پنج شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۷
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۹۴۱۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری؛

فهم و جهان‌بینی توحیدی و اقدام موافق ایمان باعث پرواز ایمان می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در شرح دعای صحیفه سجادیه گفت: جهان‌بینی توحیدی و اقدام موافق ایمان سبب پرواز ایمان می‌شود و قرآن عمل صالح را عامل اصلی در رشد ایمان می داند

(پنج شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶) ۱۱:۳۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری در ادامه سلسله جلسات شرح دعای صحیفه سجادیه گفت: مؤمن وقتی در مراتب صدق ایمان به عالی ترین درجه از خلوص و صداقت دست می یابد. یعنی همان گوهر و حقیقت ایمان در قلب انسان مومن متمکن شد این به صورت درونی متکی به حقیقت مومن که فطرت است ومزین به ایمان شد وی تصریح کرد: انسان مومن با حقایق عالم ارتباطش ارتباط محبوبیت می‌شود و این مورد اقبال عالم هستی است. این گوهر ایمان درجات دارد. درجات ایمان بلکه به صورت دقیق به صدق ایمان به حضرت حق و غیب رسالت و ولایت. هرچه درجه خلوص بیشتر شود تقرب او نیز بیشتر می‌شود. شرک جلی در بدو ایمان متلاشی می‌شود اما شرک خفی در ساحت مومن راه دارد. و مومن هرچه درجه اخلاصش بالاتر می رود رگه های شرک خفی نیز بیشتر از بین خواهد رفت و پذیرش انوار حق در او بیشتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ابراز داشت: رتبه اخلاص وقتی فراهم شدمومن در موقعیت تازه قرار می گیرد بعد از آن حیات طیبه ایی برای مومن آغاز می‌شود که از سمت خدا به او افاضه شده است.

وی یاد آور شد: فهم و جهان‌بینی توحیدی و اقدام موافق ایمان باعث پرواز ایمان می‌شود اما قرآن عمل صالح را عامل اصلی در رشد ایمان برمی‌شمرد و می‌گوید آنچه ایمان را پرواز و ترفیع می‌دهد عمل موافق با ایمان و اخلاص است. در اینجا عیار ایمان به رتبه‌ای می‌رسد که پسندیده می‌شود و این مرحله تعبیر به صدق می‌شود. حاصل مجاهدت با ضریب اخلاص را خدا می پسندد. واین متاع را می خرد خداوندی که رحمت و کرامت مطلق است چه بهایی برای آن می پردازد این موضوع را فقط خود خدا می‌داند و خریداری خدا به مزایده است نه مناقصه. نفس مومن از رهگذر ایمان نفیس می‌شود. خداوند در قرآن می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ یعنی هم جان مؤمنان که حقیقت وجودی مومن است و هم اموال که فرع وجود مومن است را خداوند باری تعالی می خرد. وفرع وجود به علت انتساب به گوهر ذات که اصل است مؤمن قیمتی می‌شود. این آیه شرافت مؤمن را نشان می دهد.

خداوند برای هر کسی اجلی نوشته اگر اجل مؤمن در دست خودشان بود یک لحظه این جان در کالبد نمی ماند. به شوق و چه به خوف می داند باید به حضرت حق پناه ببرد.

جلسات شرح دعای صحیفه سجادیه هر هفته دوشنبه‌ها از ساعت ۱۸ در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه شهید صیرفی پور است و ورود برای عموم علاقه مندان رایگان است.

(پنج شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶) ۱۱:۳۷
https://news.masjed.ir/u/t5k
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید