دوشنبه / ۳۰ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۴
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۳۹۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
گفتگوی اختصاصی پایگاه تخصصی مسجد با عضو انجمن فیلسوفان آمریکا؛

حتی ظاهر مسجد نشانه یکپارچگی اسلام است / یکی از مقدس‌ترین خاطراتم مطالعه قرآن است

پرفسور چارلز تالیا فرو استاد دانشگاه هاروارد آمریکا گفت: زیبایی مساجد شامل گنبد‌ها، مناره‌ها، مدارس، محل‌های عبادت و گفت و گو، تصدیق ایمان، و نشان دادن یکپارچگی اسلام است.

(دوشنبه ۳۰ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۴:۲۴

پایگاه تخصصی مسجد، جلال حیران‌نیا، سی‌ام مرداد ماه برابر با ۲۱ آگوست هر سال، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است. در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران که ۷-۹ خرداد ۱۳۸۲هجری شمسی( ۲۸-۳۰ ماه می ۲۰۰۳ میلادی مصادف با ۲۷-۲۹ ربیع الاول ۱۴۲۴ هجری قمری) برگزار شد، نماینده ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت. 

دنیس مایکل ولیم روهان شهروند اسرائیلی در ساعت هفت صبح روز ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ مسجدالاقصی را به آتش کشید. در نتیجه این اقدام، ۱۵۰۰ متر مربع از فضای مسجد از بین رفت و منبر ترایخی مسجد منتسب به سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف بن ایوب (سال ۵۸۳ هجری) در آتش سوخت. این حادثه بازتاب گسترده‌ای در جهان اسلام و همچنین در میان پیروان ادیان ابراهیمی داشت. مسجدالقصی مکانی مقدس برای همه ادیان ابراهیمی به شمار می‌آید. برای درک بهتر اهمیت روز جهانی مسجد در وحدت ادیان، همچنین بازتاب و بررسی حادثه به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی در میان ادیان ابراهیمی و جهان غرب، گفتگویی با پروفسور چارلز تالیافرو استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکا انجام داده‎ایم که در ادامه می‌آید.
«چارلز تالیافرو» استاد دانشگاه‌های آکسفورد، کلمبیا، پرینستون و نتردام آمریکا بوده و در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست. او از فیلسوفان برجسته در عصر حاضر به شمار می‌آید و در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. وی دانش‌آموخته دانشگاه براون و هاروارد بوده و عضو انجمن فیلسوفان آمریکا است.

 

21 اوت سالروز آتش زدن مسجد الاقصی در سال 1969 میلادی است. این روز به روز جهانی مسجد نامگذاری شده است. چرا باید این روز را باید مورد یادآوری قرار داد؟
حمله به مسجدالاقصی یادآور راه نیروهای ضد مسلمانی است که اعتقادی به گفتگوی صلح آمیز و بحث‌های عمومی ندارند و بلکه به فجیع ترین خشونت ها علیه مسلمانان، دست می‌زنند. قطعا آتش زدن مسجد‌القصی به دست جوان مسیحی با تحریک صهیونیست صورت گرفت. آنها به فکر از بین بردن هویت اسلامی هستند. مسجدالاقصی علاوه بر اسلام نماد و هویت دیگر ادیان ابراهیمی است. در واقع حفظ مسجدالاقصی حفظ تاریخ و هویت ادیان ابراهیمی است.

با توجه به اهمیتی مسجدالاقصی برای مسلمانان دارد و با توجه به اینکه این مسجد قبله اول مسلمانان بوده و دنیا در حال شناختن و قبول اسلام واقعی است، رژیم صهیونیستی به دنبال تخریب محلی است که مستقیما به هویت مسلمانان برگردد و در عوض برای بیرون آوردن معبد سلمیان از زیر خاک هزینه‌های بسیاری می‌کنند. دنیا به خوبی ره آورد اسلام برای تمدن، فرهنگ، آموزش و مقاومت در برابر چنین اعمالی که شکوه و زیبایی آموزه ها و معماری اسلامی را نشان می‌دهد، به یاد می‌آورد.

 

نقش مسجد در درک و فهم بهتر اسلام برای غیر مسلمانان چیست؟
زیبایی مساجد شامل گنبد‌ها، مناره‌ها، مدارس، محل‌های عبادت و گفت و گو، تصدیق ایمان، و نشان دادن یکپارچگی اسلام است. اینها به عنوان مدرکی برای ضمانت مأموریت همگانی و پایدار اسلامی هستند. برای درک و فهم بهتر اسلام برای غیر مسلمانان همین بس که بسیاری از دانشمندان پس از آشنایی با اسلام به این دین گرایش پیدا کردند و اکنون این دین در جامعه غربی به عنوان دین صلح و دستی مطرح است. یکی از دلایلی که به تخریب چهره اسلام توسط گروه‌هایی مثل داعش انجامید همین پذیرش بالای دین اسلام در بین علما و تحصیل کرد‌ه‎ها در غرب است.

 

نقش مسجد در درک بهتر دین اسلام جهت مقابله با اسلام هراسی چیست؟
من فکر می کنم یکی از ویژگی‌های متقاعد کننده قرآن و دین اسلام، زیبایی فوق العاده آن است. همین را در مورد مساجد نیز می‌توان گفت. در حالی که من یک مسیحی هستم، یکی از مقدس‌ترین تجربیات زندگی من، مطالعه قرآن در مسجد آبی استانبول بود. اگر غیر مسلمانان بیشتری بتوانند این زیبایی مسجد را خودشان ببینند، ما شاهد قدردانی بزرگی از عظمت اسلام، می‌بودیم.

اکنون مسجد هراسی و مسجد سوزی یکی از بروزهای اسلام هراسی است. چون مساجد می‎توانند مسلمانان را گردهم بیاورند و نماد اتحاد باشند. اکنون اما مساجد در غرب تقسیم بندی شده‌اند مساجدی که راه صلح را گرفته‌اند و اسلام اصیل را ترویج می‌کنند و مساجدی که با وابستگی‌های مالی سمت و سوی دیگری می‌روند. با این حال هنوز مسجد نماد اسلام, صلح و نوعدوستی است.


(دوشنبه ۳۰ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۴:۲۴
https://news.masjed.ir/u/kg7
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید