چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۷
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۹۴۰۹
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
حجت الاسلام شجاعی در مسجد امام حسن (ع)؛

تنها راه سعادت دنیا و آخرت ما عمل کردن به قرآن است

یک کارشناس مذهبی گفت : کسانی که طالب هستند به سعادت دنیا و آخرت نائل بشوند فقط کافی است از این برنامه هایی که اولاً در قرآن و ثانیاً ذیل قرآن در روایات معصومین علیهم السلام آمده است بهره ببرند.

(چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۲۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، مراسم شب شهادت امام جواد علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام سید مهدی شجاعی و مداحی حاج حیدر خمسه در مسجد جامع امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.

حجت السلام شجاعی با بیان اینکه جامع ترین راه سعادت دنیا و آخرت در قرآن و کلام معصومین علیهم اسلام است گفت : جامع ترین و کامل ترین دستورات را برای رسیدن به حیات طیبه، دنیا و آخرت در شریعت مقدس بیان شده است. کسانی که طالب هستند به سعادت دنیا و آخرت نائل بشوند فقط کافی است از این برنامه هایی که اولاً در قرآن و ثانیاً ذیل قرآن در روایات معصومین علیهم السلام آمده است بهره ببرند. این دستورات به تعبیر پیامبر عظیم شأن اسلام تمام راه های اصلی و فرعی خیر در همین بیانات معصومین علیهم السلام است، با این بیاناتی که از ناحیۀ معصومین علیهم السلام به ما رسیده است ما از هرگونه دستور العملی از غیر مستغنی هستیم. فقط این دستورات را بدانیم و به آنها عمل بکنیم، اینکه انسان این دستورات را عمل بکند و این فرمولها را در زندگی به اجرا در بیاورد بسیار اهمیت دارد من خیلی چیزها را می دانم اما عمل کردن به آنها یک مطلب دیگری است. جامع و کامل ترین دستورات را برای رسیدن به دنیا و آخرت انسان باید بداند و عمل بکند.

سخنران مراسم شهادت امام جواد(ع) در مسجد امام حسن مجتبی(ع) گفت: دین ما صرفا برای آباد کردن آخرت نیست، دنیای ما هم با پیروی از دین آباد می شود و به تبع دنیا آخرت هم آباد می شود. یک سری از دستورات هستند که در سنین جوانی افراد باید اینها را برای خودشان ملکه بکنند، به باور برسند و عمل بکنند، این دستورات از آنها دور نشود و زندگیشان را بر اساس این بیانات برنامه ریزی بکنند. این دستورات را اگر در جوانی انسان به آن برسد و عمل بکند در همان جوانی به درجات سیر بالایی می رسد.

وی با بیان روایتی از امام جواد علیه اسلام ادامه داد: فردی به محضر حضرت آمد و عرض کرد به من توصیه ای بفرمایید، وجود نازنین حضرت جواد علیه السلام مطلبی را همان ابتدا به این فرد بیان کردند، نکته ای که در این روایت هست این است که انسان باید پیوسته اهل این مطلب باشد که از افراد شایسته طلب موعظه بکند. مؤمن نیاز به موعظه دارد و وقتی موعظه را بشنود می پذیرد، موعظه و تذکر به انسان نورانیت می دهد.

شجاعی در ادامه گفت: در ادامه روایت آمده است که امام جواد علیه السلام فرمودند: اگر توصیه ای بکنم قبول هم می کنی؟ یعنی اهل عمل هستی؟ آن فرد هم به امام گفت: بله، می پذیرم. امام جواد علیه السلام چند مطلب را ذکر کردند که بسیار اهمیت دارد، اول اینکه برای خودت بستر صبر پهن کن و به صبر تکیه بده، در زندگی صبور باش. خدا برای رسیدن به هرچیزی راهی قرار داده است. چرا به بی راهه برویم؟ صبر هم از سه جهت حائز اهمیت است: یک صبر در عبادت، نمار اول وقت خوان بشو و صبوری هم به خرج بده در اینصورت خدا لذت عبادت را به تو اعطا می کند. ماه محرم در پیش است با خودمان عهد ببندیم از شب اول محرم تا آخر ماه صفر یا حداقل یک چله، به یاد نماز شب خوان کوفه و کربلا یک چله نماز شب بخوانیم. دوم صبر در مصیبت، در بلاهایی که در دنیا برایمان پیش می آید صبوری به خرج بدهیم. سوم صبر در معصیت، یعنی می توانی گناه بکنی اما نمی کنی.

این کارشناس مذهبی افزود: دومین نکته ای که امام جواد علیه السلام می فرمایند این است، انسان باید با فقر قرین باشد یک معنایش این است که از حال فقرا مطلع باشیم، یک معنی دیگر هم که اولیاء الهی به آن اشاره کرده اند این است که پیوسته باید خودمان را فقیر الی الله بدانیم یعنی درب خانۀ خدا دست دراز بکنیم و این از نماز شروع می شود سوم اینکه شهوات را رها بکنید، به مطلق زیاده طلبی شهوت می گویند، به حداقل ها در زندگی قناعت بکنید. هرنوع زیاده طلبی حتی از نوع حلال انسان را از رسیدن به حقایق باز می دارد. نکته چهارم اینکه مخالف هوای نفس عمل بکنید، هرچه نفست به آن توصیه می کند دقیقا برعکسش را عمل بکن.

(چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۲۷
https://news.masjed.ir/u/ha1
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید