سه شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۵
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۹۴۶۶
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
در گفتگو با امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) بررسی شد؛

خاطره‌ و بازخوانی فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار ائمه جماعات تهران/ لازم است آن سخنان بارها مرور شود

حجت الاسلام صدارت با منحصر به‌فرد خواندن آن دیدار گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعت در روز جهانی مسجد که گرامیداشت به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی در آن روز است، این بود که مسجد هسته مقاومت باشد.

(سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۵۵

پایگاه تخصصی مسجد، جلال حیران‌نیا؛ سال پیش در سالروز گرامیداشت روز جهانی مسجد ائمه جماعات استان تهران با رهبر انقلاب دیداری داشتند که به یک دیدار تاریخی برای ائمه جماعات استان تهران بدل شد. مقام معظم رهبری در این دیدار ائمه جماعات را همکار خطاب کردند. در این دیدار ایشان کلیدواژه‌ها و راهبردهای مهمی را در رابطه با مسجد و پیشرفت آن به سمت مسجد تراز و مسجد برقرار توصیه‌ کردند. در این رابطه با چند امام جماعت حاضر در این جلسه گفتگو انجام داده‌ایم و از آنها حال و هوای آن روز تاریخی و آنچه از آن بیانات دریافته‌اند را جویا شدیم. در ادامه گفتگو با حجت الاسلام محمد صدارت امام جماعت امام حسن مجتبی(ع) دوراهی قپان با همین مضمون از نظرتان می‌گذرد.

حجت الاسلام محمد صدارت امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) در رابطه با حال و هوای موجود در آن دیدار در حسینیه امام خمینی(ره) گفت: سال پیش در روز گرامیداشت روز جهانی مسجد در خدمت مقام معظم رهبری بودیم. این اولین دیداری بود که ائمه جماعات استان تهران تحت این عنوان با رهبر انقلاب داشتند. برخی از ائمه جماعات جوان برای بار اول بود که رهبر انقلاب را از نزدیک می‌دیدند. این موضوع باعث شده بود تا شور و شعف و حال و هوای خاصی قبل از این دیدار در حسینیه امام خمینی(ره) حاکم شود.

وی افزود: از ابتدای صبح که ائمه جماعات در محل حسینیه حاضر شدند تا زمانی که به داخل رفتند و نظم و انسجام حاکم شد، اتفاقات به یاد ماندنی بسیاری افتاد. بسیاری از روحانیون قبلاً در حوزه با یکدیگر هم‌درس و هم‌بحث بودند، برخی نیز بعد از حوزه در جاهایی با هم همکار بودند. خلاصه بسیاری در زمان انتظار برای ملاقات با رهبر انقلاب تجدید دیدار کردند.

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) در ادامه گفت: از همه این مسائل مهم‌تر اشتیاقی بود امامان جماعت برای دیدار با مقام معظم رهبری داشتند و این امر گاهاً به رقابتی برای محل نشستن در حسینیه بدل می‌شد. حس و حالی که در وجود افراد حاضر موج می‌زد واقعاً وصف ناشدنی است. بطوریکه می‌شود ساعت‌ها به این موضوع پرداخت ولی اینک زبان بنده از توصیف آن حس و حال قاصر است.

وی افزود: در ابتدای صحبت‌های مقام معظم رهبری نکته بسیار قابل توجه و خوشحال کننده‌ای وجود داشت و آن این بود که ایشان ائمه جماعات را «همکار» خطاب کردند. این که ایشان خود به امام جماعت و پیشنماز بودن قائل بودند و ائمه جماعات را همکار خود معرفی کردند به شعف حضار می‌افزود. بنده یادم هست مرحوم آیت‌الله مجتهدی هم همیشه با تاکید خود را پیشنماز معرفی و امامت جماعت را از سایر کارهایی که روحانیت انجام می‌داد مهم‌تر می‌دانستند. آن روز نیز رهبر معظم انقلاب این موضوع را با همکار خطاب کردن ائمه جماعات مورد تأکید قرار دادند. همچنین در بیانات ایشان، به این موضوع تاکید شد که امامت جماعت را یک شغل حاشیه‌ای ندانید بلکه امامت جماعت یک شغل اصلی است.

وی در خصوص تفاوت آن جلسه با سایر جلساتی که در مورد مسجد برگزار شده بود گفت: در اینگونه مجالس معمولا وقتی کسی می‎خواهد راجع به مسجد صحبت کند، به بیان احادیثی راجع به مسجد می‌پردازد که اهمیت مسجد و نماز جماعت در مسجد را تبیین می‌کند و یا آیاتی از قرآن را که در رابطه با مسجد و ساختن آن نازل شدند را شرح می‌دهد. اما آنچه رهبر انقلاب در آن روز تاریخی بیان فرمودند، بسیار کاربردی بود و مسائلی را مطرح کردند که وظایف مسجد و امامان آن به شمار می‌رفتند. موضوعاتی که اگر در مساجد کاربردی شود مساجد به جایگاه اصلی خود می‌رسند.

صدارت در ادامه گفت: به عنوان مثال این نکته که مسجد باید پایگاه و پاتوق مردم باشد. مقام معظم رهبری در اینباره فرمودند که در ادوار مختلف مردم پاتوق‌هایی داشتند که در آنجا با هم صحبت و مسائل را بحث و رفع می‌کردند. لذا با توجه به این موضوع، وجود مسجد به عنوان یک عبادتگاه بزرگ با محوریت نماز و عبادت، از نقاط قوت دین مبین اسلام است.

وی در رابطه با آنچه که مقام معظم رهبری به عنوان توصیه و کلید واژه فرموده بودند، افزود: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعت در روز جهانی مسجد که گرامیداشت به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی در آن روز است، این بود که مسجد هسته مقاومت باشد. مقاومت نه به معنای نظامی آن، بلکه ایشان تصریح کردند: مسجد در این جنگ فرهنگی، باید پایگاه مقاومت فرهنگی باشد. البته در این زمینه مقام معظم رهبری به نقاط مثبت و آسیب‌هایی که وجود داشت اشاره کردند. به اعتقاد من لازم است که سخنان آن روز رهبر انقلاب توسط ائمه جماعات مرور شود تا آنجا که به همه آن تاکیدات و توصیه‌ها جامه عمل پوشیده شود.

وی یادآور شد: یکی از نکات مهم دیگر که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند، نوع رفتار امام جماعت با مردم بود. ایشان به صحبت کردن رو در رو امام جماعت با مردم و اینکه مسجد به پایگاه فعالیت‌های اجتماعی و مردمی تبدیل شود، تأکید فرمودند. همان نقشی که مساجد در دوران انقلاب و دفاع مقدس ایفا کردند. همانطور که مسجد در این دوران به عنوان یک مبداء و آغازگر نقش آفرینی کرد، در مباحث و فعالیت‌های اجتماعی نیز مبدا و آغازگر باشد. کما اینکه سیره اهل بیت(ع) نیز همین بود.

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) در پایان گفت: نکته قابل تامل و توجهی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، که اساس فرهنگ و مذهب مارا تشکیل می‌دهد، آمیخته بودن دین و سیاست در مسجد بود. همچنین ایشان مخالفت خود را رسما با این موضوع که امام جماعت باید به کار خود بپردازد و سیاسی نباشد را اعلام و فرمودند: خیر! مسجد باید در امور سیاسی دخیل و فعال باشد.

(سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۵۵
https://news.masjed.ir/u/nzl
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید