سه شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۷
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۹۸۱۸
گزارشگر : ایده ایده
مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛

برنامه‌های امور مساجد استان تهران در نیمه دوم ۹۶، مشخص شدند

حجت الاسلام مجتبی صداقت، اجرای طرح کرسی‌های تلاوت و تفسیر قرآن کریم، آغاز سلسله همایش‌های ستارگان محراب و طرح «مسجد برقرار» را از رویکردهای در نظر گرفته شده برای مساجد در نیمه دوم سال ۹۶ اعلام کرد.

(سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۵۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام مجتبی صداقت با اشاره به رویکردها و برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ از اجرای طرح پیوند «مسجد و مدرسه» همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: این طرح با هدف تقویت ارتباط دانش‌آموزان با مساجد اجرا می‌شود که بر این اساس سال گذشته 200 مسجد مجری اجرای این طرح شدند.

 

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری که میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و آموزش و پرورش به امضا رسید، ائمه جماعات مساجد همجوار با مدارس در این محیط‌های آموزشی حضور پیدا می‌کنند و ضمن ارتباط ‌گیری با دانش‌آموزان آن‌ها، ظرفیت مساجد را برای حضور دانش‌آموزان و نوجوانان در این خانه‌های خدا به کار می‌بندند و با مشارکت هم نیز برنامه‌های مشترکی را در مدارس برگزار می‌کنند.

 

مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، از دیگر محورهای اجرایی طرح پیوند «مسجد و مدرسه» را اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی، ورزشی، اردویی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند ارتباط با خانواده‌ها، برپایی حلقه‌های معرفتی، تربیتی، اردوهای جهادی و کلاس‌های مهارتی برای خانواده‌ها، حضور دانش‌آموزان در هیئت‌های هفتگی، اجرای فعالیت‌های آموزشی، برپایی اعتکاف دانش‌آموزی و مسابقات فرهنگی به منظور تقویت حضور دانش‌آموزان در مساجد و اقامه نمازهای جماعت دانست.

 

برپایی هشت همایش «ستارگان محراب» در نیمه دوم سال ۱۳۹۶

صداقت از آغاز دور جدید سلسله نشست‌های همایش «ستارگان محراب» از آبان‌ماه آتی خبر داد و گفت: بنا داریم در شش ماهه دوم سال از هشت امام جماعت فاخر در قید حیات و درگذشته استان تهران تقدیر به عمل آوریم، که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای هشت امام مسجد مراسم بزرگداشت و تقدیر برگزار می شود.

 

مدیر برنامه ریزی فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، آیت الله هاشمی گلپایگانی(ره)، امام جماعت مسجد سادات اخوی، علامه ذوالفنون معروف به علامه شعرانی و حجت الاسلام میرسجادی، امام جماعت مسجدامام سجاد(ع)، را از دیگر علمایی نام برد که در سلسله همایش های ستارگان محراب برای آنها مراسم بزرگداشت برگزار می شود.

 

 

صداقت در ادامه با اشاره به دیدار سال گذشته ائمه جماعات با مقام معظم رهبری در روز جهانی مسجد و تاکید رهبری مبنی بر «ثبت سرگذشت و تاریخچه مساجد» خاطرنشان کرد: ثبت سرگذشت و تاریخچه ساخت مساجد، اینکه در ساخت مسجدی چه اتفاقاتی افتاده است و یا بنیانگذار مسجد چه کسانی هستند و یا شرح زندگی و احوال ائمه جماعات مسجد، شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و نخبگان مسجد با اجرای این طرح در دستور کار قرار می گیرد.

طرح «سرگذشت پژوهشی مساجد»

وی ادامه داد: بر اساس طرح «سرگذشت پژوهشی مساجد»، مساجد، رابط خودشان را در زمینه تهیه تاریخچه و شرح حال مساجدشان به مرکز رسیدگی به امور مساجد ارسال می کنند، در همین زمینه، مسابقه ای را طراحی کرده ایم و به برترین ها جوایزی اهدا می شود. علاوه بر آن کتاب هایی هم از این تاریخچه مساجد تهیه و در نمایشگاهی به نمایش درمی آید، تا مساجد در راستای هویت بخشی و هویت سازی فعال شوند و لبیکی نیز به تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه گفته شود.

 

مدیر برنامه ریزی فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد اجرای طرح«یک مسجد، یک جهیزیه» را از دیگر برنامه های در دست اجرا نام برد و  گفت: بر اساس این طرح قرار است، همزمان با ۱۷ ربیع الاول، سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، برای بیش از 500 خانواده نیازمند جهیزیه تهیه و با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) به نیازمندان به صورت کاروان با شکوه ارسال شود، با اجرای این طرح در تلاش هستیم که کارکردهای اجتماعی مساجد را تقویت کنیم.

اجرای «کرسی های تلاوت و تفسیر قرآن»

صداقت رویکرد و برنامه دیگر مساجد در شش ماهه دوم سال را اجرای «کرسی های تلاوت و  تفسیر قرآن» دانست و تاکید کرد: بنا داریم، همه مساجد مجری کرسی تلاوت به صورت ماهیانه یکبار و  هفته ای یکبار کرسی تفسیر شوند. خوشبختانه  هر سال این جلسات در مساجد با رشد قابل توجه ای روبرو است، اما در حال حاضر 500 مسجد در این زمینه فعال هستند که تلاش می کنیم، تا پایان سال به 600 مسجد افزایش یابند.

 

وی همچنین به تهیه و تولید بسته های  مناسبتی از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد اشاره کرد و گفت: در آستانه یوم الله 13 آبان،«روز مبارزه با استکبار جهانی» با همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بسته های فرهنگی تهیه و  در سطح مساجد توزیع می شود و در  دیگر مناسبت ها هم چنین برنامه هایی در نظر گرفته ایم.

«نظام مدیریت فرهنگی»

مدیر برنامه ریزی فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به برنامه های این مرکز در راستای ارتقای توانمندی ائمه جماعات تصریح کرد: گفت: اجرای طرح «تعالی» به منظور ارتقای آموزه های خانواده های ائمه جماعات و خدام مساجد، اجرای طرح «فیضیه» با هدف ارتقای مباحث حوزوی ائمه جماعات، طرح «هادیان» با هدف ارتقای مباحث مهارتی و معرفتی ائمه جماعات از دیگر برنامه هایی است که در این زمینه اجرا می شود.

 

وی به اجرای طرح «نظام مدیریت فرهنگی» اشاره کرد و  گفت: اجرای طرح «استقرار نظام مدیریتی مساجد»، سال گذشته در 50 مسجد به اجرا در آمد و امسال 180 مسجد آمادگی اجرای این طرح را دارند. با اجرای آن در تلاش هستیم، کارگزاران مساجد اعم از خادم، یک نفر هئیت امنا، مسئول پایگاه بسیج، مسئول کانون،مدیر بخش خواهران، تحت مدیریت امام مسجد، اقدام به برنامه ریزی فرهنگی برای مساجد کنند و خودشان تصمیم گیر و برنامه ریز، برنامه های مساجدشان شوند، ما هم با شناسایی این مساجد، حمایت های لازم از آنها داشته باشیم.

«مسجد برقرار»

صداقت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر زمینه دست یابی هر چه بیشتر به «مساجد برقرار» اظهار کرد:  تلاش ما در این راستا است که مساجد اقامه کننده نماز صبح و مساجدی که ساعات طولانی درشان به روی مردم باز باشد، را شناسایی کنیم و در دیگر مساجد هم این امکانات را مهیا کنیم، تا در مساجد در ساعات بیشتری بر روی مردم باز باشد.

 

وی گفت: در گام اول اقدام به شناسایی مساجدی که چنین ویژگی هایی دارند کرده ایم که در این زمینه 300 مسجد شناسایی شدند، در مرحله دوم در تلاش هستیم، مساجدی که چنین قابلیت هایی را دارند، را از میان مساجد تهران گزینش و آنها را در این زمینه تقویت کنیم، تا هم به فرمایش رهبری لبیک بگوییم و هم دسترسی مردم به مساجد را در هر ساعت از شبانه روز فراهم کنیم.

 

(سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۵۷
https://news.masjed.ir/u/h04
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید