شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۶
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۹۶۱۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
در نشست شاخصه‌های مسجد تراز اسلامی مطرح شد:

مسجدداری کمتر از کشور داری نیست/زمینه حضور هنرمندان درفعالیت های مسجد

تبلیغ برنامه های عام المنفعه در مساجد، جذب هنرمندان به مسجد، پرهیز از فعالیت های سیاسی در مساجد از جمله موضوعات مطرح شده در نشست«شاخصه‌های مسجدتراز اسلامی و جایگاه ائمه جماعات در جامعه» است.

(شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶) ۱۱:۵۶

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، نشست «شاخصه‌های مسجد تراز اسلامی و جایگاه ائمه جماعات در جامعه» با حضور حجت‌الاسلام احمد بصیری؛ مدیر ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت‌الاسلام علی واشقانی فراهانی؛ امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در خبرگزاری شبستان برگزار شد.

ایجاد مهدهای کودک و مراکز مشاوره در مساجد، برنامه ریزی بر اساس پیشرفت های روز،برنامه ریزی برای تحکیم بنیان خانواده،تبیین مسایل دینی به صورت دقیق و صحیح، الگو برداری از سیره و روش ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی از موضوعات مطرح شده در بخش های گذشته این نشست بود.

حجت الاسلام بصیری با اشاره به اینکه  در حال حاضر گروهها وngo های بسیاری از هنرمندان، بازیگران و فوتبالیست ها در کشور شکل گرفته است که به صورت عام المنفعه در امور خیر مشارکت دارند، اما فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و امور خیری که در مساجد صورت می گیرد، در جامعه  دیده نمی شود، گفت: با برنامه ریزی های لازم باید خدمات مساجد تبلیغ شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه مرکز رسیدگی به امور مساجد با کمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور اجرای طرح «هر مسجد، یک جهیزیه» خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح تلاش می کنیم مساجد در زمینه تقویت کارکردهای اجتماعی و رسیدگی به نیازهای اقشار مختلف مردم تلاش داشته باشند و مردم این احساس را نکنند که مسجد تنها مکانی برای عبادت است، به نظرم باید فرهنگسازی صورت گیرد که مساجد حلال و مرجع مشکلات مردم قرار گیرد.

مدیر ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد بر لزوم بهره گیری از هنرمندان در فعالیت های مساجد تاکید کرد و گفت: باید زمینه جذب هنرمندانی که نگاه دینی دارند به مساجد فراهم شود، این نیازمند فرهنگسازی است، زیرا تا به حال در این زمینه برنامه ریزی صورت نگرفته است.

بصیری امام جماعت مسجد را مولفه مهم در جذب مخاطب به خانه های خدا برشمرد و تصریح کرد: امام مسجد با مدیریت توانمند خود می تواند، نقش تاثیر گذار مسجد در همه ابعاد را بروز و ظهور دهد.

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست حجت الاسلام واشقانی فراهانی حضور به موقع و دائمی امام جماعت در مسجد را در رونق آن موثر دانست و گفت: امام جماعت باید روحانی به روز و مخاطب شناس باشد تا بتواند بر اساس ذائقه هرکس او را به مسجد جذب کند. پیامبراسلام(ص) همواره جویای احوال نمازگزاران مسجد و وضعیت زندگی آنها بود، این شیوه باید الگوی برای ائمه جماعات ما قرار گیرد.

 

 

وی ادامه داد:اینجانب در مسجد جامع امام رضا(ع) همراه با نمازگزارن طبق برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم یک روز به دسته جمعی به دیدن همسایگان،بیماران و افرادی که از سفر عتبات عالیات برگشته اند می رویم و جویای احوالشان هستیم. در صورتی که با مردم به صورت دوستانه رفتار کنیم و یپیگیر مشکلات و خواسته های آنها باشیم، می توانیم زمینه رفت و آمد آنها به مساجد را فراهم کنیم.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) اظهار کرد: خدمت به مردم، باید با زندگی امام جماعت عجین باشد، به نظرم مسجد داری کمتر از کشور داری نیست، زیرا که افکاری که در مسجد شکل می گیرد در سطح کشور اجرا می شود. مسجد یک نهاد بنیادی است و افکار آن برای همه مردم کشور است، بنابراین امام مسجد باید در برابر تمام سنگ اندازی ها تحمل و صبر از خودش نشان دهد و امور دنیوی را بر امور مادی ترجیح دهد. در صورتی که توانست در برابر مشکلات ایستادگی کند، می تواند موفق باشد.

وی به دیگر شاخصه های یک امام جماعت موفق اشاره کرد و گفت: اگر ائمه جماعات به وظایفشان به خوبی عمل کردند و عالم و قانع به انجام وظایفشان باشند، خداوند هم به آنها کمک خواهد کرد، ما باید مسیری که ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی مان رفتند، را طی کنیم.

امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع) راز ماندگاری ائمه اطهار(ع) را ساده زیستی آنها دانست و گفت: ماهیت سخنرانی روحانی باید بر اساس فرامین قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) و ولایت باشد. ما باید به این سخن کلیدی امام خمینی(ره) که فرمودند: اداره امور کشور باید از مساجد باشد، توجه کنیم، مسجد باید با رنگ دینی مدیریت شود و به دور از سیاسی کاری در راستای تقویت اعتقادات مردم تلاش کند.

(شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶) ۱۱:۵۶
https://news.masjed.ir/u/j9g
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید