سه شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۲
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۸۲۵
گزارشگر : محمد قدس
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حاج‌علی‌اکبری:

کتاب نهضت عاشورا و دکترین قیام حسینی قرآن کریم است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه قرآن کریم، کتاب انقلاب حسینی است، گفت: قیام اباعبدالله الحسین(ع) با همه وجوه و ابعادش منطبق با کلام الهی صورت پذیرفت بنابراین کتاب نهضت عاشورا و دکترین قیام حسینی قرآن کریم است.

(سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶) ۱۶:۲۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سرچشمه، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، شامگاه 17 مهرماه در سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه که در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد با استناد به این فراز از دعای 40 صحیفه سجادیه که حضرت فرمودند: بارالها؛ تو قرآن را به صورت اکمال و اجماع بر قلب پیامبر(ص) نازل کردی و ما را مفسر و شارح آن قرار دادی، گفت: تماشای سیمای امام حسین(ع) و یاران با وفایش در آیینه قرآن کریم میسر است.

وی افزود: تمام ابعاد نهضت و قیام عاشورایی اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش در بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه می‌شود چرا که قیام حسینی رحمت و گشایش واسعه حضرت حق به بندگان خود تا روز قیامت است برهمین اساس نهضت حسینی توحید خالص مخلص محض است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به آیه سوم سوره آل عمران« نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا...»، ابراز کرد: قرآن کریم در واقع کتاب انقلاب حسنی است چرا که قیام اباعبدالله الحسین(ع) با همه وجوه و ابعادش منطبق با کلام الهی صورت پذیرفت بنابراین کتاب نهضت عاشورا و دکترین قیام حسینی قرآن کریم است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: نهضت امام حسین(ع) قرآن عینی است و احیاگر تمام نهضت‌هایی بود که انبیای الهی برای هدایت بشر انجام داده بودند.

وی با استناد به آیه چهارم سوره آل عمران« مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ ...» گفت: قرآن کریم ویژگی نهضت حسینی را به فرقان تشبیه کرده است کسانی که متکی به نهضت حسینی هستند می‌توانند با بهره‌مندی از فرقان الهی و بصیرت حسینی زندگی خود را در مسیر صراط قرار دهند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری در خصوص آیه هفتم سوره آل عمران، اظهار داشت: قرآن کریم متشکل از آیات محکمات و متشابهات بوده که برای نقل آن نیاز به تفسیر مفسر است تا به این وسیله آیات متشابه تفسیر شده و مانع گمراهی انسان شود بنابراین برای بهره‌مندی از ظرفیت هدایتی قرآن کریم انسان باید به راسخون بالعلم مراجعه کند که امام حسین(ع) در میان همه راسخون بالعلم، سفینة النجاة است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: وجود مقدس امام حسین(ع) در تفسیر، تاویل و اسرار آیات قرآن کریم رسالت ویژه‌ای داشته چرا که قیام سیدالشهدا(ع) از بسیاری از وجوه قرآنی پرده برداری کرده است.

وی با اشاره به آیه سیزده سوره آل عمران، بیان داشت: خداوند در این سوره می‌فرماید: قَدْ کَانَ لَکُمْ آیَةٌ فِی فِئَتَیْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَأُخْرَى کَافِرَةٌ یَرَوْنَهُمْ مِثْلَیْهِمْ رَأْیَ الْعَیْنِ وَاللَّهُ یُؤَیِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ یَشَاءُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصَار؛ زمانی که دو گروه با یکدیگر روبرو شدند که یکی از آنان به انگیزه کسب رضای محض الهی و دیگری براساس کفر به خدا با یکدیگر جنگیدند، این آیه اشاره به عاشورای حسینی دارد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: در مواجهه دو گروه حق و باطل گاهی ما شاهد نصرت ظاهری و گاهی هم نصرت باطنی هستیم که امام حسین(ع) در قیام عاشورا فاتح به نصر باطنی بودند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه اشقیای کربلا دچار کفر مرکب بودند، تصریح کرد: کفر مرکب سراسر نفاق و دوریی است و در ریشه با کفر بسیط یکی هستند اما کفر مرکب بسیار خطرناک‌تر از کفر بسیط است. آنانی که در روز عاشورا با سیدسالار شهیدان مبارزه کردند و در مقابل ایشان ایستادند در جهنم اوضاعی بسیار بدتر از کسانی که در مقابل پیامبر(ص) ایستادند، خواهند داشت.

وی ادامه داد: حب شهوات باعث شد دشمنان امام حسین(ع) را به شهادت برسانند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه امام حسین(ع) شب عاشورا دنیا را عزت بخشید، گفت: انسان برای رسیدن به درجات عالی باید به شب و روز عاشورا توجه کند امام حسین(ع) و یاران صدیقش در شب عاشورا به اقامه نماز و استغفار پرداختند بر همین اساس عاشورا به ما می‌گوید بهترین متاع در دنیا عبادت و تلاوت قرآن است.

لازم به یادآوری است جلسات شرح صحیفه سجادیه هر هفته دوشنبه‌ها از اقامه نماز مغرب و عشاء در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه شهید صیرفی پور می باشد و حضور برای عموم علاقه مندان آزاد می باشد.
(سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶) ۱۶:۲۲
https://news.masjed.ir/u/o0s
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید