دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۸:۳۸
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۹۶۲۴
گزارشگر : وحید پورتجریشی
تحلیلگر سیاسی عراقی:

دستان پلید اسرائیل در کشتار مسلمانان روهینگیا مشهود است

ابواحسان خاقانی با اشاره به این که مستندات زیادی در زمینه همدستی رژیم‌ صهیونیستی با ارتش جنایتکار میانمار وجود دارد، تأکید کرد: اسرائیل با فروش سلاح به میانمار در جنایات کشتار مسلمانان روهینگیا سهیم شده است.

(دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶) ۰۸:۳۸
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد اقلیت مسلمان روهینگیا نزدیک به یک ماه است که با فشار و جنایات گسترده نظامیان میانمار و شبه‌نظامیان تندرو بودایی، از خانه و کاشانه خود آواره شده و راهی مرزهای بنگلادش شده‌اند.
بنابر آمارهای منتشره از سوی سازمان ملل متحد، میزان آوارگان روهینگیایی که از ترس جنایات وحشیانه نظامیان میانمار به بنگلادش فرار کرده‌اند به حدود ۴۰۰ هزار نفر رسیده است.
در همین راستا خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با «ابواحسان خاقانی»، صاحب‌نظر عراقی و کارشناس مسائل سیاسی و مدیر ارتباطات سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق انجام داده است که متن آن از نظرتان می‌گذرد.
این تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی در ابتدا به نقش رژیم صهیونیستی در فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به دولت میانمار اشاره و تصریح کرد: این برای نخستین بار نیست که دستان پلید اسرائیل به خون مسلمانان آلوده می‌شود، چرا که رژیم صهیونیستی پیش از این نیز از طریق حمایت از جریان‌های تروریستی از جمله جبهه تروریستی النصره، در به خاک و خون کشیده شدن مردم بی‌گناه و مسلمان سوریه دخالت داشته است.
وی افزود: رژیم اسرائیل همچنین، از طریق همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی با دولت‌های بحرین و عربستان، در کشتار و سرکوب مردم بی‌گناه یمن و بحرین نیز دخالت داشته و دستان این رژیم به خون مسلمانان در این کشورها نیز آلوده شده است. 
عدم تحرک جدی سازمان ملل برای کمک به مسلمانان روهینگیا
این تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به این که جنایات نظامیان میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا بنا بر تأکید سازمان ملل متحد پاکسازی قومی و نژادی است، گفت: حمایت از روهینگیایی‌ها وظیفه مجامع بین‌المللی است، اما متأسفانه این سازمان و نهادهای وابسته به آن از جمله شورای امنیت تاکنون تحرکی جدی برای یاری‌رسانی به مسلمانان میانمار و توقف جنایات علیه آنها انجام نداده‌اند و در حقیقت ما تاکنون در مقام عمل چیزی از مجامع بین‌المللی مشاهده نکرده‌ایم. 
ابواحسان خاقانی اظهار کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد در مقطع حساس کنونی که مسلمانان روهینگیا در اوضاع بسیار دشوار و ناگواری هستند، وظیفه‌ای مهم و خطیر برعهده دارد، اما این شورا تنها به ابراز نگرانی و درخواست برای توقف خشونت‌ها بسنده کرده است.
مدیر ارتباطات سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به بی‌توجهی مقامات دولت میانمار به تظاهرات‌های گسترده‌ای که در کشورهای مختلف جهان در حمایت از اقلیت مظلوم روهینگیا انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: کاخ سفید هم تاکنون موضع‌گیری صریح و روشنی در برابر این حوادث نداشته است، اگر قطعنامه‌ای الزام‌آور از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت جنایات ارتش میانمار در کشتار مسلمانان روهینگیا صادر شود، دیگر ما شاهد سکوت و موضع دو پهلوی برخی قدرت‌ها نخواهیم بود.
خاقانی بیان کرد: با وجود تظاهرات‌ و تجمعات اعتراض‌آمیز گسترده‌ای که در سطح کشورهای مختلف جهان در اعتراض به کشتار مسلمانان روهینگیا برگزار شده، اما مقامات میانمار همچنان بر اعمال فشار علیه مسلمانان ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد، مقامات این کشور هیچ احترامی برای خواست جهانی قائل نیستند و تنها در پی حفظ قدرت هستند.
مدیر روابط سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق در ادامه به سکوت «آنگ سان سو چی»، رهبر میانمار و برنده جایزه صلح نوبل در برابر کشتار مسلمانان روهینگیا اشاره کرد و گفت: این واقعه وحشتناک نیازمند یک دیپلماسی فعال سیاسی از سوی سازمان‌های مختلف بین‌‌المللی و اسلامی برای تحت فشار قراردادن دولت میانمار با هدف توقف این خشونت‌ها است، چرا که روهینگیایی‌ها نیز بخشی از شهروندان میانمار هستند که یاری‌رسانی به آنان نیز وظیفه دولت است.
کاشت مین برای مقابله با قدرت‌گرفتن مسلمانان در راخین
خاقانی درباره گزارش سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل درباره اقدامات نیروهای امنیتی میانمار در کاشت مین در مرز بنگلادش برای ممانعت از بازگشت مسلمانان به ایالت راخین اظهار کرد: در حقیقت دولت میانمار از قدرت گرفتن مسلمانان در این کشور ترس دارد و به همین دلیل تلاش می‌کند با اخراج مسلمانان روهینگیا از طریق اقدامات خشونت‌آمیز و کاشت مین در مرزهای بنگلادش مانع از بازگشت مجدد آن‌‌ها شود.

این فعال سیاسی عراق در پایان با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حمایت از مسلمانان روهینگیا و واکنش در مقابل این جنایات وحشیانه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاش مادی و دیپلماتیکی در حمایت از مسلمانان میانمار دریغ نکرده، این در حالی است که ایران پیش از نیز همواره در کنار مسلمانان مظلوم کشورهای فلسطین، یمن و بحرین ایستاده و همواره مواضع صریح و روشنی در حمایت از مستضعفان جهان اتخاذ کرده است.

منبع: ایکنا

(دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶) ۰۸:۳۸
https://news.masjed.ir/u/jJv
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید