دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۲
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۹۴۵۶
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
با پرونده ویژه روز جهانی مسجد؛

شماره 199 ماهنامه فرهنگی آموزشی و ترویجی«مسجد» منتشر شد

شماره 199 ماهنامه مسجد با سه پرونده ویژه روز جهانی مسجد، مسجد و بانوان و نگاهی متفاوت به پرونده منافقین منتشر شد.

(دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶) ۱۲:۲۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، شماره 199 «مسجد» با بخش‌ها و پرونده‌های جدید خود، نه تنها مناسبت‌هار ا به خوبی برنامه‌ریزی کرده بلکه نگاهی دقیق به آنچه پیرامون مسجد و امور مسجد می‌گذرد را در خود جای داده است.

شماره جدید ماهنامه «مسجد»، با چهار بخش «آفتاب صبح»، «پنجره باز»، «کوچه فرهنگ» و «پلاک مسجد»، ابتدا موضوعات روز را مورد بررسی و سپس با نگاهی دقیق، اهداف مرکز رسیدگی به امور مساجد با محوریت دیدار مقام معظم رهبری با ائمه جماعات استان تهران در روز جهانی مسجد در سال 95 را بررسی می‌کند. سپس به خطراتی که دنیای اسلام را تهدید می‌کند، از سعودی تا رجوی پرداخته و در پایان به مقوله مسجد از ظاهر تا باطن می‌نگرد. 

آفتاب صبح

در «آفتاب صبح» گزارشی از مراسم پانزدهمین اجلاس روز جهانی مساجد را می‌خوانید. مراسمی که با پیام تصویری مرجع عالیقدر آیت‌الله مکارم شیرازی آغاز و با تجلیل از خانواده شهید حججی و سردار قاسم سلیمانی پایان یافت. در این مراسم حجت الاسلام حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، دکتر علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس در سخنانی به اهمیت مسجد در جامعه و نقش آن در تربیت نیروی انقلابی همچون شهدای دفاع مقدس، شهید حججی و دیگر مدافعین حرم پرداختند.

گفتگوی «مسجد» با حجت الاسلام و المسلمین سید باقر آیت میردامادی پیرامون مسجد الاقصی و نقش مساجد و ائمه جماعات در تحقق مسجد تراز اسلامی یکی از از بخش های هم «آفتاب صبح »است.

خاطرات و دریافت‌های ائمه جماعت از فرمایشات رهبر مظم انقلاب در روز جهانی مسجد سال 95 در گفتگوهای «مسجد» با آنها را نیز می‌توان در «آفتاب صبح» خواند و بررسی ادله قرآنی درباره حضور بانوان در مسجد را می‌توان در یادداشت «مسجد» بازخوانی کرد. گفتگو با حجت الاسلام زیبایی‌نژاد در رابطه با مسجد و بانوان از دیگر بخش‌های مرتبط با نقش و حضور بانوان در مسجد است که در «آفتاب صبح» می‌خوانید.

مسجد و بانوان یکی از شعارهای مرکز رسیدگی به امور مساجد است که دوسال پیاپی تکرار می‌شود.

پنجره باز

 «پنجره باز» در قسمت اول خود به مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین آقایی قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد در رابطه با مطالبات رهبر انقلاب در یک‌سالگی دیدار ایشان با ائمه جماعات در روز جهانی مسجد، به برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد و خروجی آنچه که با محوریت توصیه‌های آن دیدار تاریخی انجام شده بود، می‌پردازد.

 ارائه گزارشی از طرح هر مسجد یک جهیزیه به همراه گفتگویی با حجت‌الاسلام مجتبی صداقت در رابطه با اجرایی شدن این طرح، نیز از محتویات «پنجره باز» است.

کوچه فرهنگ

«کوچه فرهنگ» در پرونده ابتدایی خود به زندگی یکی از مفاخر ائمه جماعات تهران، آیت‌الله شیرازی امام جماعت مسجد شفاء پرداخته و خاطرات این امام جماعت و مجاهد انقلابی را با حضور در مسجد ایشان از زبان خودش آورده است.

همچنین گرامیداشت یاد حجت الاسلام محمدصادق اخوان امام جماعت مسجدالزهرا و شیخ مصطفی مرتضایی امام جماعت مسجد معراج از شهدای منا در سالروز وفاتشان و گفتگو با نزدیکان آن مرحومین از نگاه «مسجد» دور نمانده و به تفصیل به آن پرداخته است. در این بخش «مسجد» جنایات آل سعود را در پرونده‌ای با این مضمون بازخوانی کرده است.

در «کوچه فرهنگ» همچنین دو فیش منبر با موضوع «عصمت معصومین(ع) و آیه تطهیر» و «زیبایی‌های زندگی امیرالمومنین(ع)» آمده است و گفتگوی مفصلی با امام جماعت اهل قلم، حجت الاسلام رجالی تهرانی امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در رابطه با آثار و حواشی یک نویسنده بخش پایانی این بخش را تسکیل می‌دهد.

پلاک مسجد

«پلاک مسجد» با گزارشی تفصیلی در رابطه با احیاء بافت تاریخی مسجد صنیع‌الدیوان شروع می‌شود و با پرونده‌ای در رابطه با منافقین ادامه می‌یابد. گزارشی که به موضوع «شهید و جلاد» پرداخته با گفتگویی با صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران این موضوع را بررسی کرده است.

گزارش پایانی پلاک مسجد که آخرین مطلب نشریه است به مسجد جامع حضرت قمربنی هاشم(ع) پرداخته است. ماهنامه در این بخش نگاهی به یکی از مساجد شاخص ناحیه شهید محلاتی دارد که یکی از نمادهای مهم آن فعالیت مستمر و تأثیر گذار در محله و منطقه است.

(دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶) ۱۲:۲۲
https://news.masjed.ir/u/jKl
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید