دوشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۷۱۴
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد باب‌الحوائج(ع):

شهدای دفاع مقدس جلوه‌ای از شهدای کربلا/ عزاداری موجب همسایه‌آزاری نشود

حجت‌الاسلام والمسلمین ساعتی با بیان اینکه شهدای دفاع مقدس جلوه‌ای از شهدای کربلا هستند، ادامه داد: شهدای کربلا مسیر را برای شهدای دفاع مقدس باز کردند.

(دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶) ۱۳:۵۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ساعتی، امام جماعت مسجد باب‌الحوائج(ع) قره‌لریها درباره فلسفه گریه برای عزای امام حسین(ع)، گفت: می‌توان این طور بیان کرد که خداوند از بین گریه و خنده، گریه را بیشتر دوست دارد و آن چیزی که بنده را به خداوند نزدیک می‌کند، گریه است. برخی بر این باور هستند که اسلام دین غم و دین مصیبت است؛ در حالی که این‌طور نیست. شادی جای خود، خنده جای خود، گریه هم جای خود. منتهی چیزی که پیش خداوند محبوب است و حتی بزرگان ما سفارش کردند که اگر کسی می‌خواهد به شادی واقعی برسد از طریق گریه می‌تواند به این دلیل است که گریه قلب انسان را رقیق می‌کند و انسان را متوجه نعمت خدا می‌کند؛ در واقع گریه خوف خدا را در قلب مؤمن می‌اندازد.

امام جماعت مسجد باب‌الحوائج(ع) قره‌لریها با اشاره به دو روایت از ائمه معصومین(ع) که هر کس برای امام حسین(ع) قطره‌ای اشک بریزد گناهان او بخشیده می‌شود، گفت: دو روایت معروف از اهل بیت(ع) نسبت به عظمت اشک ریختن مصیبت عزای امام حسین(ع) تفسیر دارد مبنی بر اینکه شخص اگر تعهد به دین داشته باشد. آن وقت است که این روایات برای این افراد کارساز بوده و در قیامت مثمر ثمر است.
اثری که در این روایات از اشک بر امام حسین(ع) گفته شده برای کسی است که به معرفت رسیده و عملش حسینی باشد. نمی‌شود کسی ادعای محبت کسی را داشته باشد اما عملش خلاف عمل معشوق باشد. روایات درست است اما برای کسی که عمل به دین باشد و اهل عمل حسینی باشد.

ساعتی درباره آسیب‌شناسی مراسم عزاداری ایام محرم، بیان کرد: در بحث عزاداری محرم علاوه بر وجهه معنوی، وجهه اجتماعی آن را باید در نظر گرفت. مراسم‌های عزاداری ایام محرم نباید طوری باشد که باعث همسایه‌‌آزاری شود و یا با بدعت‌های وارده موجب سوء‌استفاده دشمنان شود. مانند برهنه شدن در هنگام سینه‌زنی و یا بحث قمه زنی که موضع‌های مختلفی نسبت به این موضوع وجود دارد. نباید در این ایام به‌گونه‌ای رفتار کرد که شأن امام حسین(ع) زیر سؤال برده شود. مداحان اهل بیت(ع) باید حواس‌شان باشد که از روایات دقیق در سخنان خود استفاده کنند. 

وی با اشاره به همزمانی هفته دفاع مقدس با ایام دهه اول ماه محرم، بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. خطبا گاهی بین مطالب گره می‌زنند. امسال که دهه اول محرم مصادف شده با هفته دفاع مقدس، بهترین گره می‌تواند همین باشد. بحث شهدا را می‌توانیم به بحث شهدای دشت کربلا گره بزنیم و عظمت و بزرگی شهدای دفاع مقدس را به عظمت شهدای کربلا ربط بدهیم.

ساعتی با بیان اینکه شهدای دفاع مقدس جلوه‌ای از شهدای کربلا هستند، ادامه داد: شهدای کربلا مسیر را برای شهدای دفاع مقدس باز کردند؛ شاید اگر مسئله قیام امام حسین(ع) و ٧٢ تن از یاران با وفایش نبود، بسیاری از جوانان ما به این راحتی تن به جنگ و شهادت نمی‌دادند. همه شهدا از مکتب امام حسین(ع) درس گرفتند و مسیر را ادامه دادند. مقاومت آنها همان رشادت شهدای کربلاست.
(دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶) ۱۳:۵۹
https://news.masjed.ir/u/lsf
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید