شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۸
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۹۶۶۳
گزارشگر : ایده ایده
سخنگوی هیأت علمای فلسطین در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد:

خطیبان و ائمه‌ مساجد در شناساندن دشمنان اسلام تلاش کنند

شیخ محمدصالح الموعد معتقد است: خطیبان و ائمه‌ی مساجد باید در زمینه‌های وحدت و شناساندن دشمنان امت اسلامی فعالیت کنند و مردم را ارشاد و هدایت کنند. در چنین شرایطی این مسجد می‌تواند در امت اسلامی تاثیر گذار بوده و ایفای نقش کند.

(شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶) ۱۱:۵۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد, ، چندی است که قبله اول مسلمین و یکی از مهمترین شهرهای دنیای اسلام بار دیگر مورد تعدی قرار گرفته است، اما این‌بار به طرز دیگری. رئیس جمهور آمریکا در اقدامی شکست خورده قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرد. مساله‌ای‌که نه تنها در مجامع بین‌المللی شکست خورد، بلکه مسلمانان را در چهارگوشه دنیا برانگیخت تا بار دیگر مشت محکمی به دهان استکبار بکوبند. از روز اول ادعای ترامپ تا کنون، مسلمانان در تمام دنیا هر روز تظاهرات ضدآمریکایی ـ صهیونیستی برگزار می‌کنند. سوال اینجاست که این همه آگاهی ملت‌ها بخصوص ملت های مسلمان از کجا نشات می‌گیرد. نقش مساجد در این آگاهی چیست و مناسبات مذهبی مشترک مسلمانان به خصوص حج چه نقشی در ایجاد این آگاهی دارد؟ 

در این رابطه گفتگویی با شیخ محمدصالح الموعد سخنگوی هیأت علمای فلسطین انجام داده‌ایم که در ادمه می‌آید.

مسجد در آگاه سازی امت اسلامی در برابر دشمنان اسلام بویژه استکبار جهانی چه نقشی دارد؟

مساجد در بیدارسازی جوانان نقش بسیار مهم و گسترده‌ای دارند. مساجد می‌توانند جهت حرکت را به سمت شریعت اسلامی تنظیم کنند. ما همیشه بر اهمیت مسجد تاکید داریم اما مهمتر از مسجد آن شیخ و امام جماعتی است که در  آن مکان مقدس سخنرانی می‌کند. پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز پس از ورود به شهر مدینه اولین چیزی که بنا کرد مسجد بود و این مکان مقدس را مرکزی برای تمام فعالیتهای اجتماعی و سیاسی قرارداد. در حقیقت ایشان از مسجد بعنوان یک اتاق عملیات استفاده می‌کردند. خطیبان و ائمه‌ی مساجد باید در زمینه‌های وحدت و شناساندن دشمنان امت اسلامی فعالیت کنند و مردم را ارشاد و هدایت کنند. در چنین شرایطی این مسجد می‌تواند در امت اسلامی تاثیر گذار بوده و ایفای نقش کند. حرکت اسلام از مساجد شروع شد و در صورتی که این مساجد بصورت صحیح کار کنند اسلام می‌تواند کنترل امور را در دست بگیرد. در چنین مساجدی اسلام اصیل و محمدی را شاهد خواهیم شد. اما متاسفانه می‌بینیم در برخی مساجد افراد به سمت اقدامات تکفیری سوق داده می‌شوند که در اینصورت، اگر توطئه‌ای علیه مساجد صورت بگیرد باید با آن مقابله شود. زیرا مساجد محل تربیت نسلهای آینده هستند و اگر واعظ و امام به خوبی هدایت کنند خروجی‌های آن شخصیت‌های خیرخواه خواهند شد. در شرایط جهانی شدن و ارتباطات اجتماعی گسترده باید بیشتر به مسجد توجه کرد تا جوانان ما بتوانند از شرایط موجود برای رشد خود استفاده کنند نه اینکه به سمت اقدامات شر حرکت کنند.


مسلمانان چگونه می توانند پیرامون مسجدالاقصی متحد شوند تا بدین صورت از مسئله ی فلسطین دفاع کرده و با ایجاد الحشدالاسلامی به مقابله با دشمن صهیونیستی بپردازند؟

فلسطینی‌هایی که در نزدیکی مسجد الاقصی هستند مسئولیت اداره و مدیریت آن را به عهده دارند اما تمام مسلمانان در قبال مسجدالاقصی مسئول هستند و باید از قبله‌ی نخستین مسلمانان دفاع کرده و به مردم مظلوم فلسطین کمک کنند. در حال حاضر ما شاهد جریان داشتن توطئه علیه مسلمانان و تخریب چهره‌ی اسلام بوسیله‌ی تکفیری‌ها هستیم که ابزار دست دشمنان می‌باشند. این عناصر هیچ عملیاتی علیه رژیم صهیونیستی انجام نداده‌اند بلکه مسلمانان را هدف قرار داده‌اند. در چنین شرایطی فلسطین باید در مرکز و محور مقاومت باقی مانده و بعنوان عاملی وحدت بخش برای مبارزه با رژیم صهیونیستی  فعالیت کند.

 

چگونه می‌توان از فرصت حج برای بیان مظلومیت امت‌های اسلامی و مردم منطقه وهمچنین توطئه های دشمن آمریکایی استفاده کرد؟

حج فرصتی برای وحدت امت اسلامی است و باید از  اهمیت و شان مسجدالحرام حفاظت کرد. گرد آمدن مسلمانان پیرامون مسجد‌الحرام فرصت بسیار خوبی برای وحدت است اما سرپرستان این مسجد به این امور توجهی ندارند. مسلمانان بسیاری بصورت داوطلبانه و نه از روی اکراه و اجبار به حج می‌روند و این فرصت خوبی است که با ایجاد وحدت میان آنها با دشمنان بجنگند و مقابله کنند. یکی از مهمترین عبادات در موسم حج نه گفتن به وجود رژیم صهیونیستی و مداخلات غربی ها است. بنابراین حج فرصت بسیار خوبی برای آگاه کردن مسلمانان است. در صورتی که بدانیم از آن چگونه استفاده بکنیم و در حقیقت یک همایش بزرگ از تجمع مسلمانان است. متاسفانه سرپرستان حج اجازه گفتن عباراتی علیه آمریکا و صهیونیستها را نمی‌دهند. آنها اجازه نمی‌دهند که در برابر قبور ائمه‌ در بقیع نیز بایستیم و به آنها درود بفرستیم بلکه می‌خواهند فقط به اشخاص کوچکی سلام کنیم که جایگاه خاصی ندارند و ما را به ایجاد بدعت متهم می‌کنند. علما، روشنفکران و شخصیتهای مهمی به موسم حج می روند و می‌توان از فرصت وجود آنها در موسم حج استفاده کرد اما اجازه‌ی چنین کاری داده نمی‌شود و سرپرستان فقط می‌خواهند که حج تنهابه اعمال عبادی محدود شود و حجاج بعد از عبادت به سرعت به منازلشان باز گردند.

 

(شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶) ۱۱:۵۸
https://news.masjed.ir/u/k0w
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید