چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۶
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۴۶۵
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد باب‌الجنه در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد:

روز عرفه، بندگان مشمول رحمت خداوند قرار می‌گیرند/ جوانان فرصت‌های طلایی روز عرفه را از دست ندهند

​حجت‌الاسلام علیاری گفت: در روز عرفه، شیطان رانده، حقیرو ذلیل می‌گردد و بندگان در زیر چتر امنیت الهی، مشمول رحمت خدای مهربان قرار می‌گیرند؛ باید سعی شود از این خوان گسترده و بی نظیر رحمت الهی بهره ببریم تا مشمول عنایت و رحمت خاص خداوند إن‌شاءالله واقع شویم.

(چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶) ۱۴:۱۶

پایگاه تخصصی مسجد، علیرضا برومند؛ روز نهم ذیحجه روز عرفه است و مراسم دعای عرفه هر سال با حال و هوایی بسیار معنوی در کشورمان برگزار می‌شود، عرفه روزی است که غبار عصیان از قلب‌ها بیرون می‌رود. عرفه روز اشک و ناله است. به سرزمین عرفات نگاه می‌کنیم، سرزمینی که سرزمین اشک نامیده شده است، لبیک اللهم لبیک ... هر ساله هم در عرفات و هم کسانی که در عرفات نیستند با نوای حاجیان ندای لبیک اللهم لبیک را طنین‌انداز می‌کنند، عرفه روز استجابت دعا، روز حسین و حسینی شدن است.برای بررسی و درک بیشتر این روز و دعای مخصوص آن، با حجت‌الاسلام مجید علیاری امام جماعت مسجد باب‌الجنه گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.

فلسفه روز عرفه چیست؟

روز نهم ذیحجه و روز وقوف حاجیان و زوارالهی درآن سرزمین مقدس را عرفه نامیده‌اند. چون در این روز بنده عاصی در پیشگاه خداوند اعتراف به ذنب و گناه خود می‌کند و به معرفت و شناخت نسبت به خود و پروردگار خود نائل می‌شود.

در واقع شرافت این روز به شرافت و اهمیت دعا برمی‌گردد که از آن در فرهنگ و روایات اهل‌البیت (علیهم‌السلام) تعبیر به سلاح مؤمن شده است. انسان دراین روز به دنبال بازیابی جایگاه الهی خود است. به همین سبب است که سرزمین عرفات، وادی معرفت شناخته شده است. ازخصوصیات این روز آن است که شیطان رانده، حقیرو ذلیل می‌گردد و بندگان در زیرچترامنیت الهی، مشمول رحمت خدای مهربان قرار می‌گیرند.

جایگاه دعای عرفه در بین دیگر ادعیه چگونه است؟

اولا بایدگفت که دعای عرفه امام حسین (ع) مربوط به سال واقعه عاشورا یعنی آخرین سفر حضرت به مکه نمی‌باشد. زیرا حضرت درآن سال روز هشتم ذی‌الحجه یا همان یوم الترویه مکه را ترک کردند و این دعای عظیم مربوط به سالهای قبل است. به هرحال دعای روز عرفه حضرت سیدالشهداء(ع) ازجایگاه و فضیلت ویژه‌ای برخوردار است. تاجایی که مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان می‌فرماید: با اینکه روزه گرفتن دراین روز وارد شده اما اگر ضعف ناشی از روزه باعث ضرر به خواندن دعای عرفه می‌شود اولویت با این دعای شریف است. لذا معلوم می‌شود که جایگاه دعای عرفه بسیار رفیع می‌باشد.

آیا ارزش و اهمیت دعای عرفه مانند شب قدر است؟

بله، روزعرفه از جهت اهمیت مانند شب قدر است. در این باره امام صادق(ع) می‌فرمایند: «اگر کسی نتواند در شبهای قدر توبه کند و استغفار کند و خود را در معرض نسیم رحمت الهی قرار دهد پس روز عرفه را دریابد». پس همانطور که شب قدر شب استغفار و توبه و شب ریزش رحمت الهی است، روز عرفه نیز مانند شب‌های قدر مبارک و پر فیض است.

همانطور که در شب قدر یکی از اعمال مؤکد توجه به آستان مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) است؛ روز عرفه نیز همین‌طور است بلکه بالاتر که در روایت داریم که خداوند در روز عرفه قبل از آنکه به زائران خود در صحرای عرفات عنایت و توجه کند اول به زائران امام حسین (ع) مرحمت می‌فرماید.

روایت است که بهترین عمل در روز عرفه زیارت قبرمطهر امام حسین (ع) است. اللهم ارزقنا زیارته وشفاعته

روز عرفه روز دعا و نیایش است از خداوند چه بخواهیم؟

در این روز هرکسی به فراخورحال خود و به میزان ظرفیت وتوجه خود و به اندازه معرفت و شناخت خود از خداوند درخواستهایی دارد.

بهترین خواهش‌ها و درخواست‌ها همان چیزهایی است که حضرات معصومین (ع) به ویژه وجود مقدس امام حسین(ع) در این روز مقدس ازخداوند مسئلت کرده‌اند. ما هم به همان‌ها متمسک شویم چرا که هر آنچه که نیاز و مصلحت است در این دعای شریف برای ارتقاء معرفت و شناخت مورد عنایت الهی برای یک انسان بیان شده و انسان را بسامان دنیوی و اخروی رهنمون می‌سازد.

حجت‌السلام مجید علیاری در پایان گفت: جوانان از فرصت‌های روز عرفه تا می‌توانند استفاده و بهره ببرند. کارهایی مانند اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی باعث نشود که از اعمال و مراسمات روز عرفه غافل شوند.

امام جماعت مسجد باب‌الجنه ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که خداوند رحمان برای ترقی انسان‌ها مخصوصا جوان‌های پاک و معصوم فرصتهای طلایی را تعریف و طراحی فرموده که از جمله آنها فرصت استثنایی روز عرفه است. باید سعی شود از این خوان گسترده و بی نظیر رحمت الهی بهره ببریم تا مشمول عنایت و رحمت خاص خداوند إن‌شاءالله واقع شویم.

(چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶) ۱۴:۱۶
https://news.masjed.ir/u/l9y
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید