محوریت شهرستان رباط کریم و امام جمعه شهرستان رباط کریم، جلسه‎ای برگزار شود تا در باره این موضوع تصمیم‌گیری شود. کمکهای مردمی نیز برای زایرین اربعین در حال جمع‌آوری است.

وی در خصوص پیوند مسجد و مدرسه در ناحیه علامه امینی گفت: درسال گذشته 18 مورد طرح پیوند مسجد و مدرسه داشتیم. به خاطر وجود سهیمه و همچنین فعالیت برخی از ائمه جماعات در طرح امین قرار شد با پیگیری معاونت تبلیغ، طرح پیوند مسجد و مدرسه در مساجدی که کنار مدارس قرار دارند اجرا شود. همچنین با صحبتهایی که با کارشناس فرهنگی امور مساجد انجام شد قرار شد که در اول مهرماه با حضور 15نفر از ائمه جماعات همجوار مدارس، معاون پرورشی آموزش پرورش و مسئول ستاد اقامه نمازمدارس آموزش و پرورش جلسه‌ای برای پیش‌برد اهداف این طرح برگزارشود که این جلسه در موعد مقرر برگزار شد.
صنوبری در ادامه گفت: در این جلسه آسیب و مشکلاتی که سال گذشته وجود داشت توسط ائمه جماعت و در حضور معاون پرورشی مطرح شد. بعضی از ائمه جماعات نیز از همکاری کامل مدیران مدارس قدردانی کردند. در جلسه اول هم تقدیر و تشکر بود و هم انتقاد، که انتقادات سازنده‌ای مطرح شد.

مدیر ناحیه علامه امینی در پاسخ به این سوال که امضای تفاهم نامه باعث سهولت کار شما شده است، گفت: بله صددرصد، البته ناگفته نماند که آموزش  و پرورش به این تفاهمنامه‌ای که بین آموزش و پرورش و امور مساجدامضا شده بود زیاد اهمیت نداده و حتی اطلاع رسانی مناسبی هم به مدارس صورت نگرفته است. در حالی که ناحیه علامه امینی در رابطه با این طرح به همه مساجد ما اطلاع رسانی کرده است. در سال گذشته یک کپی از تفاهمنامه بین امور مساجد و آموزش و پرورش را در جلسه‌ای که با معاون آموزشی آموزش و پرورش برگزار شده بود به معاون و مدیران مدارس طرح پیوند مسجد و مدرسه توزیع کردیم تا آن دسته از مدیرانی که از مفاد همکاری اطلاعی ندارند با آن آشنا شده و طرح به صورت گسترده‌تری اجرا شود.

(شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶) ۱۲:۳۹
https://news.masjed.ir/u/kli
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید