یکشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۱
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۹۴۴۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یادداشت/ امام جماعت مسجدولیعصر(عج) شهرک محلاتی

رویش‌های مسجدی مرز گفتمان لیبرالیسم و گفتمان اسلام ناب

حجت الاسلام علیزاده در یادداشت خود آورده است: آیا می‌شود قائل به فصل و جدایی دین از سیاست شد و مبانی ولایت فقیه و اختیارات قانونی آن‌را زیر سؤال برد و یا با افتخار از لیبرالیسم و حمایت از سران فتنه گفتگو کرد و در نهایت ردای خدمت و فرهنگ مسجدی را صادقانه به دوش کشید؟

(یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۵۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، متن یادداشت حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده امام جماعت مسجد جامع ولیعصر شهرک محلاتی معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با عنوان «رویش های مسجدی مرز گفتمان لیبرالیسم و گفتمان اسلام ناب» به شرح ذیل است:

1.  مسجد در جامعه اسلامی و انقلابی به‌منزله خاکریز و سنگر اول نیروهای مؤمن و متعهدی است که جهت حرکت زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی خود را با جهت محراب که همان توحید و یکتاپرستی است، تنظیم می‌کنند و جز توکل و رضا و خشنودی و نصرت خالق هستی، پشتوانه‌ای نمی‌شناسند. از منبر وعظ و موعظه‌اش هویت و جوهره حیات طیبه را به‌روشنی فهم و در شکوفایی استعدادهای درونی خویش به‌کار می‌بندند و بدین‌سان عقول و قلوب خود را هدایت‌شده و بصیرت‌یافته می‌یابند و البته رونق محراب و منبر نیز، جماعات باشکوه نمازگزاران مخلص و بی‌ریایی هستند که هر سه وعده صبح و ظهر و شام حول محور امام جماعت، یک‌صدا و منسجم به رکوع و سجود می‌پردازند و با اجتماع معنوی خود، فکری نو درانداخته و حرکتی تازه را آغاز می‌کنند که البته حقیقت ثواب در جماعت مؤمنان و مؤمنات اعم از جماعات مساجد و یا مصلاهای نمازجمعه به همین آغاز و حرکتی تازه است نه این‌که خود پایان و مقصد غایی باشد. آغازی برای تغییر و تحول، آغازی برای بیداری و هوشمندی، حرکتی برای گره‌گشایی و انجام امور خیر، آغازی برای سرزندگی و شور و نشاط، آغازی برای قیام و فریاد، حرکتی برای سالم زیستن و صحیح اندیشیدن، آغازی برای تولی و تبری و بالاخره آغاز و حرکتی برای نهادینه‌سازی دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر.

2. چنین مسجدی همواره عزیز، بصیرت‌افزا، پناه‌گاه و تحول‌آفرین و امیدبخش است و البته همچون مسجدالاقصی هرچه بیشتر مورد تهاجم قرار گیرد و یا به آتش کشیده شود، راست‌قامت و استوارتر خواهد ماند.

  در چنین مسجدی است که مفاهیم بلندی همچون مقاومت و ایثار و دفاع از حریم و حرم و جهاد در راه خدا و مدیریت جهادی و اخلاص در نیت و عمل و ارزش‌ها و آرمانهای انقلاب و اندیشه سیاسی اسلام و ولایت مطلقه فقیه و بالاخره استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی، جلوه‌هایی زیبا و شیرین و دلنشین می‌یابد و این همان مسجد انقلابی در طراز نظام اسلامی است که پرورش‌یافتگان آن مرز روشن گفتمان اسلام ناب و لیبرالیسم کور و یا روشنفکری بیمار و وابسته است.

 مسجدی که رویشها و نمونه‌های درخشانی همچون شهید حججی را رو می‌کند و حجتی برای همگان قرار می‌دهد که چه زیبا در مقامش، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) فرمودند: «شهید حججی نمونه‌ای درخشان از رویشهای اسلامی و انقلابی است، شهید حججی عزیز در دنیایی که روزنه‌های اغواگری صوتی و تصویری فراوانی وجود دارد، چنین درخشید و خداوند او را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد.»

3.  مسجد و مسجدیان که ولی‌نعمتان و صاحبان اصلی قدرت و ثروت در نظام سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی می‌باشند، اکنون پس از 38 سال در شرایطی که کاملاً به فراموشی سپرده شده و از حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری خُرد و کلان جامعه به حاشیه رانده شده‌اند، در حالی باید نشر اغواگری و لاابالی‌گری و رواج فسادهای جورواجور را به نظاره بنشینند که گویا خار در چشم و استخوان در گلو دارند و از واهمه اتهامات ناجوانمردانه و ناعادلانه، همراه با سکوتی پرمعنا به روزهای گذر و گذار از نزاعها و دعواها و کشمکش‌های سیاسی فتنه‌گون که همه‌چیز را کبود و آب را نیز گل‌آلود کرده است، چشم بدوزند که شاید به برکت خون پاک محسن حججی‌ها بالاخره حجت بر همگان تمام گردیده و فرجی حاصل شود.

4. برخی به خیال آن‌که دعوا بر سر لحاف ملاست و دعوای زرگری است و اختلاف در سلایق است، از آشتی ملی می‌گویند و در تب و تاب برجام‌های خودی و در تکاپوی تبدیل و تحریف امام و خط امام و نادیده انگاشتن فتنه‌های مرموز گذشته هستند که باید دید برجام اولش در پیچ و خم بدعهدی‌ها و بدذاتی‌های آمریکا چگونه جان سالم به در می‌برد تا بشود اقدام مشترک دیگری در دو جبهه و دو گفتمان کاملاً متضاد تصور کرد و آیا می‌شود قائل به فصل و جدایی دین از سیاست شد و مبانی ولایت فقیه و اختیارات قانونی آن‌را زیر سؤال برد و یا با افتخار از لیبرالیسم و حمایت از سران فتنه گفتگو کرد و در نهایت ردای خدمت در حاکمیت سیاسی مبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگ مسجدی را صادقانه به دوش کشید؟ آن‌هم در حالی که قصه پرغصه کشمکش‌های سیاسی همچون آتش فتنه داعش، ظاهری دارد و باطنی؛ ظاهر آن جنگ قومی و مذهبی و مسلمان‌کشی به دست مسلمان، آنهم قربة الی الله و هر دو طرف به قصد و نیت فتح بهشت و همنشینی با حوریان و فرشتگان اما باطن آن فرمان قطار فتنه است که در دست سران کفر و شرک و الحاد یعنی آمریکا و صهیونیزم و انگلیس می‌باشد. اینجاست که شأن و منزلت مدافعان حرم و پاسداران حریم امنیت با مرکب خون شهیدان مظلوم در دیار غربت امضا می‌گردد.

چه به‌جا و البته کمی با ملاحظه و ایهام، سردار سرافراز جبهه‌های مقاومت و ایثار شهید زنده، سلیمانی عزیز در اجلاس بزرگداشت مسجد اشارتی داشتند که بازی دوگانگی و چندگانگی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و باحجاب و بی‌حجاب و یا نزاع بر سر موسیقی و کنسرت و دیگر حواشی مرموز، متأسفانه کسی را برای نظام و انقلاب ممکن است باقی نگذارد و البته با نیم نگاهی به سطح حوادث و امور، همین واقعیت تلخ است که فرصتها و سرمایه‌هایی را سوزانده و به هدر داده و می‌دهد و هم‌چنان سرگرمی و سردرگمی در حواشی، متن را به فراموشی و غفلت می‌سپارد و تا جایی پیش می‌رود که سلفی‌بگیران نیز در خانه ملت از عزت و عظمت ملت غافل و تن به نمایش‌های بچه‌گانه می‌دهند، در حالی که در همین زمان فرزندان هوشمند و جان بر کف ملت در مجموعه یگانهای امنیتی به‌ویژه قرارگاه ثارالله تهران در تکاپوی تأمین امنیت مراسم تحلیف برای خلق عزت و اقتداری دیگر برای کشور و نظام بودند.

 ای کاش قدر این همه مجاهدت‌ها دانسته شود و در بازار بلبشوی سیاست به چوب حراج سپرده نگردد و آنانکه به پشتوانه اعتماد رهبر عزیز و ملت صبور به سکوی قدرت و صندوق ثروت ملی و بیت‌المال دست می‌یابند از مرز تقوا و پاکی خارج نگردیده و لااقل پاسخ یک قطره از خونهای پاک ریخته‌شده را با خدمتی صادقانه و همتی بلند ادا نمایند. در این آرزوی خیر فرقی بین دولتمردان دولت دوازدهم و شوراهای شهر و شهرداران سراسر کشور نمی‌باشد که همه از خانواده بزرگ و با عظمت ملت ایران هستند و انتظار می‌رود با چشمی باز، روزنه‌های نفوذ شیاطین جنی و انسی را رصد کنند و با پشتوانه حمایت توده مردم بر اصول و ارزشهای ملی و مکتبی و انقلابی اصرار بورزند که راه صلاح و رشد و پیشرفت با خدماتی بی‌منت و صادقانه هموار و هموارتر گردد، ان‌شاءالله‌.

5. البته رمز این موفقیت در گرو این است که در این فرصتهای زودگذر تنها و تنها خود را وقف خدمت به توده مردم نمایند و به‌دور از سطحی‌نگری و سیاست‌بازی به جوهره و هویت اصلی ملت ایران یعنی مسلمانی و انقلابی‌گری بیندیشند و بدانند که اندیشه‌های لیبرالی و سکولاری و روشنفکری انفعالی و ارتجاعی در جامعه اسلامی و انقلابی ره به‌ جایی نمی‌برد و اگر ببرد، جز بیراهه ذلت و خواری آنهم با هزینه‌های سنگین سازش و تسلیم نخواهد بود.

6.  قطعاً لیبرالهایی که از تنش‌زدایی با آمریکای جهانخوار به تنش‌زدایی با داعش رسیده بودند و مجاهدات مدافعان حرم و ایثارهای رویشهای انقلاب یعنی حججی‌ها را تخطئه می‌کردند، نمی‌توانند مشاوران و عاملان خوب و شایسته‌ای برای خدمتگزاران صدیق انقلاب و مردم باشند. اینان به‌‍واقع مقلد مرحوم بازرگان‌ها و لیبرال‌منش‌های دوره بنی‌صدر هستند که قایل بودند برای بقای ایران باید حتی با شیطان بزرگ آمریکا هم کنار آمد که البته علیرغم خون‌دلهای فراوان امام خمینی(ره) و تحمل این جماعت خام‌اندیش و غرب‌گرا در نهایت با استعفای بازرگان و عزل بنی‌صدر و کنار زدن ایشان که سمبل تفکری لیبرالی و سازشگرانه بودند، موافقت فرمودند. کافی است علت اصلی استعفای بازرگان، رئیس اولین دولت بعد از پیروزی انقلاب (دولت موقت) و عزل و فرار خفت‌بار بنی‌صدر را یکبار دیگر مرور کنیم تا سپس عظمت و ارزش عناصر مکتبی و ارزشی و انقلابی را در دولت مکتبی شهیدان رجایی و باهنر، در نگاه آن روز توده مردم ایران که با شور و شعفی غیرقابل وصف در اقبال از چهره‌های زلال و مخلص عرصه خدمت بی‌منت و به‌دور از هرگونه شائبه و ناپاکی و رانت و تزویر و نفاق و دورویی تجلی داشت، بار دیگر یادآوری و مشاهده نمائیم.

7.  به فضل الهی دولت دوازدهم در حالی کار خود را آغاز کرده است که همزمان با هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر و با داشتن تجربه 4 ساله و پشتوانه حمایت همه ملت و ارکان نظام به‌ویژه مجلس شورای اسلامی، دیگر جای هیچ عذر و بهانه‌ای برایشان باقی نمانده است، اکنون وقت پاسخگویی عملی به انتظارات مردم و رهبری حکیم و فرزانه انقلاب و نیز تدارک و تأمین وعده‌های داده‌شده است.

  امید است میراث امام و شهیدان پرافتخار انقلاب به‌ویژه رجایی و باهنر در شرایط حساس کنونی با مدیریت‌های جهادی و متعهدانه به‌خوبی پاس داشته شود و کشتی انقلاب پرشتاب‌تر از هر زمان رو به‌سوی اهداف مقدس و آرمانهای بلندش به پیش برود.

8.  در این‌راستا مسجد و مصلاهای نمازجمعه کانون ره‌یافتگی و بصیرت‌افزایی و وفاق و همدلی و رهایی از هواهای نفسانی و هدایت و رشد است و لذا هرچه مدیران و مسؤولان با مسجد و فرهنگ مسجدی و انقلابی انس بگیرند، زمینه برای سربلندی آنان نیز فراهم‌تر و هرچه فاصله گرفته و امید به بیگانه ببندند، قطعاً مصداق هشدار خدای متعال می‌شوند که در آیه 120 سوره بقره فرمود: «وَ لَنْ تَرْضی‌ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصاری‌ حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الْهُدی‌ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصیرٍ»

  نصرت و یاری خدای متعال بالاترین پشتوانه‌هاست و نیاید روزگاری که سایه نصرت الهی به‌خاطر ناسپاسی و قدرنشناسی و غفلت، از سر ما دور گردد، چنان‌که در مناجات شعبانیه نیز به ما آموختند: «إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی» والسلام.

 جایگاه مسجد در نظام اسلامى
 فراموش نکنیم که نظام سیاسى و دولتها در جامعه انقلابى اسلامى ما برآمده از مسجد و فرهنگ مسجدى است‌.
مسجد به‌عنوان سنگر اصلى و محورى انقلاب اسلامى اولین جایى بود که جرقه‌هاى اولیه انقلاب در آن زده شد و کانونى براى فریاد بود و قیام.
مسجد نه یک چهاردیوارى خشک و بى‌روح و محلی صرفاً براى رکوع و سجود و یا تربیت فردى بلکه مسجد در تراز نظام ولایى و انقلابى، محرابش جهت حرکت را نشان مى‌دهد و منبرش محتوا و ماهیت حرکت را تبیین مى‌کند و جماعاتش شورآفرین و موتور محرکه حرکت هماهنگ و منسجم و جمعى را به تصویر مى‌کشد. بنابراین مسجد در جامعه اسلامى انقلابى، کانونى است محورى براى حرکت، براى قیام و فریاد و براى رشد و پیشرفت، چنان‌که مسجدالاقصى شاهد و نمادى بر این مدعاست. آیا هیچ از خود پرسیده‌ایم که چرا رژیم صهیونیستى نسبت به مسجدالاقصى حساس است؟ اگر مسجدالاقصى مسجدى بود سکولار و یا بى‌خاصیت و به‌جاى شورآفرینى، خمودى و سستى و سازش با قدرتهاى زورگو و متجاوز و ظالم را تبلیغ مى‌کرد آیا باز هم مورد هجوم وحشیانه مزدوران صهیونیستى قرار مى‌گرفت؟ و یا اگر مسجدالنبى(ص) و مسجدالحرام که متأسفانه تحت سیطره وهابیت و عوامل وابسته به استکبار قرار دارد اگر مأذنه و منصب و اجتماعات میلیونى‌اش به‌ویژه در مراسم حج یکپارچه برائت از مشرکان و ستمگران بین‌المللى و فریاد بر سر آمریکا و اسرائیل و جبهه استکبارى بود آیا به همین مقدار اجازه انجام مناسک حج را مى‌دادند؟! آرى خاستگاه صاحبان قدرت همواره وجود مساجدى است ساکت و بى‌رمق و بى‌خاصیت در کنار کلیساها و دیگر اماکن مذهبى جهان که کارى به نظام سلطه و استکبار نداشته باشند و از کنار صدها و هزاران جنایت و تجاوز علیه بشریت به‌سادگى عبور کنند.

  اما از منظر مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مسجد و هر تریبون مذهبى باید ضمن بصیرت‌افزا بودن، شورآفرین نیز باشد و در برابر مظلومان و ستمدیدگان خاضع و زبانى گویا در حمایت و پشتیبانى از آنان و در برابر جبهه کفر و شرک و الحاد و ظلم و ستم، قاطع و پرصلابت و با شهامت و شجاعتى عاشورایى، چنان‌که در کلام پاکشان این‌گونه فرمودند: «العامل بالظلم و المعین له و الراضى به شرکاء» و در مقال دیگر فرمودند: «الساکت کالراضى»

  بنابراین عامل به ظلم و یارى‌دهنده ظالم و کسى‌که رضایت به انجام ظلم داشته باشد و نیز سکوت‌کننده‌اى که فضا و بستر را براى تحقق ظلم ظالم فراهم مى‌سازد، هر چهار گروه در انجام ظلم شریک هستند.

مساجدکانون رویش حججی‌ها

 در هنگامه و غوغای دنیامداری و فردگرایی، مدافعان و شهدای حرم، پرچمدار دوباره خدامحوری و منافع ملی شدند و در وانفسای لذتجویی و بحبوحه غفلت، شهید حججی سروقامت دوباره به ما لذت شهادت و جهاد در راه خدا را یادآور شد. ابتدا با چشمان نافذ و نگاه مصممش و سپس با تصاویر و صداهایی که از خود به یادگار گذاشته بود. شهید محسن حججی، اجتماعی از حجت‌هاست برای ما در این زمانه پرهیاهو. این جوان بیست و پنج ساله، حجت است برای آنانی که جوانی را بهانه غفلت و لذت‌جویی‌های‌ بی‌حساب می‌دانند. شهید مدافع حرم پاسدار رشید اسلام «محسن حججی» پس از 2 روز اسارت، 18 مردادماه به دست عناصر گروهک تکفیری داعش در سوریه به طرز بسیار فجیعی به مقام رفیع شهادت نائل شد، شجاعت‌های این مرد بزرگ از همان روز اسارت نقل مجالس شد به‌طوری که نام این شهید بزرگوار در تمام دنیا پیچید و جهانیان بر داعش لعنت فرستادند و با خانواده شهید حججی همدردی کردند.

 شهید محسن حججی علاوه بر کسوت والای پاسداربودن، در مسجد محل زندگی از فعالان فرهنگی بود که با شرکت در برنامه‌های فرهنگی اقدامات خداپسندانه‌ای انجام می‌داد. اینروزها همهجا حرف از شهید محسن حججی است و بهحق که این شهید تأثیر بسیار بزرگی بر جامعه و به‌ویژه جوانان گذاشت.یکی از سؤالات اصلی اینروزها که توجه افکار عمومی و جهان را به خود معطوف کرده است، این است که این شهید بزرگوار در چه محیطی تربیت یافته که رفتار و شهادت او این‌گونه مورد توجه قرار گرفت و توانست موج مثبتی در دنیای امروزی ایجاد کند. به‌طور قطع و یقین مسجد به‌عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهم‌ترین نهادهای جامعه‌ی اسلامی با کارکردی چندمنظوره بهشمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا نموده است. در پیروزی انقلاب اسلامی، مسجد به‌عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش‌آفرینی کرد و امروز هم مسجد در کانون تحولات بیداری اسلامی در منطقه قرار دارد.

 رویش‌های اسلامی و انقلابی‌
  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز دوشنبه در دیدار جمعی از مسؤولان و فعالان فرهنگی از استانهای یزد و همدان با تأکید بر لزوم تقویت روحیه انقلابی در نسل جوان، شهید حججی را نمونه‌ای درخشان از رویش‌های انقلاب خواندند و خاطرنشان کردند: مسؤولان فرهنگی موظفند روحیه و جریان انقلابی را در محیطهای مختلف تقویت و از آن پشتیبانی کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به بسترهای فراوانی که در دنیای امروز در جهت گمراه کردن نسل جوان ایجاد شده است، افزودند: در مقابل این تبلیغات مضرّ و صداهای گمراه‌کننده، ظرفیت‌های بزرگی در جهت هدایت و رویش جوانان وجود دارد.

  رهبر انقلاب اسلامی، شهید حججی را نمونه‌ای درخشان از رویش‌های اسلامی و انقلابی خواندند و فرمودند: شهید حججیِ عزیز در دنیایی که روزنه‌های اغواگر صوتی و تصویری فراوانی وجود دارد، چنین درخشید و خداوند او را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد. ایشان با اشاره به درخواست‌های فراوان جوانان برای حضور در جبهه‌های مبارزه با دشمن، افزودند: امروز بسیاری از جوانان با انگیزه بالا و ایمان باورنکردنی، به‌دنبال آنند که از زندگی ، خانواده و راحتی خود بگذرند و با عشق به جهاد و دفاع از ارزشها با دشمن مبارزه کنند که باید قدر این رویش‌های جدید و ارزشمند را دانست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تقویت روحیه انقلابی و جهادی را مهم‌ترین وظیفه مسؤولان و دست‌اندرکاران فرهنگی خواندند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: باید همه تلاش خود را مصروف تربیت دینی و انقلابی جوانان کنید و بدانید اخلاق نیز همراه با تقویت روحیه انقلابی و دینی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، ایجاد و ماندگار می‌شود. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مسؤولان باید جریان عظیم نیروی انقلاب را که خوشبختانه در بین جوانان جریان دارد، تقویت کنند و بهگونه‌ای عمل نکنند که جریان انقلابی، تضعیف و جریانِ مقابل آن در محیطهای فرهنگی، دانشگاهی و تبلیغات دینی تقویت شود.

 

 خصوصیات شهیدحججی از زبان دوستانش‌
-   محسن هر مسأله‌ای را ابتدا از نگاه معنوی و دینی بررسی می‌کرد، به قدری ولایت‌مدار بود که حتی به گوش دادن تمام سخنان مخالفان نیز می‌پرداخت و راجع به موضوعاتی که مخالفان مطرح کرده بودند تحقیق می‌کرد، پاسخش را به‌دست می‌آورد.

-   محسن خیلی نگاه می‌کرد ببیند آقا چه می‌گویند و وقتی می‌دید آقا بسیار در حوزه کتابخوانی تأکید و دغدغه دارند، در این بخش، بسیار جدی کار می‌کرد. از تبلیغ کتاب در مدارس و نماز جمعه و تبلیغ چهره‌به‌چهره، با کوله‌پشتی و.... در مؤسسه‌ی «ن و القلم» که زیرمجموعه مؤسسه شهید کاظمی بود، مشغول به فعالیت در حوزه کتاب بود.

-  ایشان همواره در حال خواندن قرآن بود و هیچ‌گاه نماز اول وقتش ترک نمی‌شد و پیش‌نماز می‌شدند زیرا آداب و قرائت را به‌درستی بلد بودند.
-  شهید حججی همواره جسارت خاصی را برای انجام کارها داشتند.

-  «آقا محسن» کارهایی را در مؤسسه فرهنگی انجام می‌داد که کم‌وبیش مبدع خیلی از حرکت‌های آتش به اختیار فرهنگی بودند و کمک به فقرا و کمک به تحقیقات علمی و فناوری همواره دغدغه ایشان بود.

-  از ویژگی‌های محسن که او را از دیگران متمایز می‌کرد، مقید بودنش بود؛ این قضیه بارها به من ثابت شد. به‌طور مثال گاهی اوقات مجبور بودیم در خانه‌های مردم سوریه بمانیم یا از آن‌ها به‌عنوان سنگر استفاده کنیم. هنگام نماز که می‌شد شهید حججی از ساختمان بیرون می‌رفت یا در حیاط به اقامه نمازش می‌پرداخت تا مبادا نمازش شبه‌ای داشته باشد.

-  محسن از عزیزانی بود که در نماز جماعت مرتب حاضر می‌شد و هرگز نماز خود را فرادی نمی‌خواند، صرفاً یک نمازگزار نبود، بلکه تلاش می‌کرد مؤثر باشد.

-  محسن هم از بچگی خیلی به امام حسین(ع) علاقه داشت. در همه مجالس مذهبی او را با خود می‌بردم. شب‌های جمعه پدربزرگش مراسم داشت. همیشه در آن مجالس حضور داشتیم. زمانی که هفت سالش بود زیارت‌ عاشورا را یاد گرفته بود و از حفظ آن‌را می‌خواند.

- محسن حججی، حجت است برای ماهایی که هجوم رسانه‌ها و سیل بنیان‌کن هرزه‌گی و ولنگاری را پایان دین‌باوری و دوران سلطه کامل سبک زندگی غربی می‌دانیم. این جوان مومن و انقلابی نجف‌آبادی، حجت است برای همه آن‌هایی که از نقش و تأثیر اخلاص و ایثار غافل شده‌اند. محسن نیکسرشت ما حجت است برای کسانی‌که از نقش شهید و شهادت غافلند. چقدر برنامه‌ریزی فرهنگی، چقدر هزینه و چقدر زمان لازم بود تا اثر فرهنگی که خون و شهادت این جوان پارسا و مومن بر جامعه گذاشت، بتواند محقق شود؟

- شهادت محسن تأثیر بی‌نظیری بر مردم جامعه گذاشت، بعد از شهادت آقا محسن جوانان ما باید درس ایستادگی مقاومت و پایداری را بیاموزند. محسن یک یاعلی بزرگی را در جامعه گفت. این ایستادگی و غرور ملی بعد از محسن که هم‌اکنون شاهد آن هستیم، به‌خاطر ارزش والای کار او است.

  مسجدمرکز وکانون هدایت و سیاست اسلامی‌
  تشکیل حکومت و جامعه اسلامی با محوریت مسجدالنبی(ص) به دست مبارک رسول مکرم و پیامبراعظم(ص) خود بیانگر نقش محوری و جایگاه والای مسجد در اجتماع مسلمانان است. معمارکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در این خصوص می‌فرماید: «اسلام از زمان پیامبر(ص) حکومت تشکیل داده است، قوای نظامی و انتظامی داشته است، در سیاست دخالت می‌کرده و مسجدالنبی مرکز سیاست اسلامی بوده و ثقل قدرت اسلامی مسجد سنگر مقدس و دژ مستحکم انقلاب اسلامی در مراحل و مقاطع مختلف بوده است. ایجاد هسته‌های مردمی متشکل از مؤمنین و متدینین در مساجد با هدایت روحانیت بیدار وپیشرو وآگاه بخشی به اقتشار مختلف مردم از طریق شبکه گسترده مساجد، زمینه سقوط رژیم ستم‌شاهی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم نمود. دردوران پرافتخار دفاع مقدس این مساجد بود که خیل عظیم رزمندگان دلاور اسلام را به جبهه‌ها روانه می‌کرد و همزمان پشتیبانی و تدارک مردمی جبهه‌های حق علیه باطل را نیز به‌عهده داشت.از دل مسجد، شجره طیبه بسیج روئید و پایگاه‌های بسیج مساجد با حضور گرم میلیون‌ها انسان مؤمن و فداکار مرکز تلاش و مجاهدت مخلصانه در همه عرصه‌ها برای دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی شد.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در خصوص حضور جوانان بسیجی در مساجد می‌فرماید: «حضور جوانان و روحیه‌های بسیجی باید محیط مسجد را زنده و پرنشاط و آینده را پر و لبریز از امید سازد.»

درشرایطی که موج بیداری اسلامی در منطقه فراگیر شده است، نقش مساجد در روشنگری و هدایت امت اسلامی برای انتخاب راه صحیح و گرفتار نشدن در دام بدخواهان اسلام خصوصاً آمریکای جنایت‌کار و صهیونیسم غاصب بیش از گذشته اهمیت دارد و به‌همین‌دلیل دشمنان اسلام از هر فرصتی برای تضعیف و ضربه‌زدن به این مرکز ثقل قدرت اسلام استفاده می‌نمایند. اگرچه بحمدالله امروز با ایجاد تحولات ساختاری در پایگاه‌های بسیج مساجد و استفاده از روش‌های نوین خصوصاً در حوزه تربیتی و آموزشی، ارتباط و درهم‌آمیختگی بسیج ومسجد بیشازپیش عینیت یافته و گام‌های مؤثری برداشته شده است، ولی با کارکرد مسجد طراز اسلامی فاصله داردکه باید برای رسیدن به هدف نهایی همه آحاد جامعه تلاش کنند.

 

  چه انتظارى از دولتمردان در خصوص ظرفیتهاى مساجد وجود دارد؟
  تغییر نوع نگاه و برداشتن دیوارهایى سختى که بین حاکمیت و دولت و دولتمردان و مساجد کشیده شده است، مهم‌ترین انتظارى است که از مسؤولان و مدیران کشور مى‌رود.

  امروز حق مسجد و مسجدیان متأسفانه نادیده گرفته مى‌شود
  به‌راستى چه میزان مسجد و اهالى مسجد به‌ویژه امامان جماعت و جوانان با انگیزه مسجدى در دولتها و حاکمیت به بازى گرفته مى‌شوند.
آیا چه میزان جذب نیروى انسانى در ادارات به‌سان سالهاى اول پیروزى انقلاب از مساجد صورت مى‌گیرد؟ و آیا کدامین سیاست و برنامه فرهنگى و اجتماعى است که متأثر از فرهنگ مسجدى باشد؟

  امروز مسجد با زبان بى‌زبانى از کلیه مسؤولان کشورى و لشکرى به‌ویژه سران قواى ثلاثه کشور مطالبه‌گرى جدى دارد چراکه سنگر و خاکریز اولیه و اصلى انقلاب و نظام اسلامى همواره مسجد بوده است و باید در همیشه زمان نیز مسجد باشد و اگر روزى مسجد در نظام اسلامى دچار آسیب شود و یا از رویکرد انقلابى به سکولارى سوق یابد، قطعاً مقصر اصلى آنانى هستند که پاى سفره مسجد به مقام و منزلت‌هاى اجتماعى دست‌یافتند و حق مسجد را به‌عنوان سنگر اصلى انقلاب خواسته یا ناخواسته ادا نکردند و مسجد و فرهنگ مسجدى را در حوزه‌هاى تصمیم‌سازى و تصمیم‌گیرى دخالت ندادند و به‌عبارتى به حاشیه راندند و البته اکنون که در پایان دهه چهارم انقلاب اسلامى هستیم، این دولتمردان و سیاستمداران هستند که مدیون مسجد و فرهنگ مسجدى هستند و اگر بخواهند از پشتوانه واقعى مردمى برخوردار باشند و در مقام خدمت صادقانه و مفید گامهاى بلندى بردارند، باید محله‌محورى و مسجدمحورى را پیشه ساخته که محلات با محوریت مساجدند که کانون اصلى تولید قدرت نرم و محل تمرکز استعدادها و توانمندیهاى مردمى هستند. به امید روزى که همه شؤون نظام و جامعه متأثر از مسجد و فرهنگ مسجدى باشد که دیگر هیچ دغدغه و دلنگرانى نخواهد ماند. ان‌شاءالله‌.
انتهای پیام/

(یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۵۱
https://news.masjed.ir/u/j6a
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید