سه شنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۷
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۴۰۵
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
مدیر ناحیه شیخ حضرت عبدالعظیم(ع):

ارتقای کارکرد مساجد در گروی نگاه تمدنی به مسجد است

حجت‌الاسلام اصلانی با بیان اینکه اگر کسی نگاهش تمدنی نباشد، در خصوص مسجد نمی‌تواند نظریه دهد، افزود: اگر نگاه مسئولان مسجد تمدنی نباشد، مسجد را در حد یک مکان عبادت و حداکثر مکانی برای رفع یکسری مشکلات مردمی تعریف می‌کنند.

(سه شنبه ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۲۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام اصلانی مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) مرکز رسیدگی به امور مساجد، در بیان اهمیت مسجد گفت: وقتی بخواهید داستان خلقت بشر را ترسیم کنید، فیلمی پر از سکانس‌های مسجدی خواهید داشت. دحوالارض اتفاق می‌افتد، اولین خشکی مربوط به مسجد یعنی کعبه فعلی است. هم‌چنین اولین بنای معماری که روی زمین ساخته می‌شود کعبه است که توسط یک رسول انجام می‌شود.

وی افزود: در یک تقسیم‌بندی دو گروه آل‌اسماعیل و آل‌اسحاق  دو تیره‌ای هستند که بسیاری از مذاهب از آن ریشه گرفته‌اند، زیرا مسلمانان از آل‌اسماعیل و یهودیان از آل‌اسحاق هستند. از سوی دیگر از بین این گروه  دو مذهب یا دو فرقه ادعای جهان‌وطنی دارند که مدعی‌اند حکومت پایانی برای آن‌هاست، یکی شیعیان و دیگری صهیونیست که خود را از آل‌اسحاق و منتسب به یهودیان می‌دانند. حال خداوند به ابراهیم(ع) که بنیان‌گذار تمدن توحیدی است، امر می‌فرماید کعبه را بازسازی کن و جایگاه آن را ارتقاء بده. 

حجت‌الاسلام اصلانی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) اولین کاری که هنگام ورود به مدینه می‌کند، ساخت مسجد بود، افزود: پیامبر(ص) حتی قبل از رسیدن به مدینه وقتی به منطقه‌ای به نام قبا می‌رسند، مدتی توقف می‌کند تا امیرالمؤمنین(ع) به ایشان ملحق شوند. در این مدت کوتاه در آنجا مسجد می‌سازد در حالی که منطقه قبا کاروانسرایی بیش نبود. 

 

نقطه آغاز و پایان زندگی امیرالمؤمنین(ع) در مسجد بود
مدیر ناحیه شیخ صدوق در بیانی دیگر در اهمیت جایگاه مسجد گفت: از سوی دیگر امیرالمؤمنین(ع) که نرم‌افزار مدیریت عالم است و خداوند روز غدیر نجات بشریت را در گروی سرسپاری به ولایت ایشان قرار داد و فرمود: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلامَ دیناً؛ امروز، دین شما را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام دین مرضی برایتان قرار دادم»، می‌بینیم تمام سکانس زندگی مولا در مسجد است؛ یعنی در مسجد به دنیا می‌آید، در مسجد حکومت می‌کند و در مسجد به شهادت می‌رسد. 

انقلاب اسلامی از مساجد شکل گرفت
حجت‌الاسلام اصلانی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود به نقش مسجد در دوران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در یک مقطعی به انقلاب اسلامی می‌رسیم، انقلابی که آرزوی تمام انبیاء و حاصل زحمات آنهاست. امام خمینی(ره) که خود بانی انقلاب اسلامی هستند و نگاه تمدنی به جریانات بشری دارند و انقلاب اسلامی را زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) معرفی کردند، می‌فرمایند «ما انقلاب کردیم تا مسجد درست کنیم.» و یا می‌فرمایند انقلاب از مساجد آغاز شد. یعنی مسجد، مادرِ انقلاب است؛ به این معنا که انقلاب را به دنیا آورده و انقلاب را باید رشد دهد.

 وی با بیان اینکه مساجد در دوران ظهور امام زمان(عج) محوریت می‌یابند، خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) نیز محوریت حرکتشان بر مبنای مسجد است. یعنی مکان ظهورشان مسجدالحرام، محل حکومتشان مسجد کوفه و مکان زندگی‌شان مسجد سهله است. ما اهمیت مسجد را حتی نزد دشمنان خداوند یعنی یهودیت صهیونیسم می‌بینیم، لذا می‌بینیم به دنبال تصاحب مسجدالاقصی و کعبه هستند.

حجت‌الاسلام اصلانی با بیان اینکه در منابع دینی‌مان به این موضوع اشاره شده است که هر کسی دو مسجد را تصاحب کند، عالم را تصاحب کرده است که مسجدالحرام و مسجدالاقصی است، افزود: حتی پیامبر(ص) پس از فتح مکه به سمت مسجدالاقصی حرکت کرد که بین راه یهودیان حضرت را مسموم کردند. لذا اگر کسی نگاهش جهان‌وطنی نباشد، در خصوص مسجد نمی‌تواند نظریه دهد؛ وگرنه مسجد را در حد یک مکان عبادت و حداکثر مکانی برای رفع یکسری مشکلات مردمی تعریف می‌کند. در حالی که باید به این عده گفت مسجد قرار است تمدن‌ساز باشد و تمدن را اداره کند. رهبر معظم انقلاب با این نگاه به مسائل مسجد می‌پردازند و راهکار ارائه می‌دهند.

(سه شنبه ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۲۷
https://news.masjed.ir/u/j9b
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید