یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۵
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۳۸۱
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
آیت‌الله علی تهرانی در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد:

در مسیر مبارزه هیچ چیزی مانع ورود آیت‌الله طالقانی نبود

امام جماعت مسجد هدایت گفت: مقام معظم رهبری، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شهید مطهری با مسجد هدایت ارتباط داشتند و با دعوت آیت‌الله طالقانی در این مکان سخنرانی می‌کردند؛آیت‌الله طالقانی فرد زاهد و متعبد به مکتب مقدس اهل‌بیت و در مسیر مبارزه هیچ چیزی مانع ورود ایشان نبود.

(یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶) ۱۲:۴۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، علیرضا برومند؛ سید محمود علایی طالقانی در سال ۱۳۲۶ق (اسفند ۱۲۸۹ش) در روستای گلیرد طالقان متولد شد. او در سحرگاه نوزدهم شهریور سال ۱۳۵۸ش؛ ۱۸ شوال سال ۱۳۹۹ بر اثر سکته قلبی درگذشت. پیکر وی، طبق وصیتش، در میدان‌گاهی وسط قطعات ۱۷ و ۲۱ بهشت زهرا، که مدفن هزاران شهید انقلاب اسلامی بود، به خاک سپرده شد. برای بررسی بیشتر از شخصیت این  عالم جلیل‌القدر و بزرگوار با آیت‌الله علی تهرانی، امام جماعت مسجد هدایت گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.

امام جماعت مسجد هدایت در پاسخ به این سؤال که ویژگی اخلاقی، علمی و مبارزاتی آیت‌الله طالقانی را تشریح بفرماید؟ گفت: امام خمینی نسبت به آیت‌الله طالقانی  شناخت کامل داشتند هم از لحاظ جایگاه اخلاقی، علمی و مبارزاتی و به  ایشان لقب ابوذر زمان دادند.

 

مسجد هدایت، سنگر مبارزه علیه رژیم پهلوی

آیت‌الله علی تهرانی ادامه داد: آیت‌الله طالقانی فرد زاهد و متعبد به مکتب مقدس اهل‌بیت و در مسیر مبارزه هیچ چیزی مانع ورود ایشان نبود و در محیط خفقان ستم شاهی، مسجد هدایت، سنگر مبارزه‌ آیت‌الله طالقانی علیه رژیم پهلوی بود.

امام جماعت مسجد هدایت افزود: حدود سی سال سخنان آتشین مجاهد نستوه، آیت‌الله طالقانی به اجتماع این مسجد شور و گرمی می‌بخشید و تشنگان حقیقت را سیراب می‌کرد.

آیت‌الله علی تهرانی ادامه داد: آیت‌الله طالقانی در مسجد هدایت به بیان واقعیت‌های جاری کشور و آنچه در زندان می‌گذشت، پرداخت و با استفاده از سخنان سرور شهیدان کربلا، مردم را به قیام علیه حکومت پهلوی فراخواند.

امام جماعت مسجد هدایت در پاسخ به این سؤال که تأثیر و جایگاه مسجد هدایت به امامت آیت‌الله طالقانی در فرایند مبارزه و انقلاب چگونه بوده است؟ گفت: بدون تردید مسجد هدایت جایگاه بسیار خوبی در فرایند مبارزه و انقلاب داشته است.

وی ادامه داد: یکی از مراکز و جایگاه‌ها که نیروهای مؤثر در انقلاب مثل حضرات آیات مقام معظم رهبری، هاشمی رفسنجانی و شهید مطهری به پیروی از امام خمینی(ره) جزء بنیانگذاران انقلاب بودند و مبارزات را پیگیری می‌کردند با مسجد هدایت در ارتباط بودند و با دعوت آیت‌الله طالقانی در این مکان سخنرانی می‌کردند.

آیت‌الله علی تهرانی در پایان گفت: مسجد هدایت از پایگاههای فعال سیاسی-مذهبی در جریان مبارزات ضدپهلوی بود و آیت‌الله طالقانی سال‌ها در این مسجد به سخنرانی و برگزاری جلسات درس قرآن می‌پرداخت. هر بار که او به زندان می‌رفت یا ممنوع المنبر می‌شد، سخنرانان دیگری در این مسجد و اغلب در شب‌های جمعه سخنرانی داشتند.

(یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶) ۱۲:۴۵
https://news.masjed.ir/u/k2q
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید