دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۲
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۹۹۰۱
گزارشگر : ایده ایده
بازخوانی واقعه آتش‌سوزی یک مسجد

وقتی آتش مسجد جامع کرمان، دامن پهلوی را سوزاند

کبوتران خونین بالی که در فاجعه حمله به مسجد جامع کرمان در 24 مهرماه به خاک و خون کشیده شدند به یادبود چهلمین روز درگذشت شهدای 17 شهریور قیام کرده بودند و این روز سرآغاز مبارزات مردم کرمان بر علیه رژیم منحوس پهلوی شد.

(دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶) ۱۵:۴۲
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد, فاجعه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان و توهین به قرآن توسط مامورین رژیم پهلوی موجب جریحه دار شدن احساسات مذهبی مردم و آشکار شدن ماهیت ضد دینی رژیم شاه شد.

مبارزات زنجیروار و پیوسته مردم سراسر کشور با رهبری مدبرانه امام خمینی(ره) در جریان پیروزی انقلاب اسلامی موجی را در کشور پدید آورد که سرانجام در 22 بهمن ماه 57 به نتیجه رسید.

حادثه آتش زدن مسجد جامع کرمان و هتک حرمت به قرآن توسط عمال رژیم شاه در 24 مهر ماه سال 57 سرآغاز مبارزات گسترده مردم کرمان در جریان پیروزی انقلاب شد.

20 هزار نفر از مردم کرمان در فاجعه 24مهر حضور داشتند

به دنبال مبارزات برحق مردم کرمان بر علیه جنایات رژیم طاغوت 20 هزار نفر از مردم کرمان از ساعت 11 و 30 دقیقه صبح  در اجرای اوامر امام خمینی(ره) و به دعوت جامعه روحانیت برای بزرگداشت چهلم شهدای جمعه سیاه و سالگرد آیت الله حاج مصطفی خمینی در مسجد جامع کرمان اجتماع کردند.

این افراد در کمال آرامش در حالیکه بیانات حجت الاسلام صمدانی یکی از روحانیون کرمان را گوش می دادند ناگهان با هجوم  300 نفر از اوباش و کولیهای که از سوی دولت اجیر شده بودند مواجه شدند.

کولیهای مسلح به سلاح سرد با حمایت مامورین مسلح دولتی از در شرقی وارد مسجد جامع کرمان شدند و ابتدا در قسمت درب مشتاقیه اقدام به آتش زدن موتور و وسایل نقلیه مردم کردند که این اقدام با واکنش مردم مواجه شد اما پس از تیر اندازی ماموران دولتی مردم برای در امان ماندن به داخل مسجد پناه بردند، در این هنگام کولیها و اراذل و اوباش با چوب، چماق و اسلحه سرد به مردم بی دفاع که در صحن مسجد حضور داشتند حمله کردند.

در این میان مردم به خصوص زنان و کودکان برای در امان ماندن از هجوم کولیها به شبستانهای مسجد پناه بردند اما ماموران ساواک اقدام به پرتاب گاز اشک آور به داخل مسجد کردند و در همان هنگام  کولیها از پشت بام مسجد اقدام به پرتاب سنگ به طرف مردم کردند و به ضرب و شتم زنان و مردان بی گناه پرداختند.

حادثه آنقدر فجیع بود که جسد شهدا شناسایی نشد

در این حادثه ناگوار تعدادی از مردم به شهادت رسیدند که تنها دو نفر به نامهای "باقدرت جوپاری" و " غلامرضا یزدان شناس" که در صحن مسجد به شهادت رسیدند شناسایی شدند و بقیه مجهول الهویه ماندند.

پس از این حادثه کولیها به خیابانهای شهر هجوم بردند و  اقدام به غارت مغازه های مردم کردند و چندین مغازه شهر راغارت کردند و به آتش کشیدند. 

نتیجه آتش زدن مسجد جامع کرمان بیداری مردم در سایر شهرهای کشور بود و مردم با شعار "مسجد کرمان را، خلق مسلمان را، کتاب قرآن را، شاه به آتش کشید" با حرکتی نو و انگیزه ای مضاعف به خیابانها امدند و مخالفت خود با رژیم شاه را علنی کردند.‌

یکی از اقدامات وقیهانه ماموران شاه به آتش کشیدن قرآنها و کتابهای دعای مسجد جامع و به آتش کشیدن درب مسجد بود که این اقدام در نوع خود در کشور بی سابقه بود مرحوم آیت الله صالحی کرمانی یکی از روحانیون برجسته کرمان در این خصوص طی ارسال تلگراف برای دفاتر مراجع تقلید در قم گفت: شگفت ‌آور است که حکومتی خود را طرفدار دین می داند و داعیه حمایت از روحانیت را دارد و شعار آشتی ملی نیز می دهد مسجد و کتاب خدا را به آتش بکشد.

در واکنش به این عمل ماموران رژیم شاه، امام خمینی (ره) این حرکت را ناشی از سردرگمی شاه و اطرافیانش دانست و از بروز این حادثه ابراز تاسف نمود.

ایشان در پیامی اعلام کردند: اوضاع جاری در ایران موجب نگرانی شدید این جانب است خوف آن دارم که شدت فشار عصبی بر شاه و بستگانش حمله‌های جنون آمیز آنان را تشدید کرده و ملت ایران را بیش از پیش به خاک و خون بکشد.

کشتار دسته جمعی کرمان و آتش زدن مسجد و مقدسات مسلمین و ضرب و شتم مرد و زن بی دفاع در آن نمونه‌ای از این جنون است. این نحو جنایات از کسانی که از ادامه حکومت ظالمانه خود مأیوس هستند و نفس‌های آخر خود را می کشند، امری است که قبلا پیش بینی آن را کرده بودم ملت عزیز ما با قیام دلاورانه خود و نثار خون فرزندان خود نام ارجمند خود را در تاریخ وصف اول مجاهدان اسلام ثبت نمود.

امروز عقب نشینی ننگ آور و انتحار است عزیزان من از فدایی دادن و نثار جان و مال در راه خدا و اسلام و ملت مسلمان نهراسید که این شیوه پیامبر عظیم‌الشأن و اوصیا و اولیای آنان بوده و خون ما رنگین‌تر از خون شهدای کربلا نیست که با مخالفت با سلطان جائر که متمسک به اسلام بود و خود را خلیفه اسلام معرفی می‌کرد ریخته شد شما که برای اسلام به پا خاستید و جان و مال نثار میکنید در صف شهدای کربلا هستید چرا که پیرو مکتب آنانید.

حجت الاسلام مهدی عرب پور، امام جمعه موقت کرمان در این خصوص در گفتگو با مهر اظهار داشت: بی شک انقلاب اسلامی ایران تفاوت های زیادی با سایر انقلاب های دنیا دارد و آن بعد دینی انقلاب ایران است.

وی با اشاره به اعتقادات مذهبی مردم ایران تصریح کرد: اعتقادات و حفظ ارزشها در جامعه ایران و مردم استان کرمان ریشه دوانیده است و رهبری امام خمینی(ره) و مراجع تقلید یکی از پررنگ ترین شاخص های بود که موجب پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت: حرکات پیوسته مردم در برگزاری مراسمهای مختلف در شهرهای بزرگ کشور موجب شد این موج ادامه یابد که در همین زمینه نیز اجتماع مردم کرمان در مسجد جامع برای بزرگداشت فاجعه 17 شهریور و سالگرد آیت الله حاج مصطفی خمینی صورت گرفت و فاجعه آتش زدن مسجد کرمان هم باعث مخالفت مردم در سایر استانهای کشور شد.

وی با اشاره به نقش بارز امام خمینی در پیروزی انقلاب اسلامی افزود: رهبری هوشمندانه روحانیون و هدایت و روشنگری مردم باعث شد انقلاب به پیروزی برسد و اگر روحانیت نبود هیچ کدام از تشکلهای سیاسی به صرف سیاسی بدون موفق به پیروزی انقلاب نمی شدند.

حجت الاسلام عرب پور افزود: در دوران مبارزه با طاغوت بی شک وقوع یک حادثه در شهر های ایران باعث می شد مردم به همبستگی بیشتری برای پشتیبانی از یکدیگر بپردازند که این مهم با رهبری امام خمینی(ره) پررنگ تر شد.

وی عنوان کرد: وقوع حادثه آتش زدن مسجد جامع کرمان باعث هوشیاری و حساسیت بیشتر مردم کرمان شد و این مبارزات در کرمان تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت و در متزلزل کردن پایه های حکومت رژیم طاغوت در کشور نقش موثری داشت.

امام جمعه موقت کرمان گفت: پس از وقوع این حادثه و توهین به مقدسات مردم بخصوص مسجد و قران باعث جریحه دارد شدن احساسات مردم سراسر کشور شد و همین مساله باعث تظاهرات مردم شهر های دیگر کشور شد زیرا که عاملی که مردم ایران را به هم پیوند می دهد معیارها و سنگرهای اعتقادی و مذهبی است. 

(دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶) ۱۵:۴۲
https://news.masjed.ir/u/jzu
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید