دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۹
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۹۴۵۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
آیت الله میردامادی:

رویکرد جمهوری اسلامی ایران به حج، وحدت آفرین است

مسئول دفتر آیت الله نوری همدانی در تهران گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران به حج، وحدت آفرین و امنیت بخش است و دشمنان ما نمی خواهند مسلمانان در ایام حج از این کانون امن الهی بهره ببرند.

(دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶) ۰۹:۴۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از مهر ، آیت الله آیت میردامادی، مسئول دفتر آیت الله نوری همدانی در تهران گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران به حج، وحدت آفرین و امنیت آفرین است و دشمنان ما نمی خواهند مسلمانان در ایام حج از این کانون امن الهی بهره ببرند.

آیت الله سیدباقر آیت میردامادی، استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: مناسک اسلامی حج، جامع ترین و باشکوه ترین عبادت است چرا که تقریباً تمامی عبادات را در خودش جمع کرده و حج از این جهت، منحصر بفرد است. مراسم و مناسکی که هم قرآن و روایات بسیار بر آن تاکید داشتند و خود پیامبراکرم و معصومین(ع) هم به این امر خیلی اهتمام داشته اند. سرزمین مکه و مدینه به خاطر وجود مسجدالحرام و خانه خدا در مکه و به خاطر وجود قبر نورانی پیامبر اکرم و بقیع و مسجدالنبی در مدینه منوره، دو سرزمین آسمانی است و شاید به خاطر حیات بسیاری از بزرگان دین ما به ویژه اهل بیت(ع) که عطر و بویشان در مکه و مدینه مشهود است و وحی در این سرزمین نازل شده و خاک آن سرزمین شاهد رفت و آمد پیامبر و اهل بیت بوده اند و تمامی اینها، ویژگی خاصی به این سرزمین می بخشد.

امام جماعت مسجد همدانی ها یادآور شد: مناسکی که یک حاجی در موعد حج انجام می دهد ویژگی های خاصی دارد. یکی از نکته هایی که در حج متبلور است این که افراد غنی و توانمند از لحاظ مالی و بدنی در آن سرزمین حضور پیدا می کنند و حضور اینها از ابتدای ورود باید محرم شوند و لباس دنیایی را از تن برکنند و لباس ویژه ای بپوشند و خودشان را پاکیزه کنند. دعاها و عبادات و نمازهایی که در حج باید به جا آورده شود و طواف که اوج عبادات یک حاجی بر گرد خانه خداست و سایر اعمال که هر یک برای خدا فلسفه ای دارد و حاجی به شکلی خود را از دنیا جدا می کند و به لحاظ ظاهری هم از دنیا دوری می جوید و لباس ویژه ای می پوشد و در روز عید قربان قربانی می کند. این مناسک به قدری لطیف و زیبا طراحی شده اند که وقتی جمع مسلمانان در کنار همدیگر این آداب را انجام می دهند به قدری آهنگ باشکوهی دارد که اگر کسی یک بار به حج مشرف شود دلش می خواهد هر سال آنجا باشد.

این نویسنده و پژوهشگر فعال حوزوی اظهار داشت: در روایات زیادی از ائمه اطهار(ع)، فلسفه حج را پرسیده اند یا امام از بعضی از اصحاب خودشان پرسیده اند که شما که به حج رفتید آیا این اعمال را انجام دادید یا نه؟ و وقتی صحابی پاسخ درستی نداده حضرت می گوید گویا تو اصلاً به حج نرفته ای! آیا وقتی لباست را می کندی به این فکر بودی که از دنیا دل می کنی و دنیا را پشت سر می گذاری؟ یا وقتی قربانی می کردی آیا همه هوس ها و آمال های خودت را قربانی کردی؟ یعنی مناسک به خاطر پیوستگی اش و چینش زیبای آنها در کنار هم و آن هم در سرزمین خاص از حاجی پیش و پس از انجام حج شخصیت تازه ای خواهد ساخت. این عبادت در میان تمام ادیان بی نظیر است البته دیگر ادیان هم به شکلی مراسم مشابه حج را دارند ولی حج مسلمین به قدری جامع است که شخص آثار حج را در خودش مشاهده می کند و بعد از بازگشت حاجی به راحتی می توان تشخیص داد که فرد تحت تاثیر مناسک و عبادات حج قرار گرفته است.

حج منادی وحدت است
وی با تاکید بر وجود وحدت در مناسک حج گفت: با توجه به اینکه حج منادی وحدت است، گفتمان جمهوری اسلامی، وحدت و تقریب بین امت اسلامی می باشد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه وحدت در حج به معنی یگانگی بین مسلمانان و ممانعت از افتراق و واگرایی بین مسلمانان می باشد، خاطرنشان کرد: لذا تمام آنچه که به عنوان تفرقه در بین مسلمانان مطرح می شود نه برگرفته از مبانی اسلامی است نه آموزه های حج و نه گفتمان جمهوری اسلامی می باشد.

مسئول دفتر آیت الله نوری همدانی در تهران، حج را تجسم و تجلی وحدت دانست و بیان داشت: در انجام مراسم حج باید توجه داشت که خدا یگانه، خانه او تجلی گاه یگانه، اعمال یگانه و رفتار و مناسک همه یگانه و همه تعلقات از قبیل ملیت، جنسیت، سن و رنگ هیچ کدام در حج معنا ندارد و تمامی خدا و عبودیت است.

وی با بیان اینکه در انجام اعمال حج در کل یک وحدتی کاملا دیده می شود، اظهار کرد: حتی در برخی از اعمال حج مانند محرم شدن در مکان های خاص به طوری که همه از تمام دنیا یا از مدینه یا از جده در این مکان ها محرم می شوند و همه با لباس های خاص محرم می شوند و اینکه همه پشت مقام نماز بخوانند و همه سعی بین صفا و مروه داشته باشند یک وحدت دیده می شود.

آیت الله میردامادی ادامه داد: جمع شدن حاجیان در ساعت خاص نیمه شب تا طلوع آفتاب در مشعر، انجام رمی جمره در روز اول، قربانی در روز عید قربان و بازگشت به صفا نیز وحدت دیده می شود.

ایام حج، کانون همگرایی و وحدت بین مسلمان ها است
امام جماعت مسجد جامع حضرت امام رضا(ع) با بیان اینکه تمامی اعمال با هدف مشخص و معینی بر اساس وحدت انجام می شود، تصریح کرد: ایام حج، کانون همگرایی و وحدت بین مسلمان ها در جهت تعالی و رفع مشکلات آنان است لذا از هر آنچه که می تواند عامل تفرقه باشد و هر چه که می تواند این تضاد را ایجاد کند باید پرهیز کرد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: نگاه جمهوری اسلامی به حج، وحدت آفرین و امنیت آفرین است و دشمنان ما نمی خواهند مسلمانان در ایام حج از این کانون امن الهی بهره ببرند.

وی افزود: آنها می خواهند این تضاد خود ساخته را تداوم بدهند و نهادینه کنند لذا ما باید آگاه باشیم و از روش های بنیادینی که می تواند وحدت را ایجاد کند بهره ببریم و از هر حرکت تفرقه آمیز که عامل وحدت شود پرهیز کنیم.

مسئول دفتر آیت الله نوری همدانی در تهران، توحید، نبوت و معاد را اصول خاص و ارزش های مشترک را قرآن و حج و مذهب دانست و بیان داشت: لذا عامل مذهبی نباید ما را از اصول مشترک دور کند و دشمنان با نگاه تقلیل گرایانه و مذهب گرایانه تلاش می کنند که ما را از نگاه وحدت گرا و عام گرا دور کنند و نگاه واگرایی را در بین ما تقویت و نهادینه کند.

آیت الله آیت میردامادی خاطرنشان کرد: دشمنان امروز با خون مسلمانان، این واگرایی و تفرقه را نهادینه می کنند بنابراین باید از هر عاملی که ما را از اصول مشترک دور می کند پرهیز کرد.

(دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶) ۰۹:۴۹
https://news.masjed.ir/u/lsl
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید