سه شنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۹
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۹۴۱۰
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یاددداشت/حجت الاسلام مجتبی صداقت؛

آبادگران مسجد فقط سازندگان مسجد نیستند / آبادگران مسجدی باید مومن به قیامت باشند

مدیر برنامه های فرهنگی معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد نوشت : آبادگران مسجد فقط و فقط سازندگان مسجد نیستند که به نظر حقیر آبادانی مساجد در مرحله دوم سخت تر واساسی تر خواهد بود وآن هم اداره مسجد و مدیریت برنامه های آن است.

(سه شنبه ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۵:۱۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، حجت السلام مجتبی صداقت مدیر برنامه های فرهنگی معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در یادداشتی نوشت : «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ» (التوبة - آیه 18 ) ؛ مساجد خدا را تنها کسانی آباد می کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز برپا می کنند و زکات می دهند و جز از خدا نترسیده اند. امید است آنان از هدایت یافتگان باشند.

این آیه درباره آبادانی مساجد است و بعضی همانند دیگر حداقل اندیشی هایی که دارند این آیه شریفه را نیز حداقلی معنا کرده اند. به نظر می رسد سیاق آیات قبل و بعد هم نه تنها اشاره به ساختن مسجد ندارد بلکه به اداره مساجد و مدیریت آن اشاره دارد. آبادگران مسجد فقط و فقط سازندگان مسجد نیستند که به نظر حقیر آبادانی مساجد در مرحله دوم سخت تر واساسی تر خواهد بود وآن هم اداره مسجد و مدیریت برنامه های آن است. با این تعبیر خداوند متعال شاخصه هایی برای کارگزارن مساجد به خصوص مدیران ذاتی مسجد که همان ائمه جماعات باشند ارائه نموده است.

1- ایمان به خدا:

اینکه کارگزار مسجد ما باید مومن باشد حرف به ظاهر خنده داری است لیکن وقتی گاها با ادبیات شرک آلود بعضی از بزرگواران مواجه می شویم که به عنوان مثال می گویند فقط با پول است که می شود به مساجد رونق داد؛ تازه میفهمیم چرا خداوند در ارائه شاخص ها اول پای ایمان را وسط می آورد. ایمان حقیقی و توحید راه را از شرک و نفاق جدا میکند که هرچه بدبختی و ناکارآمدی در مساجد داریم ثمره دوری از خدا در خانه خداست.

2- ایمان به روز رستاخیز و قیامت:

دنیا طلبی و حرص به مناصب دنیایی از خصوصیات غفلت از مرگ وقیامت است که بعضا در بین مومنین هم یافت می شود. آن زمان که دیگر برای آبادانی خانه خدا کارامد نیستیم ماندن و رهانکردن مناصب، ظلمی است که هم در حق خانه خدا روا ساخته ایم هم ابتلایی است که نشانی از بی ایمانی و سستی ماست. پس آبادگران مسجدی باید مومن به قیامت باشند.

3- اقامه نماز

این مسئله را شاید بگوییم که دیگر همه کارگزاران مسجدی دارا می باشند و خدای متعال من باب تاکید بیشتر آورده است. مگر می‌شود که کسی در مسجد خدمت کند و نماز نخواند؟!!
اشتباه همین است که نماز را خواندنی تفسیر کردیم نه به پا داشتنی نماز را به همراه قیام می آورند و قیام معنای تحول را در خود نهان داشته است. نمازی که تحول آفرین نباشد، با همه آداب و اصولش اقامه نشود و همه زندگی انسان را تحت تاثیر قرار ندهد فقط خوانده شده است برای رفع تکلیف و نه چیز دیگر که اگر اقامه میشد آن وقت معنای این حدیث را بهتر درک می کردیم که " ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها"

4- ایتاء زکات

مسجد پایگاه همه کارهای نیک است
مسجد پایگاه همه فعالیت های اجتماعی است
مسجدی ها باید به فکر نیازمندان پیرامون خود باشند
و اگر نباشد عمران و آبادانی مساجد بی فایده است زیرا فقط ظاهر مسجد را آباد کرده اینم و به فکر آبادی مخاطبانش نبودیم.

5- خداترسی

یا بهتر بگویم از غیر خدا نترسی کارگزارن مساجد ما باید فقط از خدا بترسند و از غیر خدا هیچ واهمه ای به دل نداشته باشند آن وقت است که برای رضای فلان کس یا فلان مسئول حق خدا را از بین نمی برند یا حق بندگان خدا را رعایت می کنند و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل َفعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ شاید به این واسطه و با رعایت این شاخصه ها، راه را دریابیم و به سرمنزل مقصود برسیم. 

(سه شنبه ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۵:۱۹
https://news.masjed.ir/u/jro
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید