سه شنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۸
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۹۵۹۳
گزارشگر : وحید پورتجریشی

مسجد «مصر»؛ میعادگاه غیر عرب‌‌زبانان برای آشنایی با قرآن

عرضه ترجمه‌ قرآن به زبان‌های مختلف در کتابخانه مسجد «مصر» شهر «وین»، پایتخت اتریش سبب شده که علاقه‌مندان غیر عرب‌زبان برای آشنایی با مفاهیم قرآن روانه این کتابخانه شوند.

(سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶) ۱۴:۵۸
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از پایگاه خبری صدی البلد؛ مسجد «مصر» نام مسجدی واقع در منطقه ۲۰ شهر «وین»، پایتخت اتریش است که بیش از ۴۰۰ متر مربع مساحت دارد و ظرفیت پذیرش ۴۰۰ نمازگزار را نیز دارد.
این مسجد در محله‌ای واقع شده که حدود ۱۵ هزار مسلمان از ملیت‌های مختلف زندگی می‌کنند، این در حالی است که رواق‌های آن مملو از آثار و نقش و نگارهای مصری است.
دیوارهای این مسجد از سنگ مرمر و گرانیت ساخته شده و اثاث و وسایل داخلی و منبر آن از مصر وارد شده است. 
این مسجد از سه بخش تشکیل شده که مصلا بخش اصلی و مرکزی آن را تشکیل می‌دهد و دو بخش دیگر که کوچکتر از بخش اصلی است در سمت راست مسجد قرار دارد و برای فعالیت‌های دینی و فرهنگی از جمله آموزش زبان عربی، قرآن و علوم فقهی به کودکان و زنان در روزهای شنبه و یکشنبه اختصاص داده شده است. 
دیوارهای مسجد مزین به آیات قرآن کریم و اسمای الهی هستند که از چوب راش تراشیده شده‌اند و محراب مسجد نیز با هنرها و تزئینات اسلامی متنوع زینت یافته و تمامی مسجد با فرش‌های قرمز پوشیده شده است.
همچنین، این مسجد دارای کتابخانه‌ای است که در آن نسخه‌های قرآن و کتاب‌های فقهی به زبان‌های غیر عربی وجود دارد که توانسته است تا حدودی پاسخگوی نیاز مسلمانان به زبان‌های مختلف باشد.
 «بهجت العبیدی»، نویسنده مصری مقیم اتریش و عضو شورای اسلامی این کشور ضمن تمجید از تأسیس این مسجد، در این باره می‌گوید: ایده تأسیس این مسجد از سوی «مصطفی النمر»، یکی از شهروندان مصری مقیم اتریش مطرح شد و پروژه این مرکز عبادی قبل از فرارسیدن عید فطر امسال به پایان رسید و با حضور «عمر عامر»، سفیر مصر در اتریش و شمار زیادی از اقلیت مسلمان اتریش افتتاح شد. 
«مصطفی النمر»، نیز در این رابطه اعلام کرد: مسجد مصر برای خدمات‌رسانی به بیش از ۱۵ هزار مسلمان از ملیت‌ها و نژادهای مختلف که در منطقه ۲۰  وین زندگی می‌کنند، تأسیس شده است. 
«شیخ محمد شحاته»، نماینده الازهر و امام و خطیب مسجد مصر نیز در این باره گفت: مسلمانان زیادی از ملیت‌ها و نژادهای مختلف از جمله اتریشی‌‌ها، ترک‌ها، چچنی‌ها، و بوسنیایی‌ها علاوه بر مسلمانان مصری و عرب به این مسجد رفت و آمد می‌کنند. 
وی افزود: فعالیت‌های این مسجد تنها به اقامه نماز جماعت خلاصه نمی‌شود،  بلکه دروس فقهی، قرآن و زبان عربی نیز در این مسجد ارائه می‌شود. 
«محمد حریری»، مشاور مطبوعاتی و رسانه‌ای مسجد نیز با تاکید بر نیاز مسلمانان منطقه بیست وین و دیگر مناطق این شهر به مساجد بزرگی  همچون مسجد مصر، از عدم اهتمام ویژه رسانه‌ها به تأسیس نخستین مسجد با نام مصر در وین ابراز تاسف کرد.
یادآور می‌شود، حدود ۶۵۰ هزار نفر از جمعیت ۸ و نیم میلیونی اتریش را مسلمانان تشکیل می‌دهند که این تعداد مشمول قانونی به نام «قانون اسلامی جدید» می‌شوند که دو سال پیش تصویب شد و براساس آن، مسلمانان حق انجام شعائر دینی همچون اقامه نماز و ذبح شرعی را دارند.
(سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶) ۱۴:۵۸
https://news.masjed.ir/u/mjm
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید